MY NAME IS LUCA
Ljudski mozak iskorišten je svega 10 posto, a kod hrvatskih političara samo do 1 posto. Što bi se dogodilo da normalni ljudi iskoriste svih 100 posto, a hrvatski političari čak 10 posto? 100 postotna prisutnost duha pretvara čovjeka u nadnaravno biće. U filmu “Lucy” imamo jednu lošu poruku: droga pojačava ljudske sposobnosti. Morgan Freeman je na svome nivou, ali je dosadio sa svojim pojavljivanjem u svakom filmu.
U kinima igra “Lucy” francuskog genijalca Luca Bessona, sa zanosnom Scarlett Johanson u naslovnoj ulozi studentice koja na Tajvanu prisilno postaje prenositeljica droge, točnije narkotičkog prototipa, koji se u njenom tijelu otapa i podiže iskoristivost njenog uma na 100 posto. Transformacija je na neki način teološka: duh ulazi u ljudsko tijelo samo 10 posto, a kada duh potpuno prevlada, čovjek postaje više biće, ispunjeno nadnaravnim moćima. Naša pametna Luca može sve! Njen um prolazi kroz zidove, ulazi u računala, kućanske aparate i glave drugih, i još odlazi u davnu prošlost. Moji osobni zahtjevi glede Scarlett Johansson daleko su ispod ambicija Luca Bessona. I bez svega toga, Scarlett je 100 posto. Savršen film sa Scarlett je onaj u kojemu se ta 100 posto zanosna žena pojavljuje 100 posto.
Sudeći po tome kako se ponašaju i kako vode zemlju, naši su političari drogirani, ali sa suprotnim učinkom – mozak im je iskorišten 0 posto. Njihova transformacija je ideološka: zloduh komunističkog ideologa ulazi u želudac nametnika i preplavi praznu glavu. Takvi su u stanju obećati baš sve i ništa ne ispuniti. Sve je na njima umjetno, osim inteligencije, koja je prirodno na nuli. Hrvatski političar ne nameće filozofska pitanja. Ne nameće nikakva pitanja. On je “tabula rasa”, totalnih 0 posto. Izgled, pamet, moral i sposobnosti, sve mu je 0 posto. Na postotak reagira samo ako je njime izražena provizija.
Gledano u okvirima značajnih filmskih ostvarenja, Besson je opisao “Lucy” kao film od tri dijela: Početak je “Leon profesionalac”, sredina je “Inception”, a kraj je “2001: Odiseja u svemiru”. Mnogi filmovi mogu se uvrstiti u filmove koji su prethodili i odredili “Lucy”, a u Bessonovoj najnovijoj aplikaciji nalazimo i elemente genijalnog filma “The Matrix” (1999) braće Wachowski. U filmu “Limitless” (2011) redatelj Neil Burger koristi drogu za prelazak mitske barijere od 10 posto iskoristivosti ljudskog mozga – Besson je izjavio da je njegov predložak za film “Lucy” nastao ranije.
Produhovljeni redatelj
Luc Besson je autor koji zasigurno koristi svoj mozak više od 10 posto. U sjećanju nam je nevjerojatna estetika njegovih filmova “Veliko plavetnilo” (1988) i “Peti element” (1997). U filmovima “Nikita” (1990) i “Leon profesionalac” (1994) postavio je nove parametre za akcijske filmove, a “Lucy” (2014) je hibrid, koji unosi određena estetska, moralna i filozofska pitanja u akcijski film, kao nametnut koordinatni sustav, prekomjerno krcat nasiljem. Besson mora slijediti neke deformacije filmske industrije da bi tržišno i distribucijski ostao prihvatljiv. Nakon što je Gary Oldman neoprezno izjavio kako je nesretan zbog nekih Bessonovih ostvarenja, Besson mu je preporučio da razmišlja kao Lucy, i iskoristi više od 10 posto svog mozga.
U “Kritici čistog uma” iz 1781. Immanuel Kant upozorio je da ljudska slabašna ružičasto-siva masa pokušava dovesti zbrku svijeta u red. U protivnom bi nestale sve konstitucije, sve relacije između objekata u prostoru i vremenu, osim samog prostora i samog vremena. Kantovo genijalno djelo i danas je zagonetka. Sve je na svoj način trancedentalno. Kad već spominjem transcedentno, mogu tvrditi da je Besson išao komplementarno u odnosu na nekoliko mjeseci ranije dovršeni “Transcedence” (2014) redatelja Wally Pfistera. Genijalnog znanstvenika tupavo glumi potrošeni Johnny Depp, 100 posto mrtav čovjek. Umjetna inteligencija ulazi u sve, sve dobiva svoj digitalni “genetski” zapis, pa je moguće 100 postotno obnavljanje ljudi, prirode i urbanih cjelina. I u tom filmu nailazimo na neizbježnog Morgana Freemana, koji je u filmovima prisutan poput umjetne inteligencije u “Transcedence”. Sukladno tom ostvarenju, umjetnu inteligenciju možemo definirati kao programsko-genetski kod koji sebe može reprogramirati. Ali, zar to nije karakteristika koja ide iznad ljudske prirodne inteligencije i ljudske prirodne samokontrole? Stvoritelj je umjetna inteligencija!
