PAPA FRANJO: “Polaganje života” novi je put do beatifikacije
Pogled na Trg svetoga Petra tijekom svečanosti beatifikacije – ANSA
U utorak, 11. srpnja, objavljeno je apostolsko pismo pape Franje u obliku motuproprija, pod nazivom “Maiorem hac dilectionem”, “veće ljubavi od ove”. Dokument je naslovljen citatom iz evanđelja po Ivanu, kojim i započinje: “Nitko nema veće ljubavi od ove: položiti svoj život za svoje prijatelje” (Ivan 15,13).
Ovim se motupropriom uvodi novi kriterij u postupku beatifikacije i kanonizacije, a to je “polaganje života”, latinski “Vitae oblatio”.
U tekstu se ističe kako su dostojni posebne pažnje i posebne časti oni kršćani koji su slijedeći izbliza stope i nauk Gospodina Isusa, položili svoj život, svojevoljno i slobodno za druge, te su do smrti ustrajali u toj nakani.
Herojsko polaganje vlastitog života, utemeljeno u ljubavi, izriče istinsko, puno i primjerno nasljedovanje Krista, te je stoga dostojno divljenja zajednice vjernika – divljenja kakvo se gaji prema mučenicima ili onima koji su herojski živjeli kršćanske kreposti, navodi se u Motu propriu. Dijecezanski postupak i odgovarajuća Pozicija, i dalje su uređene Apostolskom konstitucijom Divinus perfectionis Magister iz 1983., i odgovarajućim Normama, u koje je uz mučeništvo (super martyrio) i herojsko življenje kreposti (super heroicitatem virtutum) uveden i razlučen kao novi kriterij pojam polaganja života, “vitae oblatio”.
U drugom članku novog Motu propria definiraju se kriteriji po kojima je polaganje života valjano i učinkovito u postupku beatifikacije Sluge Božjeg: to je slobodno i voljno polaganje života i hrabro prihvaćanje sigurne i neposredne smrti iz ljubavi (propter caritatem), a u postupku se mora dokazati i poveznica između polaganja života i prerane smrti; potrebno je dokazati i kako je Sluga Božji barem na redovnoj razini živio kršćanske kreposti prije samog polaganja života, sve do smrti; Sluga Božji mora biti na glasu svetosti, što mora biti popraćeno i znakovima, barem nakon smrti; i konačno, za beatifikaciju je potrebno i čudo po njegovu zagovoru, nakon smrti Sluge Božjega.
Biskup Enrico dal Covolo, rektor Lateranskog sveučilišta, pojasnio je kako se ovime uvodi veća jasnoća u sam postupak beatifikacije, jer znalo se dogoditi da određeni procesi započnu kao beatifikacija zbog mučeništva, no budu dovršeni temeljem herojskog življenja kreposti, ili obrnuto. Primjerice sv. Maksimilijan Kolbe je beatificiran zbog herojskog življenja kreposti, a kanoniziran kao mučenik.
Ovaj će novi “treći put” pomoći da se osvijetle mnogi slučajevi, jer neće biti potrebno dokazivati profil progonitelja, mržnju prema vjeri (odium fidei), ili prolijevanje krvi (effusio sanguinis), kako je bio slučaj kod mučeništva. Bit će potrebno dokazati duboku poveznicu između polaganja vlastitog života i prerane smrti koju vjernik prihvaća zbog ljubavi prema Bogu i prema braći – rekao je rektor. Kriterij “polaganja života” mogao bi se primijeniti na neke slučajeve voljnog prihvaćanja smrti zbog pomoći oboljelima, primjerice, od kuge, gdje se vlasititi život ugrožava zbog dobrobiti drugoga – zaključio je biskup dal Covolo.
Radio Vatikan