ZANIMLJIV PRIJEDLOG MINISTARSTVA OBRANE CRNE GORE I BURNA REAKCIJA IZ BEOGRADA: ‘Pa, ne mogu hrvatski avioni da čuvaju nebo iznad BiH i Crne Gore!’
Skraćeni tekst ‘iščuđavanja’ Miroslava Lazanskog u Politici, o prijedlogu Ministarstva obrane Crne Gore da hrvatski borbeni zrakoplovi čuvaju zračni prostor Crne Gore, Makedonije i BiH.
Službena Podgorica, tj. Ministarstvo obrane Crne Gore predložilo je odgovarajućim ministarstvima u Hrvatskoj, BiH i Makedoniji da hrvatski borbeni zrakoplovi čuvaju zračni prostor Crne Gore, Makedonije i BiH. Navodno je riječ o projektu pod imenom “Pametna obrana”, po kojem će četiri republike bivše SFRJ, jer tu je naravno i Hrvatska, “mirno spavati pod krilima hrvatskih borbenih zrakoplova, uz značajnu financijsku potporu NATO-a”.
Vijest je, prema tvrdnji Lazanskog odmah izazvala pitanja u Crnoj Gori, koliko će sve to koštati crnogorske porezne obveznike, do lobista NATO-a i njihovog stava kako je to “prirodan potez na putu Crne Gore u NATO”.
‘Ne znam tko je taj genijalac u Ministarstvu obrane Crne Gore koji je pametno smislio tu ideju o “pametnoj obrani”. Vjerojatno netko od onih časnika koji su 1991. godine s mora gađali Dubrovnik i popalili Konavle, pa sada iz čiste grižnje savjesti hoće da se malo dodvori Hrvatskoj i dodijeli joj titulu regionalne zrakoplovne sile. Ti mene serdarom, ja tebe vojvodom …’ – ciničan je Lazanski, nastavljajući s ‘jadikovkom’ – kako će Hrvatska sa starim MIG-ovima, kontrolirati zračni prostor Crne Gore iz baze u Zagrebu, jer taktički radijus “miga-21″ to ne dozvoljava.
Ako bi hrvatski “migovi-21″ bili bazirani na aerodromu Čilipi u Dubrovniku – to bi značilo da je tamo stalno bazirana jedinica od najmanje dva zrakoplova, šest pilota i 12 mehaničara, što sve košta. Isti slučaj jest i da su hrvatski “migovi-21″ stalno temelju aerodromu u Podgorici. I s tog aerodroma hrvatski “migovi-21″ nemaju radijus da pokriju zračni prostor Makedonije. Opcija da hrvatski “migovi-21″ budu stalno locirani na aerodromu u Skoplju opet znači baziranje jedinice sa pilotima, avionima i mehaničarima daleko od kuće. Pitanje je i kako bi na to gledao drugi saveznik u NATO-u, Bugarska? Sigurno ne s odobravanjem.
Locirati u Albaniji? Kako onda “pokriti” BiH. Problem taktičkog dometa aviona “mig-21″ po planu “Pametne obrane” može riješiti lociranjem hrvatskih “migova-21″ na aerodromu u Prištini, koja bi sigurno rado pomogla “Pametni plan”. Autori tog plana za sada kriju detalje, ali aerodrom u Prištini i njegovi podzemni kapaciteti idealni su za smještaj takve jedinice. Sa te lokacije može se pokrivati zračni prostor Makedonije i Crne Gore, pa čak djelomično i BiH. Naravno, druga je priča ako Hrvatska nabavi druge zrakoplove, recimo američke F-16, no više od 12 takvih aviona teško da će moći održavati. Još teže s njima pomaže drugima. Osim ako ti drugi ne plate dobro. Kao što znamo, ti drugi su prepuni para.
Projekt “Pametne obrane” ne govori ništa o političkom aspektu priče. Oblasna kontrola letenja Beograd pokriva zračni prostor BiH do 18. meridijana, linija ide od Slavonskog Broda na jug. Sve što leti iznad 6.000 metara u tom prostoru mora se prethodno najavi Beogradu i bez dozvole Beograda nitko ne može ući u taj prostor. Beograd kontrolira 55 posto zračnog prostora BiH. Zapadno od 18. meridijana zračni prostor BiH kontrolira oblasna kontrola letenja Zagreb. To je raspored posla naslijeđen iz vremena SFRJ. U slučaju uzbune, a vojni zrakoplovi koji kontroliraju zračni prostor polijeću uvijek u takvim slučajevima bez ikakvih prethodnih najava, kako bi to izgledalo u praksi? Hrvatski “migovi-21″ bi se odmah javljali beogradskoj kontroli letenja? Ili bi Banjaluka dozvolila Sarajevu takav aranžman? Koja bi to vlada u Banjaluci dozvolila?
Kada je u pitanju Crna Gora, zračni prostor te zemlje kontrolira zajednička tvrtka: “Kontrola letenja Srbije i Crne Gore”, društvo s ograničenom odgovornošću, pri čemu je Srbija vlasnik tog društva sa 92 posto, a Crna Gora sa osam posto kapitala. Svi zrakoplovi koji lete u zračnom prostoru Crne Gore vode se iz kontrole letenja u Beogradu. Bilo kakvo angažiranje hrvatske avijacije na tom prostoru nije moguće bez prethodnog sporazuma s tim društvom. Osim ako Crna Gora ne izađe iz te tvrtke – upozorava Lazanski.
Izvori: Politika | intermagazin | Croative.net
2 comments
Tko je uopće pominjao mig 21 za ove zadatke? Poredati lončiće pa će sve sjesti na svoje mjesto.
Lažanski je uvijek ali baš uvijek”istinito” informisao. Ako je Dobrica autor svih srpskih laži.,onda je Lažanski jedinica SI sustava za laž. Ono lažeš 1 Lazanski , lažeš 2 Lazanski itd……. Vućić laže 17 Lazanski.