Agencije nakon promašenih anketa u očajnom pokušaju spašavanja obraza

ROBERT BOSAK – “Zašto Ipsos i Promocija nisu objavile rezultate između 1. i 2. izbornog kruga?”, pita se vlasnik 2×1 komunikacije nakon optužbi da su za ‘fulane’ prognoze krivi novinari i DIP

Robert Bosak, vlasnik agencije za istraživanje javnog mnijenja 2×1 komunikacije, u razgovoru za direktno.hr osvrnuo se na promašene prognoze drugih agencija, odnosno na objašnjenja analitičara da s tim istraživanjima nije ništa pogrešno, a da su zapravo krivi novinari i Državno izborno povjerenstvo.

Podsjetimo, 2×1 komunikacije najtočnije su prognozirale rezultate predsjedničkih izbora procijenivši da će Kolinda Grabar-Kitarović odnijeti pobjedu ispred Ive Josipovića s 3,6 postotna boda.

Naime, vlasnik ove agencije osvrnuo se na tekst u Večernjem listu u kojoj je dan pokušaj objašnjenja pogrešnih procjena agencija u predizbornoj kampanji. Tekst je napisala profesorica na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu Marijana Grbeša.

“Iz aviona se vidi da je tekst plaćenički. Pozornost je usmjerena na DIP, umjesto da se priznaju vlastite pogreške”, rekao nam je Bosak.

Naime, kao opravdanje u tekstu navodi se da mediji nisu dovoljno naglasili da istraživanja nisu predviđanja, nego stanje stvari u određenom trenutku. Nadalje, mediji navodno nisu dovoljno stručni kako bi kvalitetno mogli interpretirati ankete, jer bi to trebali raditi neovisni stručnjaci. Isto tako, u obzir nije prihvaćeno odstupanje u anketama, tako bi ono trebalo iznositi 3,5 posto. U prijevodu, to znači da da Josipovićevih 46 posto u anketi može značiti bilo koji rezultat između 42,5 i 49,5 posto glasova. Kao posljednji problem u spornom tekstu navodi se da DIP nije definirao jasne naputke o takvim anketama, prema čemu oni uz medije ispadaju glavni krivci.

“Onda se treba postaviti pitanje zašto se ankete ranije rade? Zbog čega su agencije primile tri milijuna kuna da bi ih objavile? Imaju toliko razloga da svoj posao obave na profesionalan način, ali te ankete odraz su stanja u cjelokupnom društvu. Lijeva opcija prednjači u svim porama društva, a ti kadrovi ukorijenjeni su na FPZG-u, Pravnom i Filozofskom fakultetu u Zagrebu”, dodaje Bosak.

Dodaje da je ovakvo tumačenje ili rezultat gadne pogreške ili neodrađivanje posla do kraja. Pita se zbog čega su uopće onda ankete raspisivane. Tvrdi da je za Josipovića prema anketama na početku bilo 85 posto građana, a nakon što je objavljeno da Kolinda Grabar-Kitarović ulazi u predsjedničku utrku, to je palo na 72 posto. Dosta velik broj za osobu koja je izbore izgubila.

To je kažnjivo djelo

“To sve ide u jednom smjeru. Po meni bi to trebalo biti kažnjivo djelo. Tu se spominju naše usporedbe s Amerikom. Pa ne možemo se mi s njima uspoređivati. Izbori u Hrvatskoj su jedinstveni, kao i u svim drugim zemljama. Gdje god su došli, loše su obavili posao. Mi smo jedini tvrdili drugačije, ali bili smo marginalizirani. Ipak, uspjeli smo doći do javnosti”, nastavlja Bosak.

Usporedbe radi, agencija Ipsos Puls u istraživanju obavljenom od 11. do 17. prosinca objavila je da Josipović ima podršku 46,5 posto birača, Kolinda Grabar-Kitarović 34,9 posto. Promocija Plus u istom periodu dala je Josipoviću 42,1 posto, a Grabar-Kitarović 30,5 posto glasača. Procjene za drugi krug nisu objavljivale.

S druge strane, agencija 2×1 komunikacije na uzorku većem od 10 tisuća ljudi predvidjela je pobjedu Kolinde Grabar-Kitarović u drugom krugu. Prema anketi, Kolinda bi dobila 51,8 posto glasova, a Josipović 48,2 posto.

