JAVNA NABAVA KAO JAVNA ZABAVA: Odjednom milijuni – neobičan uzlet tvrtke za SDP-ove vlasti

Nedavno objavljeni revizijski nalaz četrnaest županijskih lučkih uprava za 2013. godinu, ukazao je na niz nepravilnosti u vođenju istih, od pogrešne primjene zakona do netransparentnih natječaja javne nabave, a lučke uprave na Sjevernom jadranu (Rijeka, Cres i Krk, Pula, Senj i Rab) ocijenjene su revizijskim nalazom od uvjetnog pa do negativnog rješenja.

Zašto je važno istaknuti poslovanje tih pet lučkih uprava? Upravo zato jer analizirajući rad spomenutih lučkih uprava pod krovnom ingerencijom Ministarstva prometa u razdoblju od 2011 – 2015, otkriva se zanimljiv obrazac provedbe natječaja u javnoj nabavi gdje se stalno pojavljuje jedan izvođač radova, riječka tvrtka Radojka Brnčića “Sun adria”i jedan neprikosnoveni politički autoritet, bivši zamjenik ministra pomorstva Zdenko Antešić (SDP), u čijem je okrugu djelovanja bio rad lučkih uprava.

NEOBIČNA POVEZANOST EX DOMINISTRA POMORSTVA I TVRTKE “SUN ADRIA”

Naime, bez obzira na krizu u građevinskom sektoru i postojanje snažnih tvrtki u izgradnji hidrograđevina poput “Hidroinžinjeringa” ili “Hidromontinga”, tvrtka “Sun adria” redovito je osvajala objavljene javne natječaje putem javne nabave u lučkim upravama, mahom kao jedini ponuditelj i sa najpovoljnijom ponudom, točno na razini predviđenog troškovnika, a potpisivanju ugovora redovito je svjedočio doministar Antešić kao garancija ispravnog izbora.

No, prije nego li rasčlanimo tu neobičnu koincidenciju i poslovni obrazac lučkih uprava, upoznajmo aktere priče. Zdenko Antešić široj hrvatskoj javnosti nije postao poznat kao dugodišnji gradonačelnik Raba iz kadrova SDP hijerarhije nego po zakonski legalnom, ali moralno upitnom činu ostvarivanja saborske mirovine (saborski zastupnik od 2007 -2011) dan prije izglasavanja zakona po kojem to više nije bilo moguće. Nakon toga, “rapski Sanader” kako ga nazivaju otočani, bio je središnja figura niz afera iz razdoblja dok je bio gradonačelnik, od nezakonite prenamjene vlastitog zemljišta, prodaje gradskih stanova, smještaju vlastite tetke u rapski Dom umirovljenika na temelju gradskog proračuna i cijelog niza financijskih poduhvata sumnjive legalnosti koji su mu omogućili imetak od procijenjenih cca. 30 milijuna kuna. Unatoč silnom pritisku javnosti, nikada nije kazneno, niti politički odgovarao za počinjene nepravilnosti, a kao doministar pomorstva dočekao je kraj mandata Vlade Zorana Milanovića,

S druge strane, riječka tvrtka Radojka Brnčića “Sun adria”, osnovana još 1989. godine u doba Jugoslavije, u samostalnoj Hrvatskoj se profilirala za izgradnju hidrograđevina (trajektne luke, rive, molovi) i jedan od njezinih prvih velikih poslova 1994. godine u Zadru, dobio je sudski epilog zbog nenamjenske potrošnje novaca u izgradnji banjanske rive, a vlasnik Brnčić izbjegao je status okrivljenika u zamjenu za svjedočenje. U međuvremenu, “Sun adria” izrasla je u tvrtku srednjeg poduzetničkog ranga sa 53 zaposlena, a vlasnik Brnčić je i ponosni vlasnik brončane kolajne 2011. godine za postignute poduzetničke uspjehe u izboru Poslovnog vjesnika.

BRNČIĆ; “NITKO NIJE KRIV DRUGIM FIRMAMA ŠTO SE NISU JAVILE NA NATJEČAJ”

