Pismo roditelja: Zahtjev za ostvarivanjem roditeljskih prava, odgovornosti i dužnosti
Objavljujemo pismo roditelja (koji su željeli ostati anonimni, podatci poznati redakciji), u svezi novouvedenog zdravstvenog odgoja.
Poštovana gospođo ravnateljice,
U školski proces uveden je Zdravstveni odgoj koji je većim dijelom neupitan i nije sporan (moduli: “Živjeti zdravo“, „Prevencija nasilničkog ponašanja“, „Prevencija ovisnosti“).
Dio modula: „Spolna/rodna ravnopravnost i spolno odgovorno ponašanje“, nije u skladu s našim vjerskim, moralnim, kulturnim, povijesnim, tradicijskim i obiteljskim vrijednostima a nije ni u skladu sa pravnim osnovama Republike Hrvatske. Nameće svjetonazor koji negira ili ignorira velik dio izvornih ljudskih vrijednosti vezanih uz spolnost. Njegovo provođenje smatramo direktnim kršenjem naših roditeljskih prava, odgovornosti i dužnosti, totalitarnim nasiljem koje bi se trebalo provesti nad našom djecom, a i nad nama, roditeljima. Kao roditelji dužni smo odgajati, uzdržavati i školovati djecu. Dužni smo zaštititi djecu od lošeg utjecaja bez obzira s koje strane dolazio, te imamo pravo i slobodu samostalno odlučivati o odgoju djece.
Stoga Vas izvještavamo da naše dijete (učenica A. K., I. b razred) neće biti nazočna na satovima kad se bude obrađivao navedeni modul a od Vas tražimo sprječavanje bilo kakvog sankcioniranja djeteta. Ujedno Vas molimo da nas izvijestite o točnom terminu održavanja četvrtog modula.
OBRAZLOŽENJE:
1. Kurikulum zdravstvenoga odgoja u osnovne i srednje škole uveden je na temelju čl. 39. Zakona o sustavu državne uprave (NN, 150/2011). Isti članak istog Zakona navodi da ministar „brine o zakonitom i pravodobnom izvršavanju zakona i drugih propisa“.
Uvođenjem nama neprihvatljivog dijela četvrtog modula zdravstvenog odgoja krši se već spomenuti Zakon, kao i čitav niz drugih pravnih akata:
2.1. Na temelju čl. 28. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (NN 87/08, 86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 5/12, 16/12 i 86/12), školski kurikulum donosi školski odbor do 15. rujna tekuće školske godine.
Kurikulum zdravstvenog odgoja izrađen je i objavljen tek 29. 09. 2012. god., nakon što su sve škole donijele Plan i program rada škole, u koji su trebale uključiti program zdravstvenog odgoja. Također, program je iz ruku autora direktno ušao u škole bez neutralnog stručnog ocjenjivanja.
2.2. U članku 135. istog Zakona navodi se: “Roditelj učenika ima pravo i obvezu sudjelovati u njegovom obrazovanju i biti redovito obaviješten o njegovim postignućima.
Upravo ovim dopisom namjeravamo ispoštovati navedeni članak Zakona, koji je prekršen od strane Ministarstva.
3. Vlada Republike Hrvatske na svojoj 64. sjednici, održanoj 29. studenoga 2012. godine, Zaključkom je donijela Protokol o postupanju u slučaju seksualnog nasilja u kojem je jasno naznačeno: “Spolno uznemiravanje je „svako neželjeno verbalno, neverbalno ili fizičko ponašanje spolne naravi, koje ima za cilj ili predstavlja povredu osobnog dostojanstva, a posebice ako stvara neugodno, neprijateljsko, ponižavajuće ili uvredljivo okruženje“; “Seksualno uznemiravanje i/ili napastovanje je jedan od najčešćih oblika seksualnog nasilja koji obuhvaća neželjena seksualna ponašanja koja nužno ne uključuju fizički dodir te time osobu dovode u neugodan i ponižavajući položaj i izazivaju osjećaj srama”.
Dijelovi četvrtog modula predstavljaju verbalno ponašanje spolne naravi koje bi zasigurno povrijedilo osobno dostojanstvo našeg djeteta a predstavljalo bi i seksualno nasilje nad njom koje ne uključuje fizički dodir a dovodi je u neugodan i ponižavajući položaj i izaziva joj osjećaj srama.
4.1. Zakon o suzbijanju diskriminacije (NN 85/08) u članku 1. “uređuje zaštitu od diskriminacije na osnovi … vjere … ili drugog uvjerenja …
Dijelovi četvrtog modula u direktnoj su suprotnosti s duhom kršćanske vjere u kojoj smo rođeni, u kojoj živimo i u kojoj odgajamo našu djecu. Nazočnost našeg djeteta na satovima na kojim bi se obrađivao četvrti modul označio bi prisilnu diskriminaciju i nas roditelja i našeg djeteta na osnovi vjere koju živimo.
4.2. U članku 3. istog Zakona nalazi se tekst koji je Vlada RH upotrijebila za pisanje i donošenje Protokola o postupanju u slučaju seksualnog nasilja.
