Skandal oko spolnog odgoja u Srbiji: Evo što su htjeli učiti djecu u vrtićima, a što školarce!

Foto: Thinkstock

U srbijanskom ministarstvu obrazovanja, znanosti i tehnologije nedavno je došlo do kadrovskih promjena nakon negodovanja javnosti oko spornog Obrazovnog paketa za učenje o seksualnom nasilju nad djecom.

Umjesto dosadašnjih suradnika u Skupini za zaštitu od nasilja i diskriminacije – psihologinja Gordane Medenice i Smiljane Grujić – čiji rezultati nisu zadovoljavajući, ministar Mladen Šarčević će angažirati Biljanu Lajović, stručnjaka za ovo područje, kao i iskusne i stručne školske psihologe.

No, ono što se zapravo krije iza kadrovskih promjena jest bura koja se podigla u javnosti zbog spornog sadržaja obrazovnih paketa koji nisu prilagođeni kulturi Srbije, tradiciji, kao ni uzrastu djece kojima je namijenjen, navodi beogradska Politika.

Zbog toga će materijali namijenjeni odgajateljima i nastavnicima biti korigirani.

Materijale je izradila nevladina organizacija ‘Incest trauma centar’(na njihovim stranicama ih možete pronaći napisane na ćirilici), te ona nije pristala na bilo kakve izmjene, pozivajući se pritom na svoja autorska prava. Kažu i kako su ga izradili upravo u suradnji s ministarstvom obrazovanja od ožujka do studenog 2016. godine, nakon čega je predstavljen javnosti.

Iz Zajednice sindikata prosvjetnih radnika navode da je odluka dobra, s obzirom na to da pokazuje kako su svjesni pogreške.

“Trebalo je održati javnu raspravu u koju bi se uključili svi koji sudjeluju u procesu obrazovanja, kako nastavnici, tako i roditelji i učenici. Ali nismo napravili stvari kako treba. Prvo smo nešto predložili bez javne rasprave, a onda smo to povukli i napravili probleme”, kaže Jasna Janković iz Zajednice sindikata prosvjetnih radnika.

Neophodno je, kaže ona, da se pronađe način kako da na temelju postojećih predmeta se govori o seksualnom nasilju, ali i da se nađe mjera u kojoj djeca trebaju dobiti informacije.

“Djeca u vrtiću sigurno ne trebaju eksplicitno znati kako nastaju bebe. Kao ni djeca koja su prvi, drugi, treći razred, a koja ne trebaju znati što je francuski poljubac”, smatra ona.

Donosimo nekoliko primjera iz obrazovnog paketa:

U Paketu za vrtiće, u dijelu namijenjenom uzrastu djece od 3 do 5 godina, na stranici 12, djetetu se kaže da nas “dodiruju mnoge različite osobe. Tko to sve može biti? “. Slijede slike članova obitelji, prije svega mame i tate, ali i bake i djedovi, sestre i brata. Onda se na strani 30 nalazi crtež gole djevojčice i golog dječaka, s jasnim spolnim obilježjima, i od djeteta se traži da obilježi gdje voli, a gdje ne voli kada ga “dodiruju”.

Na sljedećoj stranici piše: “Dijelovi tijela koji su pokriveni donjim rubljem ili kupaćim kostimom se nazivaju: privatni dijelovi. Oni pripadaju samo tebi i imaš pravo reći NE, da te dodiruju po njima. Učimo na glas svi: Moje tijelo pripada meni, nije tvoje od glave do pete, tražim da me poštujete! “, navodi se na stranici detinjarije.com

Prema obrazovnom Paketu za školarce djeca imaju pravo pitati „Kako izvesti francuski poljubac?“ (str. 346) i da u „Paketu za osnovnu i srednju školu“ pročitaju (ili da im nastavnici prepričaju) da tada „osoba koja ljubi dotiče jezik druge osobe, one koja je poljubljena. Nadražuje usne, usta i jezik, tri dijela koja su vrlo osjetljiva na dodir i pruža osjećaj ugode i uzbuđenja“ (str. 346).

Osim toga trebali bi naučiti da je „ostvariti seksualni odnos i doživjeti zadovoljstvo, stvar želja, potreba i dogovora osoba koje vode ljubav“ (str. 347). U tom smislu, „Paket za osnovnu i srednju školu“ objasnit će im „što se konkretno radi kod oralnog seksa“ (str. 346), „što je to analni seks“ (str. 347) i „koliko dugo se smije masturbirati“. (odgovor: „ne postoje vremenska /dobna ograničenja za masturbiranje; važno je da im to donosi ugodu i zadovoljstvo“; (str. 346).

Tu je i dio na stranicama 348.‒350. „Paketa za osnovnu i srednju školu“ gdje se otvoreno propagiraju homoseksualni odnosi.

„Mladić sam, sviđa mi se kolega iz razreda”, stoji pitanje na istoj stranici, a potom slijedi odgovor: „Prati svoje osjećaje i potrebe, nemoj ih se bojati ili sramiti, zaljubljenost i ljubav su dragocjeni osjećaji“. U tom smislu se u „paketu“ daju savjeti u vezi s korištenjem prezervativa, uz posebnu napomenu da postoji i „lezbijski kondom“: „I djevojke koje vole djevojke koriste zaštitu kad vode ljubav. Zaštite su folije od lateksa, da se pokriju ženske genitalije ili anus tijekom oralnog seksa“ (str. 347).

„U Srbiji i dalje živimo u homofobičnom društvu“, stoji pouka na jednoj od sljedećih stranica, „gdje se homoseksualnost osuđuje. Patrijarhalni obrazac u govoru potencira `da LGBT osobe trebaju biti prihvaćene i da ih razumijemo`. Jezik potiče marginalizaciju – da li biste uopće isto tražili za heteroseksualne osobe? Ne biste. Ovdje se radi o ljudskom pravu, biti jednaka i jednak kao svako drugi“ (str. 349).

Izvor: narod.hr

 

Odgovori

Skip to content