TwitterFacebookPinterestGoogle+

Kinezima Pelješki most ulaznica – sad im je na meti Zadar

Crna Gora je jedina zemlja na Balkanu koja nema autoput. O zahtjevnom projektu kojeg grade Kinezi u Studiju 4 govorila je naša ekonomska komentatorica Zvjezdana Heina. 

Na pitanje što povezuje crnogorsku autocestu sa najvećim infrastrukturnim projektom u Hrvatskoj, rekla je da su poveznica Kinezi. “Prvu auto cestu u Crnoj Gori gradi kineska kompanija China Road and Bridge Corporation. Oni će graditi i naš Pelješki most. To je naš najveći i najvažniji infrastrukturni projekt koji je kineskim graditeljima tek malo veći graditeljski zahvat. Možete si zamisliti njihove reference. Autoput kod naših susjeda u dužini je 170 kilometara sa čak 107 mostova i vijadukta i 48 tunela. Sagradit će most Moračice, visine oko 170 metara koji će biti najviši na prostoru bivše Jugoslavije. Pelješki most je visine 55 metara, tri puta je niži i tri puta jeftiniji od prve dionice autoputa koji se upravo gradi od Podgorice do Kolašina dužine 40 kilometara. Na autocesti radi oko 2 tisuće Kineza i oko tisuću radnika iz regije te je izvjesno da će i naš most graditi kineski radnici”, objasnila je.

“Kinezi su iznimno aktivni u regiji i bilo je vrijeme da odluče ulagati novac i kod nas. Pelješki most je bio ulaznica, a sada im je Zadar na meti. Zanima ih kontejnerski prijevoz u zadarskoj luci, obnova željeznice Zadar Knin , poduzetnička zona Crno te dogradnja zračne luke kako bi mogla primiti velike kineske zrakoplove. Zadarska luka je prioritet jer tamo imaju već 25 posto udjela. Na luku bi se usmjerio promet koji je sada u Kopru i time bi se transport kineske robe skratio na 8 do 10 dana do europskih odredišta. U prvoj fazi najavljuju se ulaganja od 200-tinjak milijuna eura. Do ljeta bi trebali saznati detalje kineskog partnerstva u zadarskoj luci koja posluje loše”, smatra.

Što se tiče nadmetanja za zadarski terminal Gaženica koji se još uvijek gradi, Heina je rekla da je kocka pala na samo jednog zainteresiranog koncesionara. Otpali su zainteresirani Talijani i na stolu je samo ponuda tvrtke Zadar International Port Operations. Lučka uprava mora odlučiti u sljedeća dva mjeseca o prihvaćanju ponude ili poništenju natječaja. Kod nas nikad ne ide glatko. Sporno je tko se krije iza jedinog ponuđača tvrtke koja je osnovana lani. To je turska grupacija i lučki operater Global ports Holding koji su imali predugovor za koncesiju terminala u Gružu u Dubrovniku. Ugovor je raskinut jer su kršili odredbe natječaja i nisu mogli zatvoriti financije. Treba li odbiti Turke za zadarski mega projekt vrijedan 180 milijuna kuna o kojem bi Gaženica trebala postati ukrcajna luka za kruzere a ne samo usputna stanica. Zadar bi profitirao jer bi kruzer- gosti duže boravili u gradu. Gaženica je inače najduža komercijalna zgrada u Zadru, 350 metara, no mogla bi je preteći trgovački centar Super Nova koji se dograđuje. Turci upravljaju, inače, sa 13 luka na Mediteranu uključujući najveću Barcelonu”, istaknula je.

Komentirajući ulaganje Arapa u luksuzne projekte na Jadranu, podsjetila je na ploveće avione koji su povezivali kopno s našim otocima. “Bilo je to njemačko ulaganje, no nažalost je propalo. Hidroavione navodno preuzima kapital iz Dubaija, točnije tvrtka Airways Europe. Oni su poslovali u Crnoj Gori gdje su organizirali turističke ture helikopterima i privatne čartere. Navodno su zakupili pontone i montažne kućice od bivšeg vlasnika te namjeravaju hidroavionima održavati dužobalne i međuotočne linije. Na čelu je Talijanka koja slovi kao vrsna pilotkinja helikoptera. Bivši vlasnik trebao je dosta živaca da ostvari u Hrvatskoj ovaj projekt zbog birokracije i papirologije. Poslovao je na zadovoljstvo putnika tri godine, a onda su mu prizemljeni hidroavioni zbog određenih sigurnosnih nedostataka. Odustao je od posla, tvrtka je u stečaju a vlasnik se spori s Hrvatskom zbog izgubljenog novca”, rekla je.

O mogućem povezivanju Brijuna s kopnom plovećim avionima, rekla je da je “nakon 8 godina peripetija domaćeg investitora u tišini krenuo projekt izgradnje nautičko turističkog kompleksa Sveta Katarina Monumenti na prostoru vojne zone. Investitor je naš poznati poduzetnik Danko Končar, kralj bakla kako ga nazivaju zbog unosnog posla u Južnoj africi. Krenula je prva faza izgradnje 270 vezova u Pulskom zaljevu kao prvi konkretan projekt na području Brijuni Rivijere koja je skinuta s popisa strateških investicija. Cijeli bi projekt s marinom i hotelom trebao biti dovršen za 3 godine”, naglasila je.

“Znamo da je naš najbogatiji Hrvat vlasnik Brodotrogira. Preuzeo je ovih dana i atraktivno finsko brodogradilište Arctech iz Helsinkija u vlasništvu Rusa koji su mjesecima češljali njegovu tvrtku da se uvjere da je to solidna kompanija. Rusi prodaju brodogradilište da bi izbjegli američke sankcije. Počinje time okrupnjavati proizvodnju i želi preuzeti još dva naša brodogradilišta. Njegova tvrtka Kermas dala je ponudu za restrukturiranje Uljanika i Treći Maj. Finska tvrtka je vodeća u proizvodnji ledolomaca, Brodotrogir tankera, a Uljanik je nedavno predao australskom naručiocu prvi polarni istraživački kruzer na svijetu. Super luksuzni brod najskuplji je do sada u našim brodogradilištima i ove godine bi trebao zaploviti put Antartika”, istaknula je. Orijentacija na visoko specijalizirane brodove može spasiti naša brodogradilišta, zaključila je.

Izvor: hrt.hr

Komentiraj