Samim time, prisilna diskriminacija i nas roditelja i našeg djeteta, provela bi se i po spolnoj osnovi.
5.1. Članak 14. Međunarodnog pakta o građanskim i političkim pravima (SL SFRJ 7/71, NN MU 12/93) navodi “Države stranke će poštivati prava i dužnosti roditelja … da dijete usmjeravaju u ostvarivanju njegovih prava na način koji je u skladu s razvojnim sposobnostima djeteta.
Nema znanstvenih istraživanja koja dokazuju usklađenost četvrtog modula s razvojnim sposobnostima djeteta.
5.2. Članak 18. istog Pakta navodi: “Svatko ima pravo na slobodu misli, savjesti i vjere. To pravo uključuje slobodu očuvanja ili prihvaćanja neke vjere ili uvjerenja po svom osobnom izboru, kao i slobodu da se pojedinačno ili u zajednici s drugima, javno ili privatno, iskazuje svoju vjeru ili uvjerenje bogoslužjem, obredima, praktičnim vršenjem i poučavanjem.”
Totalitarističko nametanje četvrtog modula, bez ikakve rasprave i bez ikakvih znanstvenih istraživanja, direktno krši našu i djetetovu slobodu očuvanja kršćanske vjere.
5.3. Isti članak navodi: Nitko ne smije biti podvrgnut prinudi kojom bi se ugrozila njegova sloboda da vjeruje ili prihvati vjeru ili uvjerenje po svom osobnom izboru.
Obvezatnost nazočnosti djeteta na satovima četvrtog modula direktna je prinuda kojom se ugrožava djetetova sloboda.
6. Prema članku 26. Opće deklaracije o ljudskim pravima (NN MU 12/09) roditelji imaju pravo prvenstva u izboru obrazovanja za svoju djecu.
Ne dopuštajući nikakav oblik rasprave o dijelu četvrtog modula, Ministarstvo potpuno negira naše, roditeljsko pravo prvenstva u izboru obrazovanja našeg djeteta. Na ovaj način Ministarstvo direktno uzima za sebe to pravo.
7.1. Članak 8. 1 (Europske) Konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda, pročišćeni tekst (NN MU 18/97, 6/99, 14/02, 13/03, 9/05, 1/06, 2/10) navodi: „Svatko ima pravo na poštovanje svoga privatnog i obiteljskog života, doma i dopisivanja. Javna vlast se neće miješati u ostvarivanje tog prava, osim u skladu sa zakonom i ako je u demokratskom društvu nužno radi interesa državne sigurnosti, javnog reda i mira, ili gospodarske dobrobiti zemlje, te radi sprječavanja nereda ili zločina, radi zaštite zdravlja ili morala ili radi zaštite prava i sloboda drugih.“
Uvođenje četvrtog modula je nepoštivanje privatnog i obiteljskog života. Javna vlast je direktno umiješana ali sigurno ne zbog „interesa državne sigurnosti, javnog reda i mira…ili morala…“ Ako bi se i pomislilo da je „radi zaštite prava i slobode „drugih“ treba razjasniti da se to ne rješava uvođenjem četvrtog modula budući da riječ „drugih“ označava različitost ne samo po spolu/rodu, već i po čitavom nizu drugih osobitosti kao što su i vjeroispovijest, boja kože, nacionalna pripadnost…
7.2. u članku 9. 1 iste Konvencije navodi se: „Svatko ima pravo na slobodu mišljenja, savjesti i vjeroispovijedi … Sloboda iskazivanja vjeroispovijedi ili uvjerenja podvrgnut će se samo takvim ograničenjima koja su propisana zakonom i koja su u demokratskom društvu nužna radi interesa javnog reda i mira, zaštite javnog reda, zdravlja ili morala ili radi zaštite prava i sloboda drugih.“
Uvođenje četvrtog modula je i direktno kršenje slobode iskazivanja vjeroispovijedi jer se na taj način ona direktno obezvrjeđuje.
8. Prema članku 165. Kaznenog zakona (NN 125/2011) „Tko djetetu mlađem od petnaest godina proda, pokloni, prikaže ili javnim izlaganjem, posredstvom računalnog sustava, mreže ili medija za pohranu računalnih podataka ili na drugi način učini pristupačnim spise, slike, audiovizualne sadržaje ili druge predmete pornografskog sadržaja ili mu prikaže pornografsku predstavu, kaznit će se kaznom zatvora do tri godine.
Dio četvrtog modula predviđa „raspraviti način na koji pornografija prikazuje ljudsku seksualnost te muške i ženske seksualne uloge“ te „analizirati prikaz seksualnosti u pornografiji: kako pornografija prikazuje žene, kako muškarce?“ Rasprava i analiza je moguća jedino ukoliko se djeci prikaže pornografski sadržaj, što je u direktnoj suprotnosti s Kaznenim zakonom.
9. Istospolna zajednica regulirana je Zakonom o istospolnim zajednicama (NN 116/03) a brak člankom 5. Obiteljskog zakona ((NN 116/03, 17/04, 136/04, 107/07, 57/11, 61/11).
