Filozofija se vraća u modu
Orijentacija i egzistencijalna pitanja su pronašli put i do njemačkih kioska. Dva nova časopisa o filozofiji podupiru tezu po kojoj filozofija trenutno doživljava renesansu.
Već i sama naslovna stranica daje povoda za razmišljanje: dvije tanke gole dječje noge u puno prevelikim i glomaznim muškim cipelama. Ispod toga stoji naslov: “Zašto imamo djecu?”. Časopis “Philosophie Magazin” (“Filozofski časopis”) je samo jedan od nekoliko novih časopisa na njemačkom tržištu koji pokušavaju utažiti novu glad publike za filozofskim temama. “Radi se o časopisu koji koristi javnost kako bi otvoreno postavio pitanja i u javnosti na njih dao odgovore”, kaže glavni urednik “Philosophie Magazina” Wolfram Eilenberger. Filozofija za sve. To je cilj i jednog drugog časopisa koji se ovih dana pojavio na njemačkim kioscima znakovitog naziva “Hohe Luft” ( doslovce “Visok zrak”, po pojašnjenju izdavača simbol za “pogled s povišenog mjesta” u svrhu lakšeg sagledavanja problematike).
“Hohe Luft” i “Philosophie”
No, zbog čega dvije izdavačke kuće u isto vrijeme smatraju da među Nijemcima trenutno vlada velika potreba za rasvjetljavanjem dubokih filozofskih pitanja? Prof. Michael Quante, direktor Njemačkog društva za filozofiju smatra da je pojačano zanimanje građana za filozofska pitanja logična posljedica razvoja u društvu. “S jedne strane klasična orijentacijskih uporišta kao što je to npr. religija, polako gube na utjecaju. Ljudi stoga odgovore na pitanja pokušavaju naći negdje drugdje. S druge strane imamo globalizacijske procese koji, pored pojačanog razvoja tehnologije i preobrazbe socijalnih sustava, život čine kompleksnijim”, kaže Quante. Novi časopisi serviraju odgovore ukrašene glamuroznim fotografijama. I to je očito formula koja jamči uspjeh.
No, da filozofija izlazi iz svojih akademskih krugova i obraća se širokoj publici nije nova pojava. “Ako bacite pogled na 19. stoljeće ili francuske intelektualce 20. stoljeća vidjet ćete da je i prije bilo filozofa koji su o važnim filozofskim pitanjima raspravljali izvan akademskoga kruga”, primjećuje Quante. Novi trend je započeo još 1991. kad je norveški autor Jostein Gaarder svojim romanom “Sofijin svijet” laicima pokušao objasniti povijest filozofije. 2007. njemački filozof Richard David Precht svojim djelom (nedavno izašlo i na hrvatskom) “Tko sam ja” polučio je pravu malu senzaciju. Znanstveno popularno štivo se od izlaska neprekidno nalazi na listi najbolje prodavanih knjiga njemačkoga govornog područja, a njegov autor je postao jedan od medijski najistaknutijih intelektualaca u Njemačkoj.
Francuzi potkovani u filozofiji
Filozofija za sve nije njemački trend. U susjednoj francuskoj “Philosophie Magazin” izlazi već pet godina. “U Francuskoj je filozofija u cijeloj zemlji na gimnazijama obavezan predmet a ne samo regionalno kao u Njemačkoj”, primjećuje prof. Claudia Bickmann iz Društva za interkulturalnu filozofiju. “Za razliku od Njemačke, u Francuskoj dobar dio stanovništva posjeduje solidno filozofsko temeljno znanje. Zanimanje za filozofiju raste i u Kini. Istodobno je u zemljama anglosaksonskoga govornog područja filozofija prije svega visokoškolska disciplina”, zaključuje Bickmann.
Novi mediji potencijalnim filozofima daju platformu za izražavanje vlastitih filozofskih dometa. Na Facebook-stranici “Časopisa za filozofiju” svatko može dati svoj komentar na aktualna filozofska pitanja. Na pritužbe pojedinaca iz struke da bi time filozofija kao znanost mogla izgubiti na dubini, prof. Quandt odgovara optimizmom. “Filozofiji se može prići i popularno i unatoč tomu ostati na znanstvenoj razini.”
Autorica: Laura Döing (N. Kreizer)