‘POREZ NA LINKOVE’: Stiže kraj interneta kakvog poznajemo! Facebook, YouTube, Google… – više ništa neće biti isto?

Foto Reuters

Zamislite na trenutak sljedeći scenarij: surfate internetom i na jednom od portala naišli ste na tekst koji vas je toliko oduševio da ste ga istog trenutka odlučili podijeliti s prijateljima na Facebooku.

Kopirali ste link, dodali pronicljivu opasku da potaknete komentare, pritisnuli “objavi” i, taman kad ste se pripremili za brojenje i analizu lajkova, dočeka vas sljedeća poruka: “Tekst koji pokušavate objaviti zaštićen je autorskim pravom te njegova objava na Facebooku nije moguća. Ako sadržaj članka smatrate bitnim, opišite ga svojim riječima.”

Pobuna udruga

Iako djeluje kao znanstvena fantastika, ovakav scenarij uskoro bi mogao postati stvarnost za građane Europske unije. Barem ako se u potpunosti implementira nova direktiva EU-a o zaštiti autorskih prava predstavljena prošlog tjedna.

Direktiva protiv koje je diglo glas više od 100.000 civilnih udruga već je prozvana “porezom na linkove” i dio je šire strategije koja bi u idućih nekoliko godina mogla u potpunosti promijeniti medijsku scenu Europe i uništiti brojne internetske portale.

Prijedlog ove digitalne strategije djelo je europskog povjerenika za digitalno gospodarstvo Gunthera Oettingera, čiji ured novim setom zakona želi medijskim kućama dodijeliti tzv. proširena autorska prava, kojima se svaki njihov tekst smatra zaštićenim djelom, i to na čak 20 godina.

U praksi će to značiti da svaka rečenica u novinskom tekstu postaje zaštićeni materijal koji se, bez dopuštenja nositelja prava, ni na jedan način ne smije reproducirati, redistribuirati ili, što je posebno popularno u Hrvatskoj, kompilirati.

Novim pravilima medijskim kućama daje se tako izrazito povoljna pozicija u kojoj svakoga tko njihove tekstove prenosi u bilo kojem obliku mogu tužiti i biti sigurni da će tužbu i dobiti.

Od direktive će tako najveću štetu pretrpjeti tzv. news agregatori (internetske stranice i mobilne aplikacije koje prikupljaju vijesti preuzete iz drugih izvora), ali i sami mediji, koje direktiva navodno štiti. Naime, posjećenost online portala uvelike ovisi upravo o prometu koji im pristiže s news agregatora i preko linkova s Googlea.

Kad ostanu bez ovog izvora klikova, nije pitanje hoće li izgubiti posjet i zaradu, nego samo koliko će se brzo to dogoditi.

Google plaća porez

Ako se direktiva usvoji, to će značiti da će internetskim tražilicama poput Googlea biti zabranjeno prenositi bilo kakav sadržaj s portala, uključujući i kratku rečenicu ili dvije kojima tražilice najčešće opisuju link koji nude korisnicima kao rezultat pretraživanja.

Ili, preciznije rečeno, neće biti eksplicitno zabranjeno, nego će Google (ili bilo tko drugi tko koristi ovaj popratni tekst) biti dužan platiti tzv. snippet tax (porez na kratki ulomak iz članka koji objašnjava link), čime će biti ozbiljno ugrožena egzistencija brojnih portala.

Naime, zakon sličan ovome koji predlaže Europska komisija već je u primjeni u Španjolskoj i Njemačkoj, gdje je rezultirao pravom katastrofom za većinu digitalnih medija.

U tjednima nakon stupanja na snagu, Google je iz Španjolske povukao svoj news agregator (Google News), a brojne digitalne platforme su zbog straha od tužbi izbjegavale koristiti sadržaj drugih medija, što je rezultiralo padom posjeta portalima i do 15 posto.

Jednim nepromišljenim zakonom sadržaj na internetu, stvoren i oblikovan da se dijeli preko linkova, ostao je tako zatvoren u staklenom zvonu i praktički ga se moglo pogledati samo na mediju na kojem je originalno objavljen.
U Njemačkoj su zbog sličnog scenarija brojne medijske kuće Googleu dale ekskluzivno pravo da besplatno koristi njihov sadržaj, samo kako ne bi izgubili posjet koji im ovaj IT div preko svojih kanala osigurava.

Pravila su očito donesena na inicijativu tradicionalnih medija i velikih medijskih kuća. Ako nemamo news agregatora, ako ograničimo dijeljenje preko društvenih mreža i tražilica, ako mediji ne budu mogli prenositi sadržaj drugih medija, očito je da profitirati mogu samo najveći i jaki brendovi.

Oni će zahvaljujući svojim budžetima za marketing i dalje dolaziti do korisnika, dok će manji izdavači mahom propadati jer će između njih i korisnika biti podignuta barijera koju ne mogu preskočiti – novu inicijativu komentirala je Ruth Coustick-Deal, stručnjakinja za digitalna prava iz Londona i jedna od istaknutijih pojedinaca iza masivnog projekta OpenMedia, koji se bori za slobodu interneta.

Cijeli članak možete pročitati ovdje.

Odgovori

Skip to content