Britanske banke u panici – Milijuni prelaze u kreditne zadruge
Ellie Mae O’Hagan, novinarka britanskog Guardiana, otkrila je zanimljivo kretanje novca u britanskoj privredi. Naime, sve više Engleza doslovno bježi iz banaka u kreditne zadruge, i to u bankarima alarmantnom broju.
Photo: graur razvan ionut
O’Haganica tvrdi kako je, prema portalu Move Your Money UK, čak 500.000 ljudi prešlo u kreditne zadruge samo tijekom ove godine. U SAD-u su brojke gotovo nevjerojatne – od 2009. do sredine 2010. (kada su podaci bili javni) banke je napustilo više od 1.5 milijuna Amerikanaca što je veći broj nego u proteklih četrnaest godina, otkako se brojka mjeri.
Zadruga sinonim za kriminal
Hrvatska praksa nažalost ne slijedi svjetske trendove pa smo vidjeli slučajeve Obrtničke štedno-kreditne zadruge Varaždin ili pak hrvatske zadruge u SAD-u – St. Paul Croatian Federal Credit Union, gdje je zadruga bila samo paravan za kriminalne radnje i prevarantsko poslovanje sa štedišama, na rubu dužničkog ropstva.
Ovakav pravac je dodatno ojačao pokret Occupy Wall Street koji je, među ostalim programima, dosta propagirao i transfer novca iz banaka u zadruge koje su Amerikancima dobar izbor jer ne postoji tzv. ‘Casino bankarstvo’. Pod tim se podrazumijeva stalno kockanje s novcem klijenata koje je u SAD-u došlo do gotovo zloglasne točke. Jedini rizik je posudba novca drugim korisnicima usluga, no i to je velikim postotkom spriječeno osiguranjem i FSA propisima.
Još jedan bitan faktor u poslovanju je taj da je svaki klijent ujedno i ulagač i suvlasnik, pa tako svake godine dolazi godišnja dobit i dividende, ovisno o profitu. Kada su ukinuti svi bonusi za vlasnike i bogati ulagači u odborima, zadruge su doslovno poslovno ‘eksplodirale’. Ukoliko njihov poslovni program poželimo usporediti, možemo reći da su uspješan hibrid između Zapadnih i islamskih banaka, uzimajući iz svakog sustava ono najbolje.
O’Hagan je u razgovoru s klijentom London Community Credit Union zadruge otkrila da postoje i dodatni socijalni aspekti prelaska u takve institucije. ‘Sviđa mi se činjenica da novac pohranjen u kreditnoj zadruzi ostaje u lokalnoj ekonomiji, jer svi novi članovi moraju biti iz točno određenog kvarta ili dijela grada’, rekao je Rob (24). ‘Na taj način mjesni odbori ostvaruju napredak, a novac ne odlazi na Kajmanske Otoke’, zaključuje.
Analitičari smatraju kako je pozitivna upravljačka politika novonastalih kreditnih zadruga zaslužna za veliki uspjeh. Iako bankarski sustav proživljava svoje najgore dane, zadruge koriste PR da bi pozvali na nešto novo, a ne pljuvali po bankarskim poslovanjima. S druge strane banke ‘otimaju’ ideje i slogane, pa je u istraživanju najnovijih reklamnih kampanji otkriveno da u 2012. najveće svjetske banke poput Citibank sve više koriste riječi ‘odgovornost’ i ‘lokalna zajednica’, te naglašavaju kako slušaju glas naroda zbog čega će ‘prilagoditi poslovanje’. Unatoč tome, čak 79& Britanaca ne vjeruje u bankarsku retoriku da smo ‘svi u ovom zajedno’.
Autor: Ratko Martinović/dnevno.hr