Što papin novi šef za obitelj kaže o pobudnici Amoris Laetitia i pričesti za ‘ponovno vjenčane’?

Foto: Cynthiab8s/wikipedia

U podužem nedavnom intervjuu, biskup, a uskoro i kardinal Kevin Farrell rekao je kako je pitanje mogu li oni čije veze Crkva smatra preljubničkima primati pričest „proces razlučivanja i savijesti.“ Rekao je da je Amoris Laetitia „nauk Crke“, dolazi od Duha Svetoga te će biti „dokumentom vodiljom“ novog vatikanskog dikasterija na čije ga je čelo postavio papa Franjo.

U kolovozu je papa Franjo imenovao Farrella, bivšeg biskupa Dallasa, vođom novoosnovanog Dikasterija za laike, obitelj i život. Papinsko vijeće za život i Papinsko vijeće za obitelj bit će spojena u ovaj novi dikasterij. U nedjelju je papa Franjo najavio da je Farrell imenovan kardinalom, zajedno s još dvojicom američkih biskupa: nadbiskupom Chicaga Blaisom Chupichem i nadbiskupom Indianapolisa Josephom Tobinom (kojeg ne valja brkati s biskupom Rhode Islanda koji odlučno zagovara pravo na život, Thomasom Tobinom).

Imenovanje ove trojice biskupa kardinalima predstavlja „seizmički pomak“ u američkoj Katoličkoj Crkvi, pema riječima vatikanskog stručnjaka Johna Allena Jr., jer Farrell, Cupich i Tobin pripadaju „centrističkom, ne-kulturalnom ratničkom krilu hijerarhije te zemlje.“
Dajući izjavu za američki tjednik National Catholic Reporter, dugo osuđivan zbog svog otvorenog suprotstavljanja učenju Crkve, Farrell je rekao: „Smatram da je dokument Amoris Laetitia vjeran doktrini i učenju Crkve. On se nastavlja na doktrinu enciklike Familiaris Consortio Ivana Pavla II. U to strastveno vjerujem. To je zapravo Duh Sveti koji nam govori.“

Različita tumačenja dokumenta

Enciklika Familiaris Consortio naizgled je dovela u pitanje dugogodišnje učenje crkve o rastavljenima i ponovo vjenčanima čiji prethodni brak nije proglašen nevažećim u Crkvi i ne mogu primati svetu pričest. Papao Ivan Pavao II. je napisao:

„…Crkva potvrđuje svoju praksu, koja se temelji na Svetom Pismu, kojom se sakrament euharistije ne dopušta rastavljenim osobama koje su se ponovo vjenčale. Njima je pristup onemogućen zbog činjenice da se njihova situacija i uvjeti života objektivno protive zajednici ljubavi između Krista i Crkve koju označava i utjelovljuje Euharistija. Osim toga, postoji još jedan posebni pastoralni razlog: kad bi ti ljudi imali pristup Euharistiji, vjernici bi bili navedeni na pogrešan zaključak i zbunjeni u pogledu Crkvina učenja o nerazrješivosti ženidbe.“

Fusnota 351 u enciklici Amoris Laetitia naizgled govori drugačije. „U određenim slučajevima, to može uključivati pomoć sakramenata,“ napisao je Papa o onima koji žive u objektivno grešnim odnosima.

Različiti prelati i filozofi protumačili su ovaj dokument na različite načine. Progresivisti poput kardinala Waltera Kaspear proglasili su pobjedu; blizak prijatelj sv. pape Ivana Pavla II. rekao je da sadrži „objektivno heretičke“ izjave koje papa Franjo mora ispraviti kako bi izbjegao „rascjep.“

Zabune i protuslovna tumačenja koja su proizišla iz raznih dvosmislenosti Amoris Laetitia, dovele su do toga da je 45 katoličkih akademika i znanstvenika pisalo Kolegiju kardinala, moleći ih da pozovu papu Franju da ispravi pogrešna tumačenja.

Neki američki biskupi, kao što su nadbiskup Philadelphije Charles Chaput i nadbiskup Portlanda Alexander Sample, rekli su kako Amoris Laetitia valja čitati u kontinuitetu Crkvenog učenja te da ona ne dozvoljava svetogrdnu promjenu u sakramentalnoj praksi.

„Iskreno ne vidim zašto neki biskupi, čini se, misle da je njihova zadaća tumačiti ovaj dokument. Vjerujem da je Papa rekao svoje“, izjavio je Farrell. Kako prenosi National Catholic Reporter, ovim se rijelima kardinal Farrell osvrnuo na podršku koju je papa Franjo izrazio biskupima Buenos Airesa za njihove pastoralne smjernice kojima se dozvoljava pričest razvedenima i ponovo vjenčanima.

Ne postoji „drugo tumačenje“ pobudnice, napisao je Papa argentinskim biskupima u pismu čiju je autentičnost potvrdio Vatikan.

„Čvrsto vjerujem da je Amoris Laetitia učenje Crkve“, rekao je Farrell. „To je pastoralni dokument koji nam govori kako trebamo nastaviti dalje. Vjerujem da ga trebamo uzeti takvim kakav jest.“

Farrell je rekao da ne tvrdi nužno da bi razvedeni i ponovo vjenčani trebali primati pričest.

„To je proces razlučivanja i savjesti“ i „putovanje“, rekao je. „Svećenik, pastor, treba biti uz ljude u teškim situacijama.“

Farrell je za National Catholic Reporter rekao da razvedeni i ponovo vjenčani trebaju biti uključeni „u sve službe u Crkvi.“

Kardinal to nije konkretno rekao, ali mediji navode kako bi to uključivalo i javne položaje kao što su nastavnici vjeronauka, župni glazbeni voditelji, pa čak i izvanredni djelitelji Svete pričesti. Katolički vođe suprotstavljaju se tome da oni koji se javno protive nauku Crkve obdržavaju javne uloge u župama jer to daje pogrešan dojam odobravanja te time uzrokuje skandal.

Na primjer, u novim pastoralnim smjernicama Philadelphijske nadbiskupije, Chaput je napisao:

„Treba se pobrinuti da se izbjegne dojam podrške rastavi i ponovnom vjenčanju u građanskoj ceremoniji; stoga rastavljene i građanski ponovo vjenčane osobe ne mogu obnašati pozicije odgovornosti u župi (npr. u župnom vijeću) niti mogu provoditi liturgijska zaduženja i funkcije (npr. lektor, izvanredni djelitelj svete pričesti).

Međutim, Njemačka biskupska konferencija dopušta svojim zaposlenicima da se otvoreno suprotstavljaju učenju Crkve.

„Mislim da svi trebamo pročitati Amoris Laetitia puno, puno puta“, zaključio je Farrell.
Farrellova naizgledna referenca na pismo iz Buenos Airesa i na Papinu podršku pričesti za rastavljene pridružila se izravnijoj izjavi jednog od novih američkih kardinala koju je iznio za jedne talijanske novine ovoga tjedna.

Novoizabrani kardinal Blaise Chupich, nadbiskup Chicaga, izravno se pozvao na pismo iz Buenos Airesa i na podršku koju mu je dao Papa Franjo. Chupich je rekao da se u ovoj stvari slaže s papom Franjom i s kardinalom Christophom Schönbornom.

Izvor: narod.hr

Odgovori

Skip to content