Sinjska Alka nedovoljno kulturno i turistički iskorištena

Kulturna baština
 UNESCO-ov Odbor za nematerijalnu kulturnu baštinu svijeta uvrstio je Sinjsku Alku na UNESCO-ovu Reprezentativnu listu nematerijalne kulturne baštine svijeta.

Iz Hrvatske su se do sada na UNESCO-ovoj listi nematerijalne kulturne baštine svijeta našli: Zvončari Kastavštine, Hrvatsko čipkarstvo, Procesija Kraljice (Ljelje) u Gorjanima, Hvarska procesija Križa, Fešta svetog Vlaha u Dubrovniku, Proizvodnja drvenih dječjih igračaka Hrvatskog zagorja i Istarsko dvoglasno pjevanje i sviranje na Istarskoj ljestvici. Sinjska Alka je viteški turnir koji se u Sinju održava još od 1717. godine jednom godišnje kao spomen na junačku pobjedu protiv turske vojske. Tijekom natjecanja, vitezovi jašu na konjima u punom galopu niz glavnu ulicu, ciljajući kopljem željezni prsten koji visi na užetu. Naziv turnira potječe od riječi alka ili prsten, riječi turskog podrijetla koja odražava povijesnu koegzistenciju i kulturnu razmjenu dvije različite civilizacije. Pravila turnira, kodificirana Statutom iz 1833. godine, promiču poštenu igru te naglašavaju važnost sudjelovanja u životu zajednice. Sinjska alka je jedini preživjeli primjer srednjevjekovnog viteškog natjecanja koja su se redovito održavala hrvatskim obalnim gradovima sve do 19. stoljeća.
Iako smo ponosni na ovu jedinstvenu manifestaciju moramo konstatirati da nije dovoljno kulturno i turistički iskorištena. Sinju u vrijeme Alke nedostaje sajam autohtonih dalmatinskih proizvoda, delicija  i suvenira. Uz odojak i janjetinu nećemo nikad turiste upoznati s bogatom ekološkom i gastro ponudom cetinjskog kraja. Povijesno-scenski spektakl ”Opsada” mogao bi se bolje iskoristiti da se zajedno s uskočkim predstavom ”Boj za Klis” ekranizira na filmskom platnu. Raskošna alkarska odora, nakit i oprema još nisu pronašli svoj put u modnoj industriji, ili pak industrijskom dizajnu. Hrvatski kulturni identitet ne čini samo pleter ili šahovnica, nego alka i još puno toga. Da ne spominjemo konjički sport koji još uvijek nije razvijen ni u Sinju ni u Cetinjskoj krajini. Sve u svemu, još nam predstoji puno posla da Alku učinimo prepoznatljivim svjetskim brendom i jedinstvenom kulturno-turističkom destinacijom na Jadranu.
Silvana Dragun

Odgovori

Skip to content