ZANIMLJIV PRIJEDLOG MINISTARSTVA OBRANE CRNE GORE I BURNA REAKCIJA IZ BEOGRADA: ‘Pa, ne mogu hrvatski avioni da čuvaju nebo iznad BiH i Crne Gore!’

Istaknuto Vijesti

Skraćeni tekst ‘iščuđavanja’ Miroslava Lazanskog u Politici, o prijedlogu Ministarstva obrane Crne Gore da hrvatski borbeni zrakoplovi čuvaju zračni prostor Crne Gore, Makedonije i BiH.

Službena Podgorica, tj. Ministarstvo obrane Crne Gore predložilo je odgovarajućim ministarstvima u Hrvatskoj, BiH i Makedoniji da hrvatski borbeni zrakoplovi čuvaju zračni prostor Crne Gore, Makedonije i BiH. Navodno je riječ o projektu pod imenom “Pametna obrana”, po kojem će četiri republike bivše SFRJ, jer tu je naravno i Hrvatska, “mirno spavati pod krilima hrvatskih borbenih zrakoplova, uz značajnu financijsku potporu NATO-a”.

Vijest je, prema tvrdnji Lazanskog odmah izazvala pitanja u Crnoj Gori, koliko će sve to koštati crnogorske porezne obveznike, do lobista NATO-a i njihovog stava kako je to “prirodan potez na putu Crne Gore u NATO”.

‘Ne znam tko je taj genijalac u Ministarstvu obrane Crne Gore koji je pametno smislio tu ideju o “pametnoj obrani”. Vjerojatno netko od onih časnika koji su 1991. godine s mora gađali Dubrovnik i popalili Konavle, pa sada iz čiste grižnje savjesti hoće da se malo dodvori Hrvatskoj i dodijeli joj titulu regionalne zrakoplovne sile. Ti mene serdarom, ja tebe vojvodom …’ – ciničan je Lazanski, nastavljajući s ‘jadikovkom’ – kako će Hrvatska sa starim MIG-ovima, kontrolirati zračni prostor Crne Gore iz baze u Zagrebu, jer taktički radijus “miga-21″ to ne dozvoljava.

Ako bi hrvatski “migovi-21″ bili bazirani na aerodromu Čilipi u Dubrovniku – to bi značilo da je tamo stalno bazirana jedinica od najmanje dva zrakoplova, šest pilota i 12 mehaničara, što sve košta. Isti slučaj jest i da su hrvatski “migovi-21″ stalno temelju aerodromu u Podgorici. I s tog aerodroma hrvatski “migovi-21″ nemaju radijus da pokriju zračni prostor Makedonije. Opcija da hrvatski “migovi-21″ budu stalno locirani na aerodromu u Skoplju opet znači baziranje jedinice sa pilotima, avionima i mehaničarima daleko od kuće. Pitanje je i kako bi na to gledao drugi saveznik u NATO-u, Bugarska? Sigurno ne s odobravanjem.cro-f16

Locirati u Albaniji? Kako onda “pokriti” BiH. Problem taktičkog dometa aviona “mig-21″ po planu “Pametne obrane” može riješiti lociranjem hrvatskih “migova-21″ na aerodromu u Prištini, koja bi sigurno rado pomogla “Pametni plan”. Autori tog plana za sada kriju detalje, ali aerodrom u Prištini i njegovi podzemni kapaciteti idealni su za smještaj takve jedinice. Sa te lokacije može se pokrivati ​​zračni prostor Makedonije i Crne Gore, pa čak djelomično i BiH. Naravno, druga je priča ako Hrvatska nabavi druge zrakoplove, recimo američke F-16, no više od 12 takvih aviona teško da će moći održavati. Još teže s njima pomaže drugima. Osim ako ti drugi ne plate dobro. Kao što znamo, ti drugi su prepuni para.

Projekt “Pametne obrane” ne govori ništa o političkom aspektu priče. Oblasna kontrola letenja Beograd pokriva zračni prostor BiH do 18. meridijana, linija ide od Slavonskog Broda na jug. Sve što leti iznad 6.000 metara u tom prostoru mora se prethodno najavi Beogradu i bez dozvole Beograda nitko ne može ući u taj prostor. Beograd kontrolira 55 posto zračnog prostora BiH. Zapadno od 18. meridijana zračni prostor BiH kontrolira oblasna kontrola letenja Zagreb. To je raspored posla naslijeđen iz vremena SFRJ. U slučaju uzbune, a vojni zrakoplovi koji kontroliraju zračni prostor polijeću uvijek u takvim slučajevima bez ikakvih prethodnih najava, kako bi to izgledalo u praksi? Hrvatski “migovi-21″ bi se odmah javljali beogradskoj kontroli letenja? Ili bi Banjaluka dozvolila Sarajevu takav aranžman? Koja bi to vlada u Banjaluci dozvolila?

Kada je u pitanju Crna Gora, zračni prostor te zemlje kontrolira zajednička tvrtka: “Kontrola letenja Srbije i Crne Gore”, društvo s ograničenom odgovornošću, pri čemu je Srbija vlasnik tog društva sa 92 posto, a Crna Gora sa osam posto kapitala. Svi zrakoplovi koji lete u zračnom prostoru Crne Gore vode se iz kontrole letenja u Beogradu. Bilo kakvo angažiranje hrvatske avijacije na tom prostoru nije moguće bez prethodnog sporazuma s tim društvom. Osim ako Crna Gora ne izađe iz te tvrtke – upozorava Lazanski.

Izvori: Politika | intermagazin | Croative.net

 

2 razmišljanja na “ZANIMLJIV PRIJEDLOG MINISTARSTVA OBRANE CRNE GORE I BURNA REAKCIJA IZ BEOGRADA: ‘Pa, ne mogu hrvatski avioni da čuvaju nebo iznad BiH i Crne Gore!’

  1. Lažanski je uvijek ali baš uvijek”istinito” informisao. Ako je Dobrica autor svih srpskih laži.,onda je Lažanski jedinica SI sustava za laž. Ono lažeš 1 Lazanski , lažeš 2 Lazanski itd……. Vućić laže 17 Lazanski.

Odgovori