Što je Papa kao dječak vjerovao?
U knjizi ‘Svjetlo svijeta’ novinar Seewald pita papu Benedikta XVI. što je vjerovao kao dijete? Tom je pitanju prethodio uvod o filozofu Robertu Spaemannu kojega su kao znanstvenika priupitali vjeruje li stvarno da je Isusa rodila djevica i da je činio čudesa, da je uskrsnuo od mrtvih i da s njime dobivamo vječni život, jer da je to djetinja vjera.
Osamdeset i trogodišnji filozof na to je odgovorio: ‘Ako tako hoćete, neka bude. Vjerujem otprilike ono što sam vjerovao kao dijete – samo što sam o tome u međuvremenu više razmišljao. Razmišljanje me je na kraju uvijek utvrđivalo u vjeri.’
Papa je pak odgovorio: Rekao bih to na sličan način. Rekao bih: što je jednostavno, istinito je, a istinito je jednostavno. Naš je problem u tome što od drveća više ne vidimo šumu, što od tolika znanja više ne nalazimo mudrost. U tome je smislu i Saint-Exupéry u Malom princu ironizirao pamet našega vremena i pokazao kako se pritom previđa ono bitno i kako Mali princ, koji ne shvaća ništa od tih pametnih stvari, u konačnici vidi više i bolje.
Što je bitno? Što je ono istinsko, nosivo – pita se Papa te nastavlja: Vidjeti ono jednostavno – to je bitno. Zašto Bog ne bi mogao i djevici darovati porođaj? Zašto Krist ne bi mogao uskrsnuti? Dakako, ako sâm utvrđujem što smije biti, a što ne smije, ako ja određujem granice mogućega, i nitko drugi, onda takve fenomene treba isključiti.
Oholost je uma – tvrdi dalje Papa – kad kažemo: to je nešto proturječno, besmisleno u sebi i već zbog toga nije moguće. Ali kolike mogućnosti krije kozmos, kolike se kriju iznad njega i u njemu – o tome odlučivati nije naša stvar. Po Kristovoj je poruci i poruci Crkve k nama vjerodostojno pristupilo znanje o Bogu.
Bog je htio ući u ovaj svijet. Bog je htio da ga ne naslućujemo samo izdaleka preko fizike i matematike. Htio nam se pokazati. I tako je mogao učiniti ono o čemu se izvješćuje u Evanđeljima. Tako je i u uskrsnuću mogao otvoriti novu dimenziju egzistencije; mogao je onkraj biosfere i noosfere, kako kaže Teilhard de Chardin, postaviti još jednu novu sferu u kojoj čovjek i svijet ulaze u jedinstvo s Bogom.
RV | benedikt