Francuski ekonomski patrioti počeli kampanju »Made in France«

A GDJE SU NEOLIBERALNI IMPERATIVI!?

Nicolas Sarkozy je na samom početku predizborne kampanje otkrio francuske proizvode kao vrlo dobru temu za predsjedničku utrku. Simboli su različiti, ali poruka je ista – izvanredni proizvodi potječu iz Francuske, tamo su

proizvedeni ili su u Francuskoj dobili svoj posljednji kvalitetni »biljeg«. U predizbornoj kampanji u Francuskoj kandidati nadmašuju jedni druge domoljubnim slogama: od građana zahtijevaju da kupuju francusko, a od poduzeća »industrijski patriotizam«. Sada se takvim irrazima počeo služiti i Nicolas Sarkozy.

 

Na siru camembert nalazi se mala trikolora, šunku krasi karta Francuske, a na tkaninama se nalazi i etiketa na kojoj piše »Made in France«. Kvalitetni proizvodi na sebi nose kraticu AOC (Appellation d’Origine Controlée). Poetičan portret žene u plavo-bijelo-crvenom obećava francusko podrijetlo prema geslu: »Rendez-vous en France«.
Simboli su različiti, ali poruka je ista – izvanredni proizvodi potječu iz Francuske, tamo su proizvedeni ili su u Francuskoj dobili svoj posljednji kvalitetni »biljeg«. Francuska posjeduje na desetke takvih oznaka, a sada je i Nicolas Sarkozy na samom početku predizborne kampanje otkrio francuske proizvode kao vrlo dobru temu za predsjedničku utrku.

Tako je prilikom posjeta proizvođaču skija Rossignol Sarkozy pohvalio proizvode koji su nastali unutar Francuske. »Naša politika je da ojačamo poduzetnike da proizvode u Francuskoj, neovisno je li riječ o francuskim ili stranim proizvodima«, izjavio je Sarkozy u provinciji Haute-Savoie.
Prema namjerama predsjednika Sarkozyja, ubuduće bi posebna etiketa krasila rezervne autodijelove, elektroničke uređaje i skijašku opremu, što se kao ideja jednostavno nameće u vremenima u kojima prijete recesija, propadanje poduzeća i sve veći broj nezaposlenih, čija je stopa sredinom prosinca u Francuskoj dosegla rekordnih 9,3 posto. No ideja nije nova. O gospodarskom patriotizmu, mnogo prije Sarkozyja, razmišljala je Marine Le Pen, šefica desnoesktremne stranke Front National i velika protivnica eura. »Kupujte francusko«, glasi već dulje vrijeme slogan desne ekstremne stranke čija šefica smatra da se takvom promjenom u ponašanju potrošača može u roku od pet godina stvoriti pola milijuna radnih mjesta.

Predsjednik Sarkozy, čiji je predsjednički mandat obilježen financijskom i gospodarskom krizom, nada se da će geslom privući desno orijentirane nacionaliste, ali i lijeve predstavnike radničke klase. Tako je na jednom predizbornom skupu rekao: »Svi govore o sloganu ‘kupujte francusko’, ali ja preferiram ‘proizvodite u Francuskoj.’« To nije mala razlika: strana poduzeća u Francuskoj zapošljavaju 2,8 milijuna ljudi i odgovorna su za oko 40 posto francuskog izvoza.
Sarkozyjeva ideja nije nova. To geslo koristio je François Bayrou, vodeći kandidat centraša. I on je zahtijevao proizvodnju u Francuskoj koja je postala opsesija njegove kampanje. Bayrou je uz smiješak primijetio da njegove ideje sada koristi predsjednik republike, što pokazuje da se nisu svi oglušili.
I zaista, Sarkozy je dosad znao poručiti sasvim drukčije tonove. »Što se tiče pojma ‘kupujte francusko’, tu se mora znati za mjeru i imati sluha«, citirao je portal Marianne francuskog predsjednika koji poručuje: »Francuska je četvrta zemlja na svijetu po izvozu, druga u Europi, i zbog toga ne možemo prodavati naše lokomotive, vlakove i nuklearke, a istodobno stvarati dojam da smo protekcionisti.«

No, to su izjave iz doba prije početka kampanje. Tako je Sarkozy pred zaposlenicima tvrtke skijaške opreme Rossignol, kompanije koja je vratila u Francusku proizvodnju dječjih skija i time stvorila 40 novih radnih mjesta, poručio da je važna proizvodnja u Francuskoj. Sarkozy je priznao da se protivi otvaranju francuskih tvornica u inozemstvu, a time se postavlja kao zaštitnik francuskoga gospodarstva. Za Sarkozyja je normalno da se u Kini proizvode automobili za kinesko tržište, ali se odlučno protivi proizvodnji automobila u inozemstvu koji bi se nakon toga prodavali u Francuskoj. To se odnosilo na proizvođača Renaulta koji u Sloveniji proizvodi vozila za francusko tržište. No za Sarkozyja je ovo i svojevrsna pljuska, jer je i država suvlasnik ovog autogiganta i sama je sudjelovala u izvozu radnih mjesta na jeftiniji istok. Osim toga, i u Francuskoj je teško kupiti model automobila koji je isključivo sastavljen i proizveden u Francuskoj.

Čak se niti francuska uprava i javna poduzeća ne pridržavaju preporuke kada je riječ o nabavi domaćih proizvoda. Tako je državna televizija France2 napravila popis da je francuska pošta kupila 3000 motocikala u Tajvanu, a ne kod domaćeg proizvođača Motobecane, te da je karticu za provjeru zdravlja »Vitale« država naručila u Indiji, a ne u Dordognei.
Zanimljivo je da više niti francuska policija ne vozi samo Citroënova vozila, nego se koristi modelima proizvođača Ford ili Subaru, a pištolji od 2004. godine više ne dolaze iz tvornice Manurhin u Mulhouseu nego iz njemačko-švicarske tvornice Sig Sauer. Ista stvar je i s vojskom. Odore nekada dolaze iz zemalja Magreba ili Šri Lanke, a francuski vatrogasci voze uglavnom Fiatova vozila. Kao službeni razlog navodi se da država za javne nabave mora raspisati natječaj na europskoj razini. Zbog toga i nije čudo da državna etiketa »Origine Français Garantie« ima poteškoća. Geografska etiketa za kvalitetu stoji 3000 eura i krasi tek desetak proizvoda francuskih proizvođača, a među ostalim to su pastrve, pećnice, okvir za naočale i pivo.
Alen Legović, Bruxelles, Vjesnik/benedikt

Odgovori

Skip to content