SKITNJE LIJEPOM NAŠOM: Krila Oluje – miting u Sinju

Akrobatska grupa Hrvatskog ratnog zrakoplovstva „Krila Oluje“ službeno je osnovana i  javno predstavljena 5. kolovoza 2005. godine. Grupa je u istom sastavu prethodno zabilježila i jedan neslužbeni nastup prigodom otvaranja Europskog prvenstva u jedrenju 23. srpnja 2004. godine u Zadru. Od kraja 2005. godine grupa leti u sastavu od pet zrakoplova, a prvi let u današnjem sastavu od 6 zrakoplova grupa je izvela 25. ožujka 2009.

Zadaća akro grupe HRZ i PZO Krila Oluje je prezentacija vještine, discipline, timskog rada i visokog stupnja obučenosti pripadnika Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i Oružanih snaga RH u cjelini. U sastavu Krila Oluje lete piloti iz sastava Zrakoplovne baze Zadar. Za razliku od većine svjetskih akro grupa čiji se piloti isključivo bave uvježbavanjem i nastupima akro grupe, primarna zadaća pilota Krila Oluje je obuka budućih pilota HRZ. Kao pilot akro grupe od 2005. do 2007. godine letjela je i satnica Diana Doboš koja je tako postala treća žena u povijesti koja je letjela u akro grupama.

Tijekom izvođenja programa zrakoplovi lete na međusobnoj udaljenosti manjoj od 2 metra, pri brzinama do 550 km/h, a opterećenje koje piloti podnose tijekom pojedinih elemenata kreće se od -2,5 g do +6,5 g. Minimalnu donju visina tijekom nastupa određuju organizatori aeromitinga i ona se najčešće kreće od 50-100 metara iznad terena. Suprotno prilično raširenom laičkom poimanju letenja u akro grupi, izuzetna koordinacija u izvođenju akrobacija nije rezultat preciznog očitavanja instrumenata niti pomoći modernih zrakoplovnih sustava. Piloti se isključivo oslanjaju na vlastitu procjenu položaja i udaljenosti od vodećeg zrakoplova na osnovu kojih moraju upravljati svojim zrakoplovom tako kako bi osigurali minimalno odstupanje od zadane pozicije u odnosu na ostale.

 

Program koji izvode Krila Oluje traje oko 20 minuta, izvodi se na visini od 50 – 1000 m te na minimalnoj udaljenosti od publike od oko 230 m. Za prezentaciju nastupa gledateljima zadužen je komentator programa. Njegova zadaća je i prelet pričuvnog zrakoplova na mjesto održavanja aeromitinga. Kao i kod gotovo svih ostalih svjetskih akro grupa ne postoje pričuvni piloti, obuka za svaku poziciju je specifična i neprekidna te je nemoguće imati obučenog pričuvnog pilota koji bi bio u svakom trenutku sposoban zamijeniti svakog od pilota. U slučaju bolesti jednog od pilota grupa izvodi skraćeni program s 5 aviona ili se u potpunosti otkazuje nastup.

Za svoja uvježbavanja i nastupe Krila Oluje nemaju poput ostalih akro grupa posebno izdvojene i opremljene zrakoplove već se koriste zrakoplovima iz sastava eskadrile 93.zb. prema trenutnoj raspoloživosti.

Ovaj tekst ili jedan njegov dio preuzet je s mrežnih stranica Hrvatski vojnik (http://www.hrvatski-vojnik.hr). 

Skip to content