Index.hr: Kumovi, savjetnici i rodbina premijera Milanovića, drmaju hrvatskom privatizacijom

Privatizaciju HŽ Carga, osim problema s upravom tvrtke koja je smijenjena, prate i skandali kupca, rumunjskog Feroviara, protiv kojeg su u matičnoj zemlji pokrenute istrage zbog sumnji u kriminal

 

 

{jathumbnail off}Privatizaciju HŽ Carga, osim problema s upravom tvrtke koja je smijenjena, prate i skandali kupca, rumunjskog Feroviara, protiv kojeg su u matičnoj zemlji pokrenute istrage zbog sumnji u kriminal. Uoči raspisivanja natječaja za HŽ Cargo, vlasnici Feroviara u Hrvatskoj su angažirali zagrebačku PR Agenciju “Rizol Medija” čiji je vlasnik Tin Nuić. Nuić je prethodno sudjelovao u predizbornim kampanjama SDP-ovaca Ive Josipovića I Rajka Ostojića, a oženjen je Angelom Nuić (djevojačko Milanović), inače rođakinjom hrvatskog premijera.

Odustali od ozbiljne ponude i okrenuli se Rumunjima

Prije nego što je ove godine potpisala ugovor sa tvrtkom Feroviar, Vlada RH je na lanjskom pozivnom natječaju provela due diligence s češkim AWT-om (Advanced World Transport), a potom naglo odustala od pregovora s tom respektabilnom srednjoeuropskom kompanijom. Index je nedavno objavio i pismo namjere AWT-a iz kojeg je vidljivo da se radilo o ozbiljnoj ponudi koja je osim privatizacije HŽ Carga sadržavala i zajedničke projekte s nizom hrvatskih strateških tvrtki kao i vodećih luka. Zašto je Vlada, ipak, odabrala sporni Feroviar, do danas je ostalo nejasno.

Zanimljivo je da se u vrijeme pregovora s AWT-om kao čovjek za vezu te češke tvrtke u Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture pojavljivao Željko Perić, vlasnik konzultantske tvrtke Caper d.o.o., kojem je premijer Milanović lani nudio mjesto predsjednika uprave HŽ Holdinga. Na intervenciju premijera, s kojim je navodno u prijateljskim odnosima, Perić je imenovan i jednim od tri hrvatska člana u Nadzornom odboru Ine. AWT je u konačnici odbio suradnju s Perićem i angažirao njemačku konzultantsku tvrtku Roland Berger koju u Hrvatskoj predstavlja Vladimir Preveden.

Madisonovi klijenti dobro kotiraju kod Milanovića

Osim PR Agencije čiji je vlasnik rodbinski povezan s premijerom Milanovićem, kao poslovni partner tvrtki koje sudjeluju u privatizaciji pojavljuje se i PR agencija Madison Consulting d.o.o. u kojoj jednu od važnih funkcija (direktorice za strateške komunikacije) ima Zinka Bardić, premijerova posebna savjetnica za medije. Između ostalih, klijent Madisona je i Erste&Steiermarkische bank koja se javila kao ponuđač na natječaju za prodaju 99,13 posto Hrvatske Poštanske banke.

Ta je banka već sudjelovala u pobjedničkom konzorciju kojem je dodijeljena uloga vladinog savjetnika za monetizaciju autocesta. U javnosti je poznata i po VIP kreditu za kupovinu stana aktualnog premijera Milanovića, ali i po činjenici da je Petar Radaković, predsjednik uprave Erste bank u Hrvatskoj, osobni prijatelj ministra financija Slavka Linića. Erste&Steiermarkische bank je u par recesijskih godina napravila uzlet koji ju je doveo do mjesta druge poslovne banke u RH.

Klijent Madisona je i Erste obvezni mirovinski fond koji će, prema najavama iz Vlade, uskoro postati dio konzorcija za monetizaciju hrvatskih autocesta. Prema istim najavama u spomenutom konzorciju (u kojem su još i ZABA te američki Goldmann Sachs) naći će se i AZ obvezni mirovinski fond kojim upravlja Dinko Novoselec, kojem je premijer Milanović vjenčani kum. Madison i Erste bank surađuju od 2002. godine kada je Erste kupio posrnulu Riječku banku. Ministar financija u to vrijeme bio je Slavko Linić, a usluge Madisona angažirao je i riječki SDP te sam grad Rijeka.

