Kako je ministar uništio kulturu

Foto: Hina

Klima za suvremenu umjetnost gora je nego krajem devedesetih, a vrhunac te loše klime postignut je u zadnjih pola godine. Tako Ivica Buljan, ravnatelj Drame HNK u Zagrebu u intervjuu Spektru ocjenjuje stanje u kulturi. Onih mračnih devedesetih, do pred kraj, zaključujemo, bilo je otprilike kao danas. Smanjenje dotacija, kao i medijsko prešućivanje, kaže dalje Buljan, predstavlja perfidni oblik cenzure. Izostala je podrška nezavisnim medijima, defavorizirani su filmska produkcija, živo kazalište, performansi, eksperimentalno kazalište i vizualna umjetnost, a ustoličene su „palanačke vrijednosti“.

Razbijeni porculan

Afirmirani su projekti koji su se odnosili na uništavanje narodnog blaga, od antifašističkih tekovina do postmodernih civilizacijskih vrijednosti. Otkud nekome pravo, retorički se pita Buljan, uništiti nešto u što su generacije i generacije prije njega uložile znanje, intelekt i moralnu srčanost? A tko je sve to učinio?

Pa jasno, “figura vrlo skromnih potencijala“, ministar Zlatko Hasanbegović, koji je „porazbijao porculan koji su generacije prije njega brižljivo čuvale“. Ministar kulture ne smije biti ksenofob, fašist, nacionalist ni homofob.
Tako Buljan definira profil nekog novog ministra, pripisujući sve te odrednice, razumije se, upravo strašnom Hasanbegoviću.

Kulturnjaci 2016., čiji je istaknuti aktivist Ivica Buljan, u svom najnovijem priopćenju traže donošenje kulturne strategije koju bi valjda oni pisali, dvostruko izdvajanje za kulturu neovisno od materijalnih prilika, novac od Vlade za nevladine udruge, te zaštitu, dakako vječno ugroženih, manjina.

Golo politikanstvo

Zvuči nevjerojatno da je jedan čovjek za samo pola godine uspio uništiti sve ono „narodno blago stvarano generacijama“. Pa to ni Mao nije mogao. Sva ta silna pobuna, koja ne bira sredstva, protiv ministra kulture od prvog dana njegove inauguracije ima vrlo malo veze s kulturom, prvenstveno je izazvana njegovim političkim stavovima te kresanjem monopolističkog položaja formiranih isključivo po ideološkoj i prijateljskoj crti. Buljan i društvo preferiraju alternativnu umjetnost i medije, alias Frljić i Labrović, zanemarujući da oni svoje mjesto moraju potražiti na tržištu, a da je država dužna brinuti se prvenstveno o nacionalnim institucijama i dokazanim vrijednostima oko kojih postoji opći konsenzus.

Uostalom, sve je to što je nadrobio Buljan samo golo, netrpeljivo politikanstvo, o čemu on niti ne ostavlja dvojbe kad izjavljuje: „Moja je osobna zadaća baviti se temama koje su prije svega političke“!

Autor: Josip Jović/slobodnadalmacija.hr

Odgovori

Skip to content