DA SE NE ZABORAVI 16. kolovoza 1993. otvoreni radovi na tunelu „Sveti Rok“
16. kolovoza 1993.Predsjednik Tuđman je simbolično otvorio radove na tunelu „Sveti Rok“. Predsjedniku se žurilo povezati sjevernu i južnu Hrvatsku. Rat je, još je 25% hrvatskog teritorija pod okupacijom, a vizionar dr. Franjo Tuđman „otvara radove“ (Na Maslenici postavlja kamen temeljac budućeg tunela) na tunelu i time poručuje MI ĆEMO POVEZATI SJEVER I JUG HRVATSKE MILOM ILI SILOM.
Mjesec dana prije 18. srpnja 1993. sletio je u zadarsku zračnu luku u Zemuniku, otvorio zračnu luku za promet, a nakon toga otvorio pontonski most na Maslenici. Bio je to važan događaj za prometno povezivanje južne i sjeverne Hrvatske, te jedan od prvih koraka koji su vodili reintegraciji okupiranih hrvatskih područja. Zračna luka Zadar je bila okupirana od 17. rujna 1991. do 25. siječnja 1993. godine.
Franjo Tuđman je podržao baš sadašnju trasu autoceste, računao je na bolje povezivanje Hrvatske, također iz strateških razloga. Splitske komunjare i orjunaši su bili za cestu tzv. Unskim koridorom. Komunjare i petokolonaši su zahtijevali da autocesta ide preko Knina. Ugovor o gradnji, s američkom tvrtkom, je bio potpisan pa se kasnije trasa nije mogla promijeniti. Bilo je pitanje hoće li autocesta ići dolinom Gacke ili rubno uz dolinu Gacke. Izabrana je bolja varijanta, rubna varijanta.
U jeku rata, okupacije hrvatske zemlje, neprijateljske međunarodne zajednice i pete kolone u Hrvatskoj postaviti kamen temeljac za tunel je mogao samo vizionar koji iznad svega voli svoju domovinu Hrvatsku. Kamen temeljac za tunel postavljen je na Maslenici, blizu nekadašnjeg motela. Južna strana budućeg ulaza u tunel, ispod Tulovih greda, je bila prva crta bojišnice a sjeverna strane je bila okupirana. Sama gradnja prvih usjeka počela je u listopadu 1996. godine., a proboj prve cijevi započeo je četiri mjeseca kasnije. Kroz probijeni tunel Sveti Rok prvi se provezao predsjednik Franjo Tuđman, u automobilu iz Like u Dalmaciju, 16. listopada 1999. oko 10.20 sati. Na svečanosti u Marunama predsjednik dr. Franjo Tuđman je rekao:
„Početak radova bio je jedini put da hrvatskom čovjeku otvorimo perspektivu i osiguramo razvoj, koji tu perspektivu neće dovesti u pitanje. Malo je bilo onih koji su bili uvjereni da ćemo u tome uspjeti. Ali, ja sam vjerovao u običnog hrvatskog čovjeka koji je imao svijest i snagu ostvariti ono što nismo stoljećima mogli. Austro-Ugarskoj nije bilo u interesu povezivanje hrvatskih krajeva, a u bivšoj Jugoslaviji sve su činili da spriječe povezivanje. Danas smo uzeli sudbinu u svoje ruke i znamo da možemo ostvariti teritorijalno jedinstvo Hrvatske.”
Četiri godine kasnije tunel je dovršen i pušten u promet (2003.), a druga cijev je puštena u promet 30. svibnja 2009. godine.
Imali smo predsjednika domoljuba i vizionara!
Marko Jukić/hu-benedikt.hr
1 comment
U to Tuđmanovo vrijeme Čačić izjavljuje da taj tunel može poslužiti jedino za uzgajanje gljiva, a potom i da je isplativije graditi stanove nego ceste i tunele. Kada je postao ministar, zabranio je sve radove na tunelu, čak i na pristupnim cestama, iako je kompletna priprema i organizacija bila napravljena. Strojevi su stajali ugašeni (to košta malo manje nego kada rade). Kada je prošlo dosta vremena, “otvorio” je radove (sjetimo se – tunel je već bio probijen) da bi ga kasnije slavili kao najzaslužnijeg za tu auto-cestu. Gospođa Pusić je doslovno izjavljivala: Bez Čačića nema auto-ceste.