Erste&Steiermarkische bank sve više se spominje i kao mogući kupac hrvatske Hypo Alpe Adria Bank d.d.

Dugogodišnji klijent Madisona je i Adris Grupa iz Rovinja, inače, jedan od dva ponuđača za kupovinu 42 posto udjela u Croatia osiguranju. Drugi ponuđač na javnom natječaju za privatizaciju CO je poljski PZU. Madison i Adris Grupa poslovni su partneri od 2004. godine. Na popisu klijenata Madisona nalazi se i talijanski Granolio, najveći otkupljivač žitarica u Hrvatskoj s kojim vlada premijera Milanovića ima ugovor o otkupu žitarica za robne rezerve.

Ina imala tri PR agencije, ostao samo Madison

Zanimljiv je i poslovni odnos Madisona i INA-e, koji je procvao u prošloj i ovoj godini, kada je tvrtka Milanovićeve savjetnice izgurala konkurenciju iz INE. Tijekom 2011., naime, INA je angažirala tri PR agencije – Hauska&Partneri, Madison i Manjgura. One su, prema tvrdnjama uprave INA-e, trebale brinuti o imidžu kompanije, obavještavati javnost o modernizaciji rafinerija u Sisku i Rijeci te komunicirati u kriznim situacijama.

Kada smo pokušali provjeriti s kojim PR Agencijama INA danas surađuje naišli smo na zid šutnje. Iz INE su nam šturo odgovorili kako “ne komentiraju ugovorne odnose s dobavljačima”, čime su zapravo odgovorili odbiti na pitanje koje ničim ne zadire u domenu poslovne tajne. Time su prekršili Zakon o pravu na pristup informacijama koji se, osim na tijela javne vlasti, odnosi i na tvrtke u vlasništvu ili djelomičnom vlasništvu države.

Kako bilo, u agencijama Manjgura i Hauska&Partner potvrdili su nam da od 2012. nemaju ozbiljnijeg angažmana u Ini. Agencija Manjgura čiji je vlasnik Krešimir Macan u posljednje dvije godine nema nikakvu poslovnu suradnju s Inom, dok je Hauska bila angažirana tek na jednom manjem projektu, nakon čega je suradnja prestala.

Madison: Nema sukoba interesa

To znači da je glavni partner Ine u odnosima s javnošću i tzv. kriznom komuniciranju ostala tvrtka Madison Consulting. To se, uostalom, da iščitati i iz aktualne promotivne kampanje Madisona na kojima ta agencija ponosno najavljuje Inu kao jednog od svojih strateških partnera. S Inom surađuju od 2009., no, kako doznajemo, riječ je bila o manjim poslovima zbog čega Madison u svojim promo-kampanjama sve do ove godine nije oglašavao suradnju s domaćom industrijom derivata.

U Madisonu su nam potvrdili poslovnu suradnju s Inom, i odbacili moguću povezanost tog ugovora s pozicijom njihove direktorice Zinke Bardić u Vladi RH. Smatraju da nije riječ o sukobu interesa jer Zinka Bardić, koja je samo formalno zadržala status direktorice u Madisonu, u vladi nema doticaja s klijentima agencije, dok “ugovori Madisona s klijentima jasno definiraju prava i obveze tvrtke i u potpunosti isključuju bilo kakvu mogućnost sukoba interesa.”

Na upit smatraju li takvo poslovanje moralnim, iz Madisona su nam odgovorili kako “u 15 godina postojanja niti dana nisu kasnili s obvezama prema svojim zaposlenicima, a niti prema državi, iz čije riznice ne prihoduju niti lipe.” No, da klijenti Madisona itekako posluju s državnom riznicom jasno je iz svega što smo ranije naveli.

Gordan Malić/index.hr

Odgovori

Skip to content