GOSPODAR NEBA Gripen: Moćna ptica koja bi mogla čuvati hrvatsko nebo (video)
Kad poleti Gripen: Pogledajte mogućnosti švedskog lovca koji bi mogao čuvati hrvatsko nebo!
Saab JAS 39 Gripen
Jedan od aktualnih tema u našoj zemlji je budućnost Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Stari Migovi 21 bliže se kraju svoje službe, a Hrvatska se treba odlučiti želi li (i može li) zadržati ratno zrakoplovstvo ili će čuvanje našeg neba prepustiti nekoj od susjednih zemalja i partnera iz Nato pakta.
Ako se Hrvatska odluči za nabavu borbenog zrakoplova, na stolu već stoje četiri neobvezujuće informacije (Request for Information – RFI) o mogućnosti opremanja Ratnog zrakoplovstva novim ili polovnim avionima. Ponude su dali švedski SAAB za JAS 39 verzija c/d, Izrael za polovni F16, Južna Koreja za FA 50 i Francuska za Dassault Rafale.
Riječ je o informativnim ponudama koje Ministarstvu obrane daje određene smjernice u donošenju budućih odluka.
Jučer smo pisali da najveće šanse za čuvanje hrvatskog neba imaju švedski JAS 39 Gripen i korejski FA 50, ako se Hrvatska odluči za tu opciju. Između ta dva modela JAS 39 je nesumnjivo skuplji avion (ako se gleda samo cijena zrakoplova, ako isključimo offset), ali i bolji od korejskog.
Osim Švedske (čije ratno zrakoplovstvo koristi 134 Gripena), koriste ih Mađarska, Češka, Tajland i Južnoafrička Republika, a isporuku 36 Gripena čak i Brazil.
JAS 39 leti brzinom do 2 Macha (2,204 km/h), ima borbeni radius od 800 kilometara, a penje se do visine od 15 240 metara. Do tih performansi nosi ga mlazni motor Volvo RM12 koji razvija potisak do 80,5 kN. Naoružan je pak rafalnim topom Mauser BK 27, te može nositi pet različitih vrsta projektila i tri tipa bombi.
Budući da je manjih gabarita (dužina 14 metara, raspon krila 8,4), po potrebi može sletjeti i na autocestu, a uz sve to krase ga i odlične manevarske sposobnosti.
Kako to sve izgleda u letu pri brzini od 555 km/h pogledajte u videu švedskog fotografa Petera Degerfeldta.
Izvor: ovdje