Suprotstaviti se kulturi opsesivno usredotočenoj na čovjekovu suverenost

Sveti Otac nakon susreta s članovima Papinske akademije za život (Vatican, 5. 10. 2017.). – OSS_ROM

Početi ponovno od Božje riječi „koja osvjetljuje postanak života i njegovu sudbinu” kako bi se uhvatili u koštac s epohalnim izazovom „u odnosu na nedavni tehnološki razvoj prirodnih znanosti“ – kazao je Papa Franjo na Općoj skupštini članova Papinske Akademije za život, koje je danas primio u novoj sinodalnoj dvorani.

Tema ovogodišnjeg zasjedanja je: „Pratiti život. Nove odgovornosti u tehnološkom dobu“, predstavljaju temu i žuran izazov s kojima nam se suočiti. Papa Franjo smatra kako bi se trebalo suprotstaviti kulturi koja je “opsesivno usredotočena na čovjekovu suverenost”.

Neki govore o egolatriji, odnosno pravom štovanju ‘ega’, na čijem se oltaru žrtvuje sve, uključujući i najdragocjenija osjećanja. Ta perspektiva – nastavio je Sveti Otac – nije neškodljiva jer oblikuje subjekta koji se stalno ogleda u zrcalu, sve dok ne postane nesposoban skrenuti oči prema drugima i prema svijetu. Širenje tog stava ima ozbiljne posljedice za sva čuvstva u životu, kao i na njegove veze (usp. Laudato Sii, str. 48). Teologija stvaranja i otkupljenja, koja se može prevesti u riječi i geste ljubavi za sve život i za čitav život, više nego ikada treba slijediti hod Crkve, u današnjem svijetu.

Ipak, bezuvjetni materijalizam koji karakterizira savez ekonomije i tehnike, a koji život tretira kao ‘resurs’ koji – u funkciji moći i profita – treba iskoristiti ili odbaciti, ne može se prešutjeti. Na žalost, muškarci, žene i djeca iz cijelog svijeta doživljavaju gorčinu iluzornih obećanja ovog tehnokratskog materijalizma. Isto tako, i zbog toga što se – u suprotnosti s propagandom dobrobiti koja bi se automatski proširila širenjem tržišta – granice siromaštva i sukoba, odbacivanja i napuštanja, ljutnje i očaja, šire. Vjerodostojan znanstveni i tehnološki napredak, umjesto toga bi trebao nadahnjivati ljudskije politike – smatra Papa.

Kršćanska nas vjera potiče da preuzmemo inicijativu, odbacujući svaku nostalgiju i žalovanje. Crkva, s druge strane, ima široku tradiciju velikodušnih i prosvijetljenih umova koji su u svoje vrijeme utrli put znanosti i savjesti. Svijet treba vjernike koji su zauzeto i radosno kreativni i proaktivni, ponizni i hrabri, odrješiti u premoštenju jaza među naraštajima, koji prekida prijenos života – rekao je papa Franjo.

Stoga je Objava ta koja nas čini da cijenimo dubinu Božje ljubavi koja čovjeku povjerava stvaranje i povijest. Savez „zapečaćen jedinstvom ljubavi, osobne i plodonosne, obilježava put prijenosa života kroz brak i obitelj”

“Savez muškarca i žene pozvan je preuzeti vodstvo čitavoga društva. Muškarac i žena nisu samo pozvani govoriti o ljubavi nego razgovarati s ljubavlju o tome što trebaju činiti jer se ljudski suživot ostvaruje u svjetlu Božje ljubavi prema svakom stvorenju.” – smatra Sveti Otac.

Poštovanje i briga za život u svim njegovim fazama, kao i „svjedočanstvo vjere u Božje milosrđe” su za Papu, brana „anesteziji i malodušnosti humanizma”. Upravo u ovoj općenitoj slici papa Franjo vidi “poslanje obnovljene Papinske akademije za život”. Težak kontekst, ali kontekst u kojemu – dajući prostor otvorenom i plodonosnom dijalogu – moguće je dospjeti do općega dobra – kazao je između ostaloga papa Franjo.

Radio Vatikan

Odgovori

Skip to content