Poslovna godina 2011. u cijelosti je bila dobra za tvrtku “Sun Adria” jer nakon propalog ugovora vrijednog 28 milijuna kuna o izgradnji trajektnog pristaništa u Stinici iz 2009. godine, a koji je dogovaran sa HDZ-ovom Vladom Jadranke Kosor, promjenom vlasti poslovna bilanca “Sun Adrie” naglo se popravlja i tvrtka u slijedećih četiri godine osvaja šest natječaja ukupne vrijednosti 25,5 milijuna kuna kao jedini ponuditelj i to u lučkim upravama Cres (dvaput), Senj, Poreč, Rijeka (dvaput), Umag – Novigrad i zaključno sa 2015, na otoku Rabu. Upravo na tom primjeru razjasniti ćemo kako funkcionira poslovna sprega na relaciji Ministarstvo pomorstva – Županijska lučka uprava – “Sun Adria”. Ministarstvo pomorstva (Antešić) i ŽLU Rab, na čelu sa dugodišnjim ravnateljem Vanjom Debelić (obavljao istu funkciju i za mandata HDZ-a, a sada je izgledno da ga čeka razrješenje s te funkcije) raspisuju natječaj za izgradnju trajektnog pristaništa Lopar u vrijednosti 7 milijuna kuna s udjelom 50 -50 %, a kao jedini ponuditelj javlja se tvrtka “Sun Adria” koji dostavlja ponudu od 6,9 milijuna kuna, te se sklapa Ugovor o izgradnji u visini 8,3 milijuna kuna, s uključenim PDV- om. Navlas isti scenarij ponovio se u svim dotad objavljenim natječajima spomenutih županijskih lučkih uprava koje je osvojio “Sun adria”, a vlasnik Radojko Brnčiću tome ne vidi ništa sporno;

”Mi smo sve natječaje osvojili u otvorenom nadmetanju (?! op.a) i to prije svega, zahvaljujući svojoj tehnološkoj opremljenosti. Uz možda još jednu ili dvije tvrtke u Hrvatskoj, raspolažemo sa potrebnom tehnikom za polaganje pilota na velike dubine, imamo vrhunske stručnjake i odlično smo ekipirani. Nitko nije kriv drugim firmama što se nisu javljale na natječaje”.

Na upit da objasni neobičnu koincidenciju da njegov poslovni uzlet počinje sa 2011. godinom i promjenom vlasti, odnosno prijateljstvom sa bivšim doministrom pomorstva Zdenkom Antešićem, tvrdi:

”To su gluposti zlonamjernika. Poznajem gospodina Antešića, ali ni na koji način mi nije pomogao u realizaciji natječaja. Nemamo ekskluzivni ugovor o suradnji, niti tajni dogovor. Konačno, ja sam na sudu s Ministarstvom prometa zbog prekršenog Ugovora o izgradnji trajektnog pristaništa Stinica, pa mi vi objasnite kako bi mogao biti dobar s Antešićem i suditi se s institucijom koju predstavlja?”

Pa možda zato što je u sporu s Ministarstvom pomorstva iz razdoblja mandata HDZ-ove Vlade, ali da nešto nije u redu svjedoči i nedavna saborska rasprava u kojoj su se zastupnik Mosta Maro Kristić i zastupnik HDZ-a Branko Bačić žestoko obrušili na rad ravnatelja ŽLU Rab Vanju Debelića i ex doministra Antešića, tvrdeći na temelju revizijskog nalaza i neposrednih saznanja da su izravno odgovorni za nepravilnosti u radu lučke uprave Rab među ostalim i za ničim opravdanih financijske izdatke u domeni javne nabave.

PUNO KOINCIDENCIJA I ČUDNE POSLOVNE PRAKSE

Dakle, što imamo kad pretresemo kroz sito zdrave logike činjenice, administrativne dokaze i jasne indicije? Prije svega, da se u razdoblju ex doministra Antešića čiji je resor bio rad lučkih uprava objavljen neuobičajeno veliki broj natječaja i u kojima je s visokim postotkom realizacije sudjelovala tvrtka “Sun adria”. Nadalje, spomenuta tvrtka, uz postojeću konkurenciju, gotovo svugdje je osvajala natječaje kao jedini ponuditelj i to nepogrešivo nudeći najjeftiniju ponudu, taman u okviru predviđenog troškovnika što upućuje na nevjerojatnu upućenost ponuditelja u detalje nadmetanja. Sve potpisane ugovore odobrio je ex ministar Zdenko Antešić, a za njegova mandata više od polovice županijskih lučkih uprava nenamjenski je trošilo novac ili loše vodilo poslovanje.

I konačno, doista je teško objasniti toliki broj koincidencija, a da se ne posumnja, ako ne već u teško dokazivo pogodovanje, onda na povlašten položaj tvrtke “Sun Adria” Radojka Brnčića pri ministarstvu pomorstva u razdoblju mandata doministra Zdenka Antešića. Jer, u trenutku kad je cjelokupni građevinski sektor u krizi i svaki natječaj je pitanje života i smrti poslovnog opstanka, financijski kolač od 26 milijuna kuna u samo jednim rukama, na rubu je teško objašnjivog monopola i čudnovate poslovne prakse resornog ministarstva koja jedva da ima dodirnih točaka sa jasnom regulativom Zakona o javnoj nabavi. Priča o Hrvatskoj koja se stalno ponavlja s istim epilogom, ali s različitim akterima. Javna nabava kao javna zabava, na koju su svi pozvani, a ceh plaća organizator, u ovom slučaju država, piše Nenad Bunjac za fairpress.eu

 

Odgovori

Skip to content