ONI SU PRAVE IKONE: Ovo je Top 6 kultnih coupea iz 70-ih
Ovih šest coupea mogle su si priuštiti mase jer osim što su bili atraktivni, bili su i dostupni, a pamte ih kao aute snova svi zaljubljenici u automobile koji su bili klinci 70-ih godina, kao i oni koji su ih (ponosno) vozili
Desetljeće prije nama toliko priraslih srcu mitskih hot-hatcheva koji su harali 80-ih i 90-ih kada su se takvi moćni i brzi, naprečac zavukli pod kožu ljubitelja brze vožnje i adrenalinskih ovisnika za volanom, “u modi” su bili vrlo atraktivni coupei. Da 70-ih, prije Golfa GTI, Peugeota 205 GTi, Fiata Una Turba i.e., Opela Kadetta GSi ili Suzukija Swifta GTi, uzdisalo se za glamuroznim sportski nastrojenim 2+2 coupeima koji su nastali na osnovi velikoserijskih limuzina i koji su se mogli novi kupiti ispod 30.000 tadašnjih njemačkih maraka. Stoga ne čudi da su ove zvijezde 70-ih dosegle nakladu u stotinama tisuća, a koji su donijeli i nove boje na ceste: zelenu, narančastu i smeđu. Ovo je, dakle, šest popularnih coupea koji su do danas već pomalo nestali s naših cesta, a ako kojeg i sretnete primijetit će te da njihova karizma nije iščezla ni dan danas, dapače.
Opel Manta
Ovaj njemački coupe odlučili smo postaviti na prvo mjesto. Nasljednica Calibra bila je popularan model 90-ih, ali nikad nije imala karizmatičnost Opela Mante lansirane 1970. godine kao odgovor na godinu ranije predstavljen Ford Capri. Atraktivan coupe koristio je platformu, ovjes i pogon limuzinske Ascone, ali sa sportskom i privlačnom karoserijom umanjenog američkog muscle cara. Rekli bismo – pun pogodak! Prva generacija s oznakom A proizvodila se od 1970. do 1975. godine s motorima obujma 1.2 do 1.9 i snage od 60 do 105 KS. Opel manta B pak (1975. do 1988.) bila je dostupna i s dvolitrašem od 110 KS kao vrh ponude. O uspjehu ovog auta koji je na našim prostorima sedamdesetih bio mjerilo i sinonim za sportski auto za svaki dan i za dokazivanje, govori gotovo pola milijuna prodanih primjeraka samo Mante A.
Ford Capri
Nema priče o coupeima iz 70-ih bez Ford Caprija koji se u prve dvije generacije proizvodio od 1969. do 1978. Brojke: prodano je gotovo dva milijuna primjeraka uključujući i treću, moderniju generaciju koja se proizvodila od 1978. do 1986. godine. Formula uspjeha bila je potpuno pogođena: 2+2 coupe s dugim poklopcem motora koji je izgledom neodoljivo podsjećao na Ford Mustang, koji je karijeru već izgradio preko bare. Sexy karoseriju na osnovi velikoserijske limuzine Cortina u početku su pokretali četverocilindraši od 1.3, 1.5 i 1.7 litara kao i 2.0, 2.3 (125 KS) i 2.6 (138 KS) V6 motori. Uspjesi u motorsportu i RS izvedbe učvrstile su renome Ford Caprija kao coupea za svaki dan, ali istovremeno i kao potentnog trkača. Ovaj Ford nažalost nikad nije dobio dostojnog nasljednika.
Fiat 124 Coupe
Fiat je 70-ih također imao vrlo popularan coupe koji je nastao na osnovi limuzinskog modela 124 (nama poznatiji kao licencna Lada Žiguli), no ipak pomalo u sjeni Opel Mante i Ford Caprija. No, bio je to vrlo dobar sportski coupe za četvero koji je u svoje vrijeme bio i vrlo inovativan sa disk kočnicama na sva četiri kotača (govorimo o 1966. godini). Pošteno bi bilo reći i da mu je velik dio slave oteo bitno atraktivniji Fiat 124 Spider koji se proslavio diljem planete (posebno u Sjedinjenim Državama), pa puno ljudi nije stiglo ni doznati kako je 124 Coupe sjajan automobil koji se dokazivao na reliju i koji se proizvodio od 1967. do 1975, godine u tri generacije. Proizvedeno je gotovo 300.000 primjeraka.
Toyota Celica
Na samom početku 70-ih Toyota je odlučila konkurirati Opelu i Fordu i to s prvom generacijom modela Celica (A20). Neki bi rekli da je bila riječ o kopiji Mustanga (posebice u izvedbi Liftback) ili Caprija s Dalekog istoka, no Celica je bila vrlo, vrlo dobar sportski auto, premda više orijentirana na udobno nizanje kilometara, nego na trkaću stazu. Nastala je na osnovi limuzine Carina s dvojim vratima i atraktivno krojenom karoserijom. Nudila se sa 1.6 i 2.0 benzincima, a prodano je od 1970 do 1977. ukupno 766.000 primjeraka. Kultni naziv Celica, pak, zadržao se u gami sve do 2006. godine i to kroz sedam generacija.
Renault 17
Ovaj je model na neki način bio vrlo inovativan u svoje vrijeme i to iz razloga što je imao prednji pogon. Sedamdesetih godina koncept sportskog coupea s prednjim pogonom bio je nepoznat, sve do Renaulta 17. Tako su i Francuzi na tržište pustili zgodan i sexy sportski coupe koji se proizvodio od 1971. do 1979. godine. Nastao je na osnovi Renaulta 12 sa 1,6-litrenim benzincem, 5-stupanjskim ručnim mjenjačem i diskovima na svim kotačima, a vozio je do 150 km/h. Kao Renault 17 Gordini sa Jean-Luc Thérierijem za upravljačem, čak je 1974. zabilježio i pobjedu na Svjetskom prvenstvu u reliju na utrci u Press-on-Regardless, u SAD-u. Renault 15/17 dostigao je brojku od 100.000 prodanih primjeraka.
VW Scirocco
U ovu bi se kategoriju ako po ničem drugom onda barem po popularnosti, mogao svrstati i VW Scirocco prve generacije, koji se proizvodio od 1974. do 1981. godine. Ovaj prednjepogonski legendarni kompaktni coupe izrastao je na osnovi Golfa I i predstavljao je njegovu nižu, agresivniju i sportskiju izvedbu. Zanimljivo, predstavljen je pola godine ranije od Golfa I, no opet dosta kasno u odnosu na Ford Capri i Opel Mantu. Ispod poklopca ugrađeni su bili motori od 1.1 do 1.7 litara, a najpopularniji je bio 1,5-litreni sa 70 KS. Volkswagen je diljem svijeta prodao čak pola milijuna primjeraka što prvu generaciju Scirocca čini jednim od najuspješnijih automobila u VW-ovoj povijesti.
Izvor: ovdje