IVICA ŠOLA: Zatucana mladež ili zadnja faza propasti Zapada
Nedavno je GONG, u suradnji sa nekim zagrebačkim fakultetima, objavio istraživanje koje pokazuje zabrinjavajuće stavove mladih, političku i društvenu nepismenost, nisku razinu poznavanja modernosti. Zaključak je, ukratko, jednostavan, imamo zabrinjavajuće zatucanu mladež.
To istraživanje umah je iskorišteno kako bi se napala tiha konzervativna većina i obrazovni sustav kako “kvare” i zatupljuju hrvatsku mladež. U tom samoocrnjivanju nedostajalo je, ipak, komparativne analize, tek da vidimo da naša mladež i naš obrazovni sustav ipak nije baš tako jadan i zatucan. Na ovim stranicama već sam donio jedno takvo europsko istraživanje.
Churchil nije bio stvaran
Početkom 2012. godine Daily Mail objavio je članak u kojem autor Dominic Sandbrook komentira istraživanje o najvažnijim osobama engleske povijesti koje su proveli tamošnji znanstvenici. Rezultati su više nego zanimljivi, to više što su na vrhu osobe “krucijalne” za englesku povijest, poput princeze Diane ili Johna Lennona. Nasuprot njima, Winston Churchill doživio je debakl, razvalio ga David Beckham s uvjerljivih 1 prema 3: devet od deset intervjuiranih Engleza znalo je nabrojiti svu djeca Davida Beckhama i žene mu spajsice, dočim jedan od tri intervjuirana, dakle trećina, smatra da je Churchill literarni, odnosno izmišljeni lik. K tomu, više od polovine građana Londona ne zna koji se to događaj obilježava 25. prosinca, kada pod bor dobivaju darove.
Jednako je zanimljiva situacija u europskim zemljama, čiji je obrazovni sustav uzor većini ostalih. U Švedskoj je prije toga napravljeno istraživanje koje kaže kako 90 posto mladih između 15 i 20 godina ne zna koji je glavni grad najbliži Stockholmu, kao što ni ogromna većina nije znala nabrojiti države koje graniče sa Švedskom. U istom istraživanju 90 posto ispitanika nije znalo što je to komunizam, nikada čuli za riječ “gulag”, a 40 posto ih smatra da je komunizam donio puno dobra u zemljama u kojima je carevao. Većina, također, ne zna što znače riječi kao što su “diktatura” ili “demokracija”. Ministar obrazovanja Jan Bjorklund relativizirao je tada rezultate istraživanja govoreći kako je slično stanje na cijelom Zapadu, da Švedska mladež nije nikakva iznimka. Istinabog, već sljedeće godine (2008.) Bjorkund je dobio egzaktnu potvrdu iz susjedne, također obrazovno uzorne, Norveške, od istraživanja koje je proveo tamošnji think thank “Civita” s rezultatima gotovo identičnima onima u Švedskoj.
Zadnja faza propasti Zapada
Uglavnom, malo bi koji znanstvenik, filozof, državnik izdržao u konkurenciji Lady Gage ili princeze Diane, kao što bi demokracija jako loše prošla u vrijednosnom okršaju s diktaturama ili satrapskim režimima.
Ti rezultati otvaraju mnoga pitanja. Među inima ima i katastrofičara, koji u ovoj kolektivnoj amneziji nadolazećih naraštaja, i ne samo njih, vide posljednju fazu “propasti Zapada”. Suočen s civilizacijama kao što je islamska, gdje je duga kolektivna memorija stup odgoja i identiteta, teško da će Zapad sačuvati svoje vrijednosti, pogotovo ako duga i mukotrpna povijest borbe za slobode na Zapadu tako lako pada u zaborav.
Ergo, “zatucana” hrvatska mladež nije u ovoj postmodernoj knjizi smijeha i zaborava nikakav izuzetak.
Ivica Šola/Glas Slavonije