NE DAMO ŠKOJE, HOĆEMO MOST!

09. 09. točno u 09 sati Knez Domagoj  je povlačenjem čvora konopa, i ispaljivanjem signalne rakete, označio početak izgradnje živog mosta te zajedno s četiri svoja strijelca i sam zaplovio priključujući se “živom mostu” lađa I brodica između Komarne i Brijeste. Nakon odsvirane himne Lijepe naše, oko pet stotina brodica, lađa I brodova su se do deset sati povezale I konačno, bar na jedan sat, spojile hrvatski Jug s ostatkom Hrvatske. Bakljama i prodornim zvucima brodova u deset sati je označen kraj ove uspješne akcije pod nazivom “BILO NARODA – GRADIMO MOST”.{jathumbnail off}

Iako su se mnogi odlučili zaploviti, tisuće ljudi, među njima i znatiželjnih turista, je pratilo cijeli događaj s kopna. Nije bilo nikakvih političkih govora iako su i u samom Stožeru za izgradnju mosta zajedno radili predstavnici HNS-a, HDZ-a i drugih političkih stranaka na lokalnoj razini. Inicijatori ove akcije su Udruga lađara Neretve, sa svojih 33 lađe, na čelu s Milojkom Glasovićem i braniteljska udruga Zavjet, koju su predstavljali Boris Mužanović, dopredsjednik Zavjeta za jug Hrvatske i Mladen Milošević Braco, predsjednik Zavjeta za Dubrovačko-neretvansku županiju. Njih trojica su  koordinirali rad Stožera za izgradnju mosta, koji je cijeli akciju osmislio i pripremio za manje od deset dana. Zboh tehnički poteškoća, svoj govor nije izgovorio ni v.d. predsjednik Udruge Zavjet, Ivan Rašić. (Govor u prilogu). Narod je progovorio transparentima na kojima je pisalo: NE DAMO ŠKOJE, HOĆEMO MOST!

BRANITELJI, RIBARI, POMORCI JEDAN UZ DRUGOGA –  “KAO NEKAD UZDIGNUTE GLAVE”

Tužno je bilo vidjeti napušteno gradilište mosta u Komarni, koje je jučer i danas nakratko oživjelo. Već u subotu, tu na mjestu ‘zamrznutog’ gradilišta, porinute su prve lađe neretvanskih lađara. Dobro usklađeni Stožer je sve isplanirao na vrijeme i čvrsto držao ‘konop’ u rukama do konačnog ostvarenja cilja, dok se sva plovila nisu mirno razišla. Brodice s obiteljima, djecom i mladima, povezane s teškim, usidrenim tegljačima brodova, iz zraka je snimao Šime Strikoman, za još jednu milenijsku fotografiju. Neki su na svojim plovilima usput imali i nedjeljni ručak uz gitaru i pjesmu. Iz razglasa se čulo: Kome bi šumilo more moje sinje, Moja Domovina, Lijepa li si i slične domoljubne pjesme. U Stožeru je bila ideja da se demižana vina prenese s brodice na brodicu, iz Komarne u Brijestu, ali se na koncu od toga odustalo. Ali se nije odustalo od ideje o finaciranju mosta”centimetar-po-centimetar”, koju je u javnost prva iznijela poznata novinarka Branka Šeparović.

Prema postojećem projektu, cijena izgradnje jednog centimetra mosta bi iznosila oko 8.000 kuna. Već je poznato ime banke kod koje će biti otvoren račun za Pelješki most, a interes izvandomovinskih Hrvata za ovu ideju je kao u vrijeme kada su nesebično pomagali prve braniteljske akcije. Zato ne iznenađuje da us uz brojne braniteljske udruge, akciju odmah podržali iz Hrvatskog svjetskog kongresa, krovne udruge izvandomovinskih Hrvata. Imena onih koji kupe dionice Pelješkog mosta, bit će ispisana na brončanoj ploči koja će se postaviti na most. U Stožeru razmišljaju i o ideji raspisivanja javnog natječaja za ime mosta.

Temeljna poruka Stožera, koju je već prvi dan na konferenciji za novinare izrekao voditelj Stožera, Boris Mužanović, je: “Oni koji su protiv izgradnje Pelješkog mosta, protiv su cjelovite Hrvatske”, te da izgradnja mosta upravo ovim pravcem “nema alternativu”. Suverenitet Hrvatske je neupitna vrijednost oko koje branitelji, ribari, pomorci I svi domoljubi neće dopustiti nikakve pogodbe ni trule kompromise. Ovom akcijom se zapravo željelo i uspjelo  na simboličan način upozoriti aktualnu i svaku buduću vlast u Republici Hrvatskoj na nužnost nastavka izgradnje Pelješkog mosta, kako je rekao predsjednik lađara Neretve, Milojko Glasović: “Neka i odgovorni na vlasti osjete bilo naroda nastave radove na mostu”. Interesantno je da će konop kojim su plovila bila povezana u nedjelju biti poslan u Hrvatski Sabor, kao podsjetnik svim zastupnicima na Matoševe riječi, kako u svojoj zemlji ne bi živjeli kao robovi: “..a konop nam za vratom, dok zemlja naša ima groba, za svaki trzaj hrvatskoga roba”.

Iz Stožera je na koncu poslana poruka: “Najoštrije prosvjedujemo protiv izjava visokih državnih  dužnosnika o prepuštanju hrvatskog teritorija Bosni i Hercegovini, jer bi to zauvijek onemogućilo spajanje i povezivanje hrvatskog Juga s maticom zemljom,  a tako onemogućilo i gradnju mosta. Stoga, najozbiljnije upozoravamo Vladu i Sabor koji najavljuju da će uskoro napraviti grubi presedan odricanjem dijela teritorija Republike Hrvatske što je suprotno međunarodnom pravu I Ustavu Republike Hrvatske, a po članku 32. Kaznenog zakona predstavlja čin veleizdaje, za koji je predviđena kazna do 40 godina”.

U Stožeru je iskazano zadovoljstvo i zahvala medijima na praćenju akcije BILO NARODA – MOST ZA HRVATSKU. Zahvalni su i za svaku donaciju koja je već ili će tek biti upućena na račun Stožera, koji namjerava dalje djelovati, sličnim akcijama. Ovaj put će nastojati, u koordinaciji s ekološkim udrugama, vezano za problem izgradnje HE Ombla, upozoriti širu javnost na probleme kojima će svi u dolini Neretve biti izloženi ako se takav projekt odmah ne zaustavi. Građani Dubrovačko-neretvanske županije očekuju više razumijevanja od strane aktualnih vlasti za njihove egzistencijalne, životne probleme kako se ne bi osjećali napuštenima i zaboravljenima.

Ivan Baćak/hu-benedikt

Odgovori

Skip to content