Ivica Šola: Majka Božja lezba, Isus peder: to može!
Prije nekoliko mjeseci na ovom mjestu donijeli smo vijest o cenzorskom fenomenu. Slovačka ove godine slavi 1150. obljetnicu misije slavenskih apostola, sv. Ćirila i Metoda među slovačkim narodom.
Tu veliku obljetnicu za kulturu i identitet svoga naroda kanili su obilježiti prigodnom kovanom novčanicom od dva eura na kojoj je trebala biti ikona dvaju svetaca s plaštem ukrašenim križevima. I dok je Slovačka narodna banka već poduzimala završne akcije za stavljanje novčanice u optjecaj, iz Europske komisije stigao je bučni “Njet”!
Miči religiozne simbole!
U obrazloženju briselskih birokrata slovačkim institucijama lupaju packu i upozoravaju da uklone religiozne simbole s monete, posebno križeve s njihovih plašteva i aureolu vodeći računa o religijskoj različitosti “kako to propisuje članak 22 Traktata EU o temeljnim pravima”. Slovacima nisu pomagali ni argumenti u kojima su se pozivali na povijesne činjenice, ni oni o slobodi umjetničke kreacije, cenzura je nastupila. Kako Hrvatska ove godine najvjerojatnije postaje članicom EU u kojoj se, od Velike Britanije, u kojoj se čak i medicinskim sestrama u bolnicama brani nošenje križeva oko vrata, preko Španjolske, u kojoj je u obrazovnim institucijama studentskim kapelanima zabranjen liturgijski pristup, sve do Njemačke, u kojoj već godinama traje kampanja za izbacivanjem religijskih simbola iz javnih institucija i prostora, zatucana Hrvatska radi obrnuti proces te je na plakatu jednog sekularnog kazališta stavila dvije Bogorodice.
Zahvaljujući europskoj orijentaciji i sekularnoj osviještenosti zagrebačkog gradonačelnika Bandića, ova blamaža pred Europom je izbjegnuta, a plakat povučen, religijski simboli maknuti su iz kazališta. I zatucani redatelji Matanić i Frljić, i pola ministara ove zatucane i neeuropske vlade, od ministra zdravlja Ostojića do ministrice Zlatar, pokušali su braniti ovaj protusekularni i neeuropski čin pozivajući se, kao i Slovaci, na slobodu umjetničkog izražavanja, ali Bandić je ustrajao u obrani europskih vrijednosti i religijske simbole pred ovim mračnjacima maknuo iz sekularne institucije gdje im nije mjesto. Dobro, sada malo ozbiljnosti, iako ni gornji cinizam nije bio neozbiljan jer, kako kaže Sloterdijk, nema većeg cinika od života samoga.
Sekularni talibani
Pogledajmo “logiku” ovih sekularnih talibana, od Europe do Hrvatske. S jedne strane roguše se na sve religijsko u javnosti, a onda sami upotrebljavaju religijske simbole i bučno im daju javni prostor tek nakon što su u svojoj narcisističkoj shemi Drugog sveli na vlastitu mjeru i potrebu, nakon što su ga ponizili i podredili vlastitoj ideologiji umotanoj u umjetnost. U tom perverznom i bolesnom cajtgajstu isti oni koji bi pobacali križeve iz javnosti, na umjetničkim instalacijama umaču križ u pišaku, Isusa prikazuju kao homića, a Bogorodicu kao lezbu. Dakle, religijsko može u javnost, ali tek kada ga se temeljito zapiša i podredi “umjetničkoj” perverziji. Ima, dakle, nade za religijske simbole u javnosti, samo ih treba preodgojiti, pa Isusa, Bogorodicu i sv. Pavla učiniti gay aktivistima. To nije “umjetnička sloboda”, to je, prema Emanuelu Levinasu, bit svih totalitarizama: svesti Drugoga na istog (grčki “homo”). To sve skupa, ta rapsodija umišljene tupavosti i avangardnosti, ne vrijeđa toliko vjerske osjećaje, nego prije svega zdravu pamet.
Ivica Šola/Glas Slavonije