Kako političari komuniciraju s mladima u kampanji za lokalne izbore 2013. godine?
Napravili smo malu analizu u gradu Splitu i među kandidatima za župane Splitsko-dalmatinske županije, kako koji kandidat i koliko (ne)uspješno koristi komunikacijske kanale novih medija.
Poznato je da su neki od kandidata još od prošlih parlamentarnih izbora ili od ranije aktivni na društvenim mrežama (Hrvoje Tomasović, Tomislav Zaninović, Sanja Bilač, Ivan Grubišić) pa se njihovi rezultati moraju promatrati i u tom kontekstu. Nemoguće je uspoređivati recimo Tomasovića koji odavno već ima izrađen profil i stranicu na Face booku s Milanom Štrljićom ili Ivom Baldasarom koji su se očito tek angažirali na tom polju. Bitna razlika je i to što mnogi kandidati osobno uređuju i ažuriraju podatke na svojim stranicama (Ževrnja, Ivanišević, Tomasović, Zaninović, Bilač…), dok za druge to očito rade profesionalci, odnosno PR agencije (Baldasar, Visković, Grubišić).
Interesantno je da ni jedan kandidat za gradonačelnika Splita ili župana SDŽ još nema zaokružen, integriran sustav komunikacijskih kanala, od vlastite internet stranice ili bloga, preko Face booka, tweeter-a, linkedin-a, You tube kanala, da ne spominjem korištenje instagrama, ‘cloud’-a itd. A većina koristi I-phone ili druge android mobitele tako da bi tehnički lako mogli s bilo kojeg događaja u realnom vremenu izvijestiti svoje simpatizere i novinare o svakom svom koraku, susretu, akciji ili javnom nastupu.
Na najpoznatijoj google tražilici, naši kandidati ovako stoje: Ivan Grubišić ima više od 300.000 rezultata pretrage za manje od minutu pretraživanja. Nešto manje od 60.000 spominjanja imaju H. Tomasović, T. Zaninović i V. Ivanišević a poznati glumac M.Štrljić ima manje od 50.000. Rezultati pretrage za L. Roguljića, S. Bilač i A. Visković, Z. Ževrnju i I. Baldasara daju manje od 30.000 rezultata. To samo govori o nevjerojatnom dugogodišnjem forsiranju Ivana Grubišića u online medijima u Hrvatskoj. Njegovo ime i lik doslovce iskaču, kako bi rekao njegov drug Mesić, i kad paštetu otvorite. Njemu su otvorene stranice Slobodne, Jutarnjeg, Globusa, Novog lista, sve lokalne TV postaje, ekskluzivne emisije na HTV-u, RTL-u i TV Novoj. Tako smo zabilježili prosvjed kandidata za župana Z. Ževrnje, otvoreno pismo ravnatelju HTV-a Radmanu, jer je Grubišićeva kandidata, uz njegovu i izjave nekih oporbenih političara objavljena u sva tri dnevnika HTV 1, a kandidatura Z. Ževrnje samo na HTV 4, prenešena kao agencijska vijest, iako su novinari i snimatelji HTV-a nazočili PRESS konferenciji ŽO HDZ-a, A. Sanadera i Z. Ževrnje.
Za ove izbore su se za ovakav vid komunikacije, koji ne ovisi o volji partijskih urednika, ozbiljnije pripremili kandidati za župana Z. Ževrnja i I. Grubišić, te kandidati za gradonačelnika I. Baldasar, V. Ivanišević te donekle Zaninović, Tomasović i S. Bilać. U zadnje vrijeme se trudi i A. Visković, odnosno onaj tko joj pomaže jer je očito da sama ne vodi svoju stranicu na FB, što je jedini alat kojim se koristi. Bladasar, Ivanišević, Ževrnja i Grubišić imaju svoje internet stranice koje su više ili manje povezane s društvenim mrežama. Za Ževrnju je napravljen i blog potpore (http://hr-hb.blogspot.com), na kojemu su također poveznice na sve njegove ostale komunikacijske kanale, te poveznice na stranke i udruge koje će ga podržati kao kandidata.Jedina dva kandidata za gradonačelnike koji su dosad otvorili i svoje osobne stranice su Vjekoslav Ivanišević (HDZ) (http://www.vjekoslavivanisevic.com) i Ivo Baldasar (SDP) (http://www.baldasarzasplit.com). Njih dvojica i Tomislav Zaninović imaju i svoje You tube kanale i tweeter račune.