“Probili smo medijsku blokadu”, tvrdi Robert Bosak te ne prihvaća prigovor da mediji ne uvažavaju mogućnost statističke pogreške. “To što govore o odstupanju od 3 postotna boda gore i dolje samo govori o njihovom fair playu. To bi trebalo iznositi 1,5 postotna boda gore i 1,5 postotna boda dolje. Oni su pomaknuli parametre. Ipsos Puls i Promocija Plus u startu su ‘fulali’ za 20 posto. Više ne znam kako rade te ankete, po procjeni ili od oka. Mi radimo telefonsku anketu na slučajnom uzorku. Oni rade na uzorku od nekoliko stotina ljudi”, dodaje ovaj marketinški stručnjak.

Međutim, nije samo broj uzorka sporan.

“Hrvatska je segmentarno podijeljena. Slavonija je tradicionalno desno opredijeljena, Dalmacija u zadnjih deset godina također, Zagreb sve više. Ne možete onda nazvati primjerice 20 ljudi u Istri, 20 ljudi u Međimurju, isto toliko u Varaždinu i na temelju toga dobiti pravi uzorak. Ako je uzorak manji od 3000 ljudi, to ne može biti adekvatan rezultat ankete. Mi godinama radimo uzorak od 3000 do 5000“, nastavlja Bosak.

Agencije bliske opciji na vlasti metodološki objavljuju kroz medije koji koriste usluge Ipsosa i Promocije. Analize u kojima se brane agencije samo su pokušaj spašavanja obraza. “Sada pokušavaju sprati ljagu. Nisu se usudili objaviti ankete između 1. i 2. kruga. Na dan izbora 11. siječnja izbacili su procjenu onoga što smo mi pisali još 4. siječnja”.

Zašto nisu poznate metode tih agencija, pita se Bosak. Objašnjenje je jednostavno. “Imaju ogromne ugovore i prebacuju lopticu na DIP, dežurnog krivca koji na optužbe neće reagirati. Tražio sam tri mjeseca da se javno suočimo, ali od svega toga ništa”.

Kako HDZ ima toliku potporu, a njen predsjednik najnepopularniji političar?

Vlasnik ove agencije pita se primaju li analitičari koji brane agencije kakav udio, jer nitko se s njim ne želi izravno suočiti kako bi raspravljali o metodama. Problem je što nitko ne snosi odgovornost.

Što se tiče optužbi na račun nestručnosti novinara, čudno je da nitko iz agencija nije reagirao. “Valjda bi agencija prozvala novinara na krivu interpretaciju. To mi liči na situaciju kada izgubite u sportu – kriv je kondicijski trener, navijači, vremenske prilike, svi drugi, samo ne vi“.

Stručnjak dodaje da ga smeta što se na ovaj način stvara loš ugled agencijama. Dodaje da je potrebno pokazati da postoji tržišna ekonomija gdje su agencije prepoznatljve po kvaliteti. Problem je da kod nas i u ovom polju prevladavaju podobni, a ne sposobni. “Oni su čisti diletanti – ali tko sam ja da im sudim”, oštar je Bosak.

Same ankete pune su nelogičnosti. Tako primjerice HDZ prema zadnjem istraživanju Cro Demoskopa objavljenom početkom veljače ima podršku 29,5 posto glasača, SDP 24,8 posto, a OraH 9,3 posto. No, predsjednik HDZ-a prema popularnosti zauzima deveto mjesto s 2,1 posto potpore, dok je istovremeno i najnepopularniji političar. Bosak se pita kako su mogući takvi nesrazmjeri.

“Ne kažem da je Karamarko najpopularniji, ali kod nas je među pet najpopularnijih. Najnepopularniji su članovi Vlade, tako su pri vrhu Milanović, Pusić, Varga i Maras. Ispada da prema njima lijeva koalicija ima 180 posto. Daju im toliku podršku, a ne znam gdje su je skupili. Svi su govorili OraH 14 posto, mi smo govorili 6-7 posto. SDP po nama nema više od 15-16 posto. Živi zid, koji nije ljevica, za sada je na 9-10 posto”, zaključuje Bosak.

Izvor: direktno.hr

Odgovori

Skip to content