Dok kralj Tvrtko čeka travu, Kulin Ban se zaboravio prekrižiti!

KAKO ‘LIBERALNI’ bOŠNJACI ZAMIŠLJAJU MULTIKULTURALNOST! Nakon što su, taman prije prvih  kiša, tj. kraja plivačke i kupačke sezone, u Tuzli svečano otvoreni 3. slano jezero u Europi i vratolomni tobogan (i ostala dva slana jezera nalaze se u Tuzli, op. ur.), Tuzlaci s nestrpljenjem očekuju još jedan predizborni spektakl, svečano otvaranje novouređenoga Gradskog parka.

Usput rečeno, vjerovali ili ne, i pored nekih 150.000 stanovnika, Tuzla nema status Grada! Vrhunac fešte će svakako biti otkrivanje “vaja” prvoga bosanskoga kralja Tvrtka Kotromanića, djelo vajara Adisa Lukača iz Sarajeva.

Otvaranje Parka najavljivano je za period između 10. i 15. rujna, i to zbog toga što trava  još nije narasla. Prođe eto i taj rok, a Kralj, ( navodno je već u Tuzli), još uvijek čami u nekom skladištu, čekajući travu iako je došao sam, bez konja.  Nu, dosta šale…

Jedan tuzlanski portal, očito prenestrpljiv, objavio je fotomontažu budućega središnjeg spomenika u Gradskom parku. Park je doživio više preinaka: neki spomenici su dislocirani, sada je, tvrdi se na najvišim razinama u Tuzli, “najmoderniji u Europi”, a uz kralja Tvrtka, novi je i obelisk sa tekstom slavne  Povelje Kulina bana, prevedenim na modernu latinicu. Tekst je lijepo uklesan, istim pismom kao i one brojne ploče uokolo Trga slobode, ali Kulin ban se zaboravio prekrižiti! Doduše, na spomeniku-obelisku stoji da je uklesani tekst “Izved iz Povelje Kulina bana, 29.08.1189.”, ali, je li moralo biti tako?!  Mjesta za integralni tekst je na obelisku dovoljno, čak bi i klesar imao nešto manje posla, ali razlog je neki drugi. Nekima očito smeta činjenica da je Bosna i Hercegovina nekoć sva bila kršćansko-krstjanska, pa se ovakvim sitnim krivotvoriteljskim ”zahvatima” pokušava tu činjenicu prešutjeti! Povijest je onakva kakva je bila, ne može se mijenjati, ali kako vidimo, može se ignorirati.

Slijedi originalni tekst Povelje: precrtan tekst je izostavljen na Obelisku u Tuzli:

U ime oca i s(i)na i s(ve)toga d(u)ha.

Ja ban’ bos’n’ski Kulin’ prisezaju tebЪ kneže Kr’vašu i v’sЪm’ građam’ Dubrov’čam’ pravi prijatelj’biti vam’od’selЪ i do vЪka i pravi goj dr’žati s’vami pravu vЪeu dokolЪ s’m’ živ.

V’si Dubrov’čane kire hode po mojemu vladanju tr’gujuće, gdЪ si kto hoće krЪvati godЪ si kto mine pravov’ vЪrov’ i pravim’ sr’(d’)cem’ dr’žati je bez’v’sakoje z’ledi raz’v’Ъ što mi k’to da svojov’ voljov’ poklon’. I da im’ne bude od’moih’čest’nikov sile I do kolЪ u mene budu dati im’s’vЪt’i pomoć’ jajire i sebЪ kolikore moge bez’ v’sega z’loga i primis’la.

Tako mi b(og’) pomagaj i sie s(ve)t(o) evan’đelie.

Ja Radoje dijak ban pisah’siju knjigu poveljov’ banov’ od’ roždstva H(risto)va hiljada i s’to i os’m’deset i devet’ IЪt’, mЪseca av’gusta u d’vedesete i deveti d’n’, usЪčenie glave Jovana Kr’stitelja.

Tekst Povelje prilagođen današnjem jezičnom standardu:

U ime oca i sina i svetog duha. Ja, ban bosanski Kulin, obećavam Tebi kneže Krvašu i svim građanima Dubrovčanima pravim Vam prijateljem biti od sada i dovijeka. I pravicu držati sa Vama i pravo povjerenje, dokle budem živ.

Svi Dubrovčani koji hode kuda ja vladam, trgujući, gdje god se žele kretati, gdje god koji hoće, s pravim povjerenjem i pravim srcem, bez ikakve zlobe, a šta mi ko da svojom voljom kao poklon. Neće im biti od mojih časnika sile, i dokle u mene budu, davat ću im pomoć kao i sebi, koliko se može, bez ikakve zle primisli.

Neka mi Bog pomogne i svo Sveto Evanđelje.

Ja Radoje banov pisar pisah ovu knjigu banove povelje od rođenja Kristova tisuću i sto i osamdeset i devet ljeta, mjeseca augusta i dvadeset i deveti dan, (na dan) odrubljenja glave Ivana Krstitelja.”

Ovom gestom, općinske vlasti, i kulturni djelatnici u Tuzli niječu, prešućuju važan dio bosanskohercegovačke srednjevjekovne povijesti, a to nije ni dobro ni mudro. Na istome, gore spomenutom tuzlanskom portalu moglo se pročitati i komentare  tipa “što će nam spomenici iz predislamskog doba?!” Tuzla, iz ranih 90-ih u cijelome svijetu poznata  oaza suživota u najtežim uvjetima, grad tolerancije i solidarnosti;  zna, zaslužuje i može bolje.

gradovrh.com

Odgovori

Skip to content