Kako kandiati za gradonačelnika Splita i župana SDŽ stoje s fanovima na Face booku?
Ivan Grubišić je otvorio ‘B’ profil na kojemu ima oko 550 fanova, a njegov stari profil s više od 9.000 tzv. sljedbenika (followers) nije realna slika njegove ‘omiljenosti’ među mladima jer je godinama dorađivan, nevezano za sadašnju kandidaturu za župana o kojoj se nisu pozirivno izjasnili ni oni koji su ga strastveno angažirano podupirali u virtualnoj i realnoj kampanji za ulazak u Hrvatski sabor (D. Pilsel, i slični). Interesantno je da Grubišić nema fan-page nego profilnu stranicu na kojoj može imati maksimalno 5.000 prijatelja. Zlatko Ževrnja je tek prije tjedan dana otvorio svoj profil na kojemu već ima 1.500 prijatelja i očito je da će to uskoro postati fan-page stranica zasad najpopularnijeg kandidata za župana SDŽ. Interesantna je podatak da su u njegovoj i Ivaniševićevoj „trećoj smjeni“ (čuvara noći, kako ih je svojedobno nazvao dr. S. Letica) svi ključni ljudi iz predsjedničke kampanje Vesne Škare Ožbolt, Josipa Jurčevića, Mire Tuđmana, Nadana Vidoševića i Jadranke Kosor. Luka Roguljić (HDSSB), za razliku od stranačkog kolege H. Tomasovića, ima skromnih 180 prijatelja na FB profilu, zapravo uopće ne koristi društvene mreže u svojoj kampanji koju još očito nije ni započeo. I ne zna se kada će. Možda 20. svibnja?
Hrvoje Tomasović i Sanja Bilač su svoje osobne profile davno napunili s po 5.000 sljedbenika, ali je Tomasović profilnu stranicu pretvorio u fan-page i otvorio novi profil sa solidnim brojem prijatelja, a Sanja još zapravo nije ni obznanila svoju kandidaturu javno, pa će se možda ozbiljnije aktivirati tek kada dobije Grubišićevu potporu i kakva-takva sredstva za kampanju.
Ivo Bladasar ima plaćene oglase za svoju profilnu FB stranicu već nekoliko tjedana i ne uspijeva nikako doći do 1.000 prijatelja (sada je otprilike na 650) o čemu su neki portali već pisali kao o fenomenu. S druge strane Ivaniševićev tim, bolje reći Mladež HDZ-a je za kratko vrijeme svojemu kandidatu prikupila skoro 2.900 prijatelja na FB profilu i skoro 2.000 na FB stranici.
Dalo bi se zaključiti da SDP u Splitu i nema Omladinu ili Mladež ili su oni pod kontrolom V. Bajrovića i splitskih SDP-ovaca koji su se otvoreno protivili Baldasaru kao SDP-ovu kandidatu za gradonačelnika. Anđelka Visković, za koju ovaj dio posla obavlja, kako smo čuli, jedan profesor s FPZ u Zagrebu, ima samo FB page, ali ne i profil, i skupila je skromnih 1.700 prijatelja, uobzirujući činjenicu da je donedavno bila ‘lice s naslovnice’ kao Kerumova zamjenica.
Tomislav Zaninović je već duže vrijeme vrlo aktivan na Face booku pa je na profilu skupio 1.880 prijatelja a na fan-page nešto više od 2.000. Primjetno je da se s tom stranicom pokušava natjecati s Mladeži HDZ-a, kojoj je nekada i sam bio tajnikom u Splitu.
Zaključak je da su kampanji u virtualnom svijetu ozbiljno pristupili HDZ-ovci Ivanišević i Ževrnja, te neovisni Tomasović, Bilač i Zaninović, kao i ekipa koja podupire Ivana Grubišića. Ostali ili ne znaju koristiti moderne komunikacijske alate ili ih potcjenjuju. A neki se, kao Baldasar i Visković, možda i poprave do kraja kampanje.
(HUB-ov analitički tim)