“Tajno vijeće” teologa za prihvaćanje kontracepcije i istospolnih odnosa
Prihvaćanje kontracepcije, istospolnih čina i pričesti za rastavljene i ponovno vjenčane te nijekanje da je bilo koje djelo po sebi nemoralno – tako je vatikanist Andrea Gagliarducci za Catholic News Agency sažeo rezultate sastanka pedesetak uzvanika njemačke, švicarske i francuske biskupske konferencije na Papinskom sveučilištu Gregorijani u svibnju ove godine. Sastanak je bio zamišljen kao „studijski dan“ o temama vezanim za sinodu o obitelji. Sadržaj intervenata „tajnoga sastanka“ – kako ga se nazivalo zbog zabrane sudionicima da daju intervjue i poimence izvještavaju što je tko rekao – objavljen je 17. srpnja na web-stranici Njemačke biskupske konferencije.
Kako prenosi Gagliarducci, glavna novina zastupanje je tzv. „narativne teologije“ – to jest teologije utemeljene na pojedinačnom iskustvu – i njezinih posljedica. Jedan od izlagača, p. Alain Thomasset, isusovac i profesor moralne teologije, odbacuje ideju da bi bilo koje djelo moglo biti po sebi moralno zlo. Kako je profesor rekao, „tumačenje nauka o činima kao ‘po sebi zlima’ naizgled je jedan od glavnih izvora poteškoća s kojima se sada suočavamo u pastoralnoj skrbi za obitelji, budući da u velikoj mjeri određuje osudu umjetne kontracepcije, spolnih čina rastavljenih i ponovno vjenčanih te homoseksualnih parova“.
P. Thomasset nadalje zamjećuje da se učenje kako su neka djela po sebi moralno neuredna „mnogima čini neshvatljivim“ i „pastoralno kontraproduktivnim“. Prema njemu, taj nauk zanemaruje „biografske dimenzije života“ i „posebne uvjete“ svake situacije. Thomasset pak predlaže tumačenje moralnosti ljudskih djela, prema kojima se „spolni čini ponovno oženjenih parova više ne bi držali moralno krivima. To bi otvorilo njihov pristup sakramentu pomirenja i euharistiji.“ Jednako bi se tako prihvatila moralnost korištenja kontracepcije te spolnih čina homoseksualaca u „stabilnim vezama“.
Teologinja Anne-Marie Pellettier na susretu u svibnju ustvrdila je da Kristove riječi o razvodu i preljubu treba staviti u kontekst židovskoga svijeta kojemu se obraćao i da ga „treba čitati kroz leću antropologije, a ne kao pravnu izjavu“. Profesor moralne teologije, Eberhard Schokenhoff, rekao je pak da „nerazrješivost braka nije obvezujući vidik koji se uvodi izvana, već je zahtjev koji supružnici traže, kad imaju povjerenja u svoju ljubav“.
Teologija Eva-Maria Faber je ustvrdila da „doktrinarni i normativni okvir ne može ući“ u procjenu svih pojedinih situacija, već „mora ostati otvoren dostojanstvu i jedinstvenosti svake pojedine osobe i situacije“. U raspravi nakon izlaganja, skupina je zaključila da je stanje u kojem spolno aktivne rastavljene i ponovno oženjene osobe ne mogu pristupiti ispovijedi „slijepa ulica“ koju se ima „nadvladati“.
„Na koncu, prijedlog njemačkih biskupa i onih koji stoje uz njih jest teologija s čovjekom u središtu: mijenja se s duhom vremena i potvrđuje sva stanja i izbore koji postanu široko prihvaćeni“ – zaključio je vatikanist Gagliarducci.
Radio Vatikan