Premijerov prijatelj nakon poslovnice srozao i centralu

Hrvatska Vlada sada malo kasni s prodajom budući da su strani ulagači već pokupovali aviokompanije u jugoistočnoj Europi – Lufthansa je kupila austrijskog prijevoznika, Srbija je bogatim arapskim šeicima ‘uvalila’ sad već bivši JAT, Slovenija Adriu Airways pokušava prodati u paketu s još nekim državnim tvrtkama pa se postavlja pitanje jesu li veliki igrači uopće zainteresirani za neku tamo ‘Kroaciju Erlajnz’, koja inače leti na unajmljenim avionima. Ekonomski analitičar Damir Novotny kaže da bi Croatia Airlines bila zanimljiva stranim ulagačima samo zbog hrvatskog turizma, a ne zbog toga što je velika i ‘ugledna’ kompanija.

 

{jathumbnail off}Nakon što je u javnost iscurilo da bi Vlada najkasnije do 15. listopada trebala raspisati natječaj za prodaju Croatia Airlinesa, sada je postalo jasno da program restrukturiranja državnog avioprijevoznika očito nije uspio. Taj je posao inače uspješno trebao odraditi Milanovićev blizak prijatelj Krešimir Kučko koji je upravo zato ‘počašćen’ funkcijom predsjednika Uprave jedine državne aviokompanije. Ovakav se ishod iskreno mogao i očekivati s obzirom na to da je Krešimir Kučko imao katastrofalne rezultate i kao šef predstavništva Croatia Airlinesa u zemljama Beneluxa, odnosno poslovnice u Amsterdamu. Pod njegovom palicom, naime, promet između Hrvatske i te destinacije značajno je smanjen!

Podsjetimo, Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) jedva je krajem lipnja Vladi dala zeleno svjetlo za restrukturiranje zračnog prijevoznika i to isključivo pod uvjetom provođenja čitavog niza ušteda u poslovanju koje su uključivale zatvaranje predstavništava u Austriji, Švicarskoj, Nizozemskoj, Velikoj Britaniji, BiH i Makedoniji, smanjenje broja zaposlenih, ukidanje određenih linija, prodaju jednog Airbusa i rezervnog motora (!) te zemljišta i nekretnina, a sve navedeno trebalo je biti tek minimum za daljnje pozitivno poslovanje. AZTN je Vladi tada otvoreno poručio: ako vam ovaj plan ne uspije, jedino rješenje je prodaja ili likvidacija Croatia Airlinesa! Budući da se odlučila na prodaju, Vlada izgleda, nije uspjela u spašavanju državnog avioprijevoznika.

No, hrvatska Vlada sada malo kasni s prodajom budući da su strani ulagači već pokupovali aviokompanije u jugoistočnoj Europi – Lufthansa je kupila austrijskog prijevoznika, Srbija je bogatim arapskim šeicima ‘uvalila’ sad već bivši JAT, Slovenija Adriu Airways pokušava prodati u paketu s još nekim državnim tvrtkama pa se postavlja jesu li veliki igrači uopće zainteresirani za neku tamo ‘Kroaciju Erlajnz’, koja inače leti na unajmljenim avionima.
– Prirodno bi bilo da Vlada partnerstvo ponudi njemačkoj Lufthansi, no ključno je pitanje bi li Lufthansa htjela poslovati s Croatiom Airlines. Ključno je pitanje s kim bi Croatia Airlines uopće mogla raditi savezništvo. No, Hrvatska ima jaku turističku industriju i tu bi veliki igrači mogli naći interes za kupnju hrvatskog zračnog prijevoznika – navodi ekonomski analitičar Damir Novotny i dodaje da bi Croatia Airlines u tom slučaju bila zanimljiva stranim ulagačima samo zbog hrvatskog turizma, a ne zbog toga što je velika i ugledna kompanija. Dodaje da bi interes u privatizaciji Croatie Airlinesa, osim aviokompanija, mogao naći i jedan od najvećih svjetskih turoperatora TUI kao i svjetski hotelski lanci.

– Nije se samo promijenila struktura vlasništva u zračnom prijevozu jugoistočne Europe, promijenila se cijela paradigma. Zračni se promet sve više integrira s kopnenim prometom i turizmom i zračni prijevoz sam po sebi više nije dovoljan. Uz to, u jugoistočnoj su Europi zadnjih godina ojačali turski i arapski avioprijevoznici te niskotarifne zračne kompanije, a Croatia Airlines se tome uopće nije prilagodila – podsjeća Novotny naglasivši da je Croatia propustila priliku biti charter kompanijom, odnosno specijalizirati se isključivo za turističke letove.

Novotny također zaključuje da je bilo za očekivati da program restrukturiranja neće uspjeti, gubici su bili preveliki, a milijardu kuna svježeg novca za spas kompanije Vlada jednostavno nema.
– Kriza je pokazala i dokazala da su one zemlje koje su imale previše državnog vlasništva u tvrtkama bile puno ranjivije, odnosno da se država svojih vlasničkih udjela treba rješavati. Nelogično je da Vlada bude vlasnik Croatia Airlinesa tim više što je Croatia Airlines izvorno bila zamišljena kao privatno dioničko društvo – podsjeća Novotny, dodavši da je Vlada još prije deset godina trebala razmišljati o strateškom partnerstvu za zračnog prijevoznika.
Prodajom Croatije Airlinesa u vodu padaju i izjave naših političara iz 2010. kada su, nakon što smo unajmili kanadske zrakoplove, najavljivali da će Croatia biti lider u regiji! Već je tada svima bilo jasno da je riječ o svečarsko-prigodničarskim lupetanjima, a posljednji čavao u lijes ‘liderstvu’ hrvatskog prijevoznika nedavno su zabili ujedinjeni emirati kupnjom Air Serbie koju će opremiti najnovijim Boeinzima i uvesti letove do Australije, dok će Croatia istodobno ukinuti let Dubrovnik-Frankfurt, a liniju do Prištine proglasiti poslovnim uspjehom.

Inače, neslužbeno bi Vlada za Croatiu Airlines htjela ubrati oko 300 milijuna kuna. Opet neslužbeno, i za nas su tobože zainteresirani arapski šeici, ali i kompanije iz Kine i Indonezije…

Izvor:  D. Katalinić/Dnevno.hr

 

 

Odgovori

Skip to content