U filmu “Svemoćni Bruce” (2003), Morgan Freeman glumi Stvoritelja, a u filmu “Lucy” znanstveno promatra novog Stvoritelja – žena je zapravo snažnije stvorenje od muškarca. Besson je otišao na 100 posto, odnosno u krajnost, što donosi mogućnost dematerijalizacije, odbacivanja fizičkog tijela. Čovjeku dođe žao što će privlačno tijelo Scarlett Johansson nestati. Luca je na kraju sam Kreator, koji redizajnira naš svijet na osnovu nedostataka koje je uočila. Bessonova genijalna konstrukcija postavlja novi svijet, kao djelo novog Stvoritelja, koji je posljedica zla ranijeg čovjeka. Luca prolazi cijelu našu povijest, najraniju evoluciju, sve naše civilizacije, i postavlja novi logos, birajući novi evolucijski put za čovjekolikog majmuna, jer se ovakav projekt čovjeka pokazao promašenim. Njen (duhovni) dodir tog bića pokrenut će evoluciju. U filmu je simbolički iskorištena aluzija na Michelangelov dodir Adama i Stvoritelja, iz njegove freske “Stvaranje čovjeka” na svodu Sikstinske kapele.
Prije 9 godina Besson je sreo profesoricu nuklearne fizike, oboljelu od karcinoma. Bila je na svoj način zaslužna što je Besson osnovao institut ICN, koji se bavi istraživanjem mozga.
Kontrolu je podijelio u četiri koncepta: kontrola samog sebe, kontrola drugih, kontrola stvari i kontrola vremena. Besson kaže da je njegova Nikita bila narkomanka koja je ubila policajca, njegova Ivana Orleanska je vidjela Boga, Mathilda Lando (Natalie Portman) je djevojčica osvetnica, a Lucy je posve obična cura, i u tome je ljepota njene priče. Lucy ne razmišlja puno o svojim novim okolnostima, nego ih prihvaća i čini ljudsku vrstu boljom. “Moja misija kao umjetnika je da stalno pokušavam nešto novo.” U protivnom bi snimio “Leona Profesionalca 7”. Franšize “Taken” i “Transporter” vidi kao sredstvo za prikupljanje novca za pravi projekt.
Savršena Luca
“Peti element” bila je ljubav, inkarnirana u savršenoj ženi Leeloo, koju je vrhunski prezentirala Milla Jovovich. U tom povijesnom ostvarenju Leeloo je kreirano savršeno biće, a naša Luca to postaje zahvaljujući novoj sintetičkoj drogi, koja nas bojom i pakiranjem podsjeća na izvrsnu seriju “Na putu prema dolje” (2008), u kojoj oboljeli kemičar kreira 100 postotni plavo obojeni “meth” i pojavljuje se na tržištu narkotika kao tajnoviti Heisenberg, kojega bije glas novog bosa podzemlja. Naša Luca je zapravo Orion, žena koja postaje bog.
Scarlett Johanson pojavila se na filmskom nebu 2003. sa filmom “Šaptač konjima”, da bi se iste godine potvrdila u filmu “Djevojka s bisernom naušnicom”, i ubrzo nakon toga ušla u prvu glumačku ligu s filmom “Izgubljeni u prijevodu” Sofie Coppole, koji je metafora na ljudsku osamljenost i 100 postotnu odsutnost erotske ili slične podloge u prijateljstvu muškarca i žene. Gledatelj je u strahu da će postariji Bill Murrey prijeći pristojnu distancu. Iako Scarlett glumi udatu ženu, kreirana je kao pupoljak. Dvoje Amerikanaca susreću se u istom hotelu u Tokyju. Ista tehnologija ne znači i kompatibilnu kulturu.
U ostatku svoje bogate filmske karijere, Scarlett bira uloge, honorare i jednako privlačne partnere. U prvi plan izlazi njena raskošna ženstvenost, kojom dominiraju sočne usne, koje su označile film “Lucy” koliko i njena 100 postotna pamet. Naravno da je takva privukla Woody Allena, s kojim je snimila film “Završni udarac” (2005). To vam je zanimljiv autor, koji na snimanju ima problema sa svojim šlicom na hlačama, kada angažira novu holivudsku curu. Ostaje tajna jeli šlic popustio u slučaju Scarlett. Woody Allen izgleda 0 posto, ali slovi kao prava adresa za javno razdjevičenje holivudskih curica. Slijedili su filmovi “Crna Dalia” i “Prestiž” (2006), “Druga Boylejeva kći” i “Vicky Cristina Barcelona” (2008).
I onda dolazi obveza igranja u ekranizacijama Marvelovih stripova, nakon što američka produkcija, ugrožena značajnim svjetskim ostvarenjima, nameće dominaciju tehnologije, pa najznačajnija imena moraju dati svoj doprinos. Nekada su glavni glumci morali dati domoljubni doprinos u ratnim spektaklima, a danas rade za svoju domovinu glumeći u odurnim akcijskim filmovima, plaćeničkim eskapadama, i poremećenim ekranizacijama stripova. Scarlett se pojavila u pomalo imbecilnim ostvarenjima sa vrhunskom produkcijom: “Iron Man 2” (2010), “Osvetnici” (2012) i “Kapetan Amerika 2” (2014). Idiotski filmovi zahtijevaju glupu publiku, pa je američka industrija uložila veliki napor da nas za takve potrebe kulturno i mentalno kastrira, 100 posto, odnosno svede na 0 posto. Pao mi je kamen sa srca kada je Scarlett 2007. dobila Playboyev prestižni naslov “Sexiest Celebrity”. Navodno je bilo svega kada je u liftu srela Benicia del Torea – spontano su se dograbili 100 posto i to ponovili 100 puta. Savjet: obvezatno barem pogledati!
Tvrtko Dolić/croative.net