Da bi se istospolna zajednica izjednačila s brakom kao što se može iščitati iz preporučene literature, nužne su izmjene Obiteljskog zakona. Stoga je i prema pravnim aktima neprihvatljivo njihovo izjednačavanje.
10.1. Prema članku 3. Konvencije UN-a o pravima djeteta (20. 10. 1989.) „U svim akcijama koje u svezi s djecom poduzimaju javne ili privatne ustanove socijalne skrbi, sudovi, državna uprava ili zakonodavna tijela, mora se prvenstveno voditi računa o interesima djeteta.“
Ni na koji način nismo uvjereni da se uvođenjem dijelova četvrtog modula „prvenstveno vodi računa o interesima djeteta“. Naprotiv, smatramo da je dio četvrtog modula neprihvatljiv po bilo kojoj osnovi.
10.2. U članku 5. iste Konvencije navodi se: „Radi osiguranja odgovarajućeg usmjeravanja i vođenja djeteta u korištenju prava priznatih ovom Konvencijom, a u skladu s razvojnim sposobnostima djeteta, države stranke poštivat će odgovornosti, prava i dužnosti roditelja, zakonskih skrbnika ili drugih osoba zakonski odgovornih za dijete, ili, ako je potrebno, članova proširene obitelji ili zajednice kako to nalažu mjesni običaji.“
Uvođenje četvrtog modula direktno je nepoštivanje „odgovornosti, prava i dužnosti roditelja“
10.3. U članku 16. iste Konvencije navodi se: „Niti jedno dijete ne smije biti izloženo proizvoljnom ili nezakonitom miješanju u njegovu privatnost, obitelj, dom ili prepisku, niti nezakonitim napadima na njegovu čast i ugled. Dijete ima pravo na zakonsku zaštitu protiv takvog miješanja ili napada.“
Uvođenje četvrtog modula je nezakonit napad na djetetovu čast i ugled a ne samo da se miješa u djetetovu privatnost već je negira. A mi upravo i tražimo „zakonsku zaštitu protiv takvog miješanja ili nezakonitog napada.“
10.4. Članak 29. iste Konvencije navodi: „Države stranke slažu se da obrazovanje djeteta treba usmjeriti prema: poticanju poštivanja djetetovih roditelja, njegova kulturnog identiteta, jezika i vrjednota, nacionalnih vrjednota zemlje u kojoj dijete živi i zemlje iz koje potječe te poštivanje civilizacija koje se od njega razlikuju.
Uvođenje četvrtog modula je nepoštivanje nas roditelja, te našeg i djetetovog kulturnog identiteta i vrijednosti.
11. Članak 2. Obiteljskog zakona (NN 116/03, 17/04, 136/04, 107/07, 57/11, 61/11) propisuje utemeljenost uređenja obiteljskih odnosa na načelima dobrobiti i prava djeteta, te odgovornosti obaju roditelja za podizanje i odgoj djeteta. „Roditeljsku skrb čine odgovornosti, dužnosti i prava roditelja, s ciljem zaštite dobrobiti djeteta, osobnih i imovinskih interesa. Roditelj se ne može odreći roditeljske skrbi“ (članak 91.). „Roditelji su dužni skrbiti o životu i zdravlju djeteta… Roditelj je dužan štititi dijete od ponižavajućih postupaka…“ (članak 92.). „Odgoj djeteta mora biti u skladu s njegovom dobi i zrelosti, te s pravom djeteta na slobodu savjesti, vjerskog i drugog uvjerenja“ (članak 93.).
Obiteljski zakon potvrđuje roditeljska prava, dužnosti i odgovornosti koje nama kao roditeljima upravo daju otvorene ruke u odgoju našeg djeteta, a prvenstveno da bi zaštitili njenu dobrobit i slobodu savjesti i vjerskog uvjerenja, te da bi je zaštitili od ponižavajućih postupaka koje nameće dio četvrtog modula.
12. Ustav Republike Hrvatske (NN 85/2010) u članku 40 navodi: “Jamči se sloboda savjesti i vjeroispovijedi i slobodno javno očitovanje vjere ili drugog uvjerenja.” U članku 63. navodi se : “Roditelji su dužni odgajati, uzdržavati i školovati djecu te imaju pravo i slobodu da samostalno odlučuju o odgoju djece.”
Ministarstvo nema pravo i slobodu samostalno odlučivati o odgoju našeg djeteta. Mi živimo u Republici Hrvatskoj koja treba biti utemeljena na demokratskim načelima. Naše dijete je slobodan čovjek. I želimo ga zaštititi od jednoumlja, od sadržaja koje smatramo neprihvatljivim. Na žalost, Ministarstvo nas prisiljava da zabranimo našem djetetu nazočnost pri realizaciji dijela četvrtog modula zdravstvenog odgoja. Iako smatramo da nije neprihvatljiv čitav četvrti modul.
S poštovanjem,
Roditelji: J. K., otac I. K., majka