BRENA ŠUND: Dobro je, samo nek* je iz REGIONA!

Povratak Lepe Brene Hrvatima
Pa zar smo mi Hrvati stvarno toliko iskompleksirani da šund industriju, koju je Lepa Brena zastupala još u bivšoj državi, proglašavamo damskim proizvodom, nečim uzvišenim!?
Posljednjih dana svjedoci smo svojevrsne histerije oko povratka Lepe Brene na hrvatsku glazbenu scenu.

Djelatnici Hrama hrvatske kulture – HRT-a padaju u nesvijest kada ju sretnu na hodnicima (toliko o ‘Hramu’), svi glavni tiskani mediji na široko prate njen povratak, silni intervjui, nostalgično opisivanje karijere i pritom sjećanja na Tita i Jugoslaviju i nastojanje da se povratak Lepe Brene predstavi kao povratak dame par excellence!

Pa zar smo mi Hrvati stvarno toliko iskompleksirani da šund industriju, koju je Lepa Brena zastupala još u bivšoj državi, proglašavamo damskim proizvodom, nečim uzvišenim!?

Žena je sigurno sposobna, iz tankog glasa i ne baš posebne ljepote izvukla je maksimalno, shvatila je da najveći novac (bez obzira na porez na ‘šund’ u Jugoslaviji) leži u šund glazbi, ona je svojevrsna preteča ‘cajki’ na ovome terenu.

Njoj se ne može prigovoriti neka veća ‘seljačija’, iako je, kada se sjetimo njenih prvih nastupa, to definitivno bila ta vrsta nastupa. Sve u redu, neka uvijek bude publike koja će se Lepoj Breni veseliti i plaćati karte za njene nastupe, ali koji su to novinari, urednici i kulturni stručnjaci koji model koji predstavlja Lepa Brena uzdižu kao prototip dame?!

Halo, ima li još koga u tom medijskom vašaru?

Halo, bilo tko?

Ne bavim se inače kulturnim temama, ali ovaj tekst imam potrebu objaviti zbog svojih dviju kćeri, zbog tradicije koju je Hrvatska imala, tradicije koja je njegovala građansko ponašanje i standarde i po čemu su Zagreb, Split, Dubrovnik i Rijeka bili kulturna središta, ne samo bivše Jugoslavije nego i regije.

Imam potrebu podsjetiti štovanu publiku na prave dame naše zabavne glazbe: prefinu Gabi Novak, strastvenu Terezu Kesoviju, lucidnu Josipu Lisac nevjerojatnog raspona glasa, svjetsku jazzericu Zdenku Kovačiček, dragu Đurđicu Barlović, dame starije generacije, Anu Štefok i Zdenku Vučković, vedru i nasmijanu damu moje generacije Sanju Doležal, prelijepu Doris Dragović i Veru Svobodu kao predstavnicu narodne pjesme, to su samo neke od najvećih dama, duljina ovoga teksta ne dozvoljava mi da ih nabrojim sve.

I to su samo dame naše zabavne glazbe, o dramskim i opernim damama ne treba puno govoriti jer su, kao uzvišena i strastvena Ruža Pospiš-Baldani, ostvarile najsjajnije svjetske karijere.

Sve navedene (a i one druge) su dame u svojim izvedbama, ljudskom ponašanju i životnim stavovima. One su predstavnice onoga što nas je uvijek dijelilo od Balkana i one su bile one tanke niti koje su nam davale nadu u povratk u Europu. Njihovi nastupi bili su u skladu s trendovima generacijske zabavne muzike, ali su ponašanjem uvijek bile na visini kao, na primjer, nezaboravna Helga Vlahović u svojem spikerskom poslu.

To je ono što je privlačilo mnoge da se dosele u Zagreb i Split kao centre zabavne glazbe, to su nastupi i kvaliteta interpretacija, ali i stila življenja, koji su izjednačavali naše festivale sa San Remom i drugim europskim festivalima.

Iako u socijalističkom političkom sustavu, te naše prave dame davale su sve od sebe da nas najbolje zastupaju u inozemstvu (s puno skromnijim sredstvima nego kolegice sa Zapada), ali su i nama vjerno prenosile taj željeni građanski ‘štih’.

Koji su to ljudi koji nam nameću Lepu Brenu kao simbol dame? Oni očito ne znaju za drugo, njima bi trebalo uvesti porez na šund da znaju što kupuju i da razumiju razliku.

Gabi Novak uđe u koncertnu dvoranu publika se diže u znak poštovanja. Ta žena velike ljepote i glasa i u poznijim godinama ima nastup koji odaje finoću, vrhunsku profesionalnost i pripadnost najboljem od građanskog. Naravno, ona ne voli medijsku pozornost pa je nema u žutilu koje danas vlada hrvatskim tiskovinama.

Nije ‘roba’, kao što kažu moji medijski prijatelji.

Ali nitko od njih se nikada nije potrudio da Gabicu i druge dame prikaže u onome gdje su bile najbolje, u profesionalnosti, u stilu života koji nas vuče u Europu, a miče od onoga što je zlo na Balkanu.

I još jednom, nemam ništa osobno protiv Lepe Brene, inteligentna i sposobna žena koja je izvukla maksimalno s obzirom na to od kuda je krenula, pokazala se i vrsnim diplomatom i majstorom za preživljavanje kada je uspjela preživjeti u Srbiji u doba najvećeg anti-muslimanskog raspoloženja sličnog genocidu, pa je čak uspjela i zarađivati u to vrijeme, preživjela je i mnoga privatna iskušenja i gura uspješno dalje. I sretno joj bilo!

Samo, eto, ne mogu dozvoliti da se od njene slike i muzike, koja je čisti šund, stvara model damskog ponašanja.

Fujtajful!

Pa i čak ako se roba dobro prodaje………
Autor: Marijan Kostrenčić/politikaplus.com

1 comment

  1. Ante Luetić,Split

    Gosp. Kostrenčić,
    YU-tel (ex HRT) je time sve ‘rekao o sebi’,a adoranti regiona i tog teškog šunda o sebi. U-zajamno se sublimiraju.
    A.L.

Odgovori

Skip to content