Hrvatska udruga Benedikt: Prijedlog izmjena u Nacrtu Zakona o gradnji

Hrvatska udruga Benedikt predlaže male, ali bitne izmjene u Nacrtu Zakona o gradnji koje se odnose na smanjenje broja suglasnosti, ubrzanje postupka pribavljanja suglasnosti, pojednostavljen postupak pribavljanja uporabne dozvole za legalno građene zgrade do lipnja 2011. g. i osnivanje privatnih javnih ureda za urbanizam (slično javnim bilježnicima).

{jathumbnail off}Svakodnevno slušamo kako je pribavljanje dokumentacije za gradnju ozbiljna prepreka investicijama, a time i stranim ulaganjima. U tome zaostajemo i u odnosu na susjedne zemlje, pa čak i u odnosu na neke manje razvijene zemlje Balkana.

Unatoč tome, rasprava o nacrtu Zakona o gradnji nije baš puno prisutna u našim medijima, a i u Hrvatskom saboru ta tema nije zaokupila pažnju zastupnika u mjeri koja bi bila usporediva s utjecajem tog problema na ulaganja, a i time i zapošljavanje nezaposlenih. 

U odnosu na postojeći Zakon o prostornom uređenju i gradnji, Nacrt Zakona o gradnji je zaista korak naprijed (o tome smo, na našem portalu, već objavili članak “Novi zakon o gradnji: bolji, ali ne i dobar“) i sada, pred njegovo usvajanje u Hrvatskom saboru, držimo da smo svi, umjesto uopćene kritike, pozvani doprinijeti njegovom daljnjem poboljšanju.

Stoga je Hrvatska udruga Benedikt svoj prijedlog svela na nekoliko točaka, po nama ključnih za ubrzanje postupka pribavljanja dokumentacije za gradnju i ispravljanje jedne zaista kardinalne greške u dosadašnjem Zakonu i novom Nacrtu zakona, a to su:

  • Smanjenje broja traženih suglasnosti (nema potrebe da priključak vodovoda, kanalizacije i elektroenergije produžava vrijeme pribavljanja građevinske dozvole);
  • Suglasnost ne treba tražiti dva puta (investitor, pa upravno tijelo), a neizdavanje suglasnosti, osim za pitanja ekologije i zaštite okoliša, ne smije utjecati na izdavanje građevne dozvole;
  • Poslove gradskih i županijskih ureda za graditeljstvo mogu, u prvostupanjskom rješavanju,  preuzeti i privatni javni uredi (omogućiti njihovo osnivanje), uz naglasak da su rješenja i tako ovisna samo o zakonskoj regulativi i prostornim planovima. Ovi bi uredi, u vlastitom interesu, ubrzali rješavanje dokumentacije, a drugostupanjsko bi rješavanje bilo povjereno županijskim i gradskim (smanjenim) uredima;
  • Ispravljanje greške se odnosi na propis po kojemu se za legalno građene zgrade (napose one veće od 400 m2 bruto površine) u razdoblju od 1. listopada 2007. g. do 21. lipnja 2011. g. uporabna dozvola izdaje nakon potpunog uspješno izvršenog tehničkog pregleda, a za nelegalno građene zgrade u istom razdoblju nema tehničkog pregleda. Pojednostavljeni postupak pribavljanja dokumenta kojim se odobrava gradnja predviđen je za sve i legalno i nelegalno građene zgrade do 1. lipnja 2007. g. te za nelegalno (ne i legalno) građene zgrade od 1. listopada 2007. g. do 21. lipnja 2011. g.

U nastavku donosimo tekst dopisa Ministarstvu graditeljstva i prostornog uređenja.

Prijedlog Hrvatske udruge Benedikt – IZMJENE u nacrtu Zakona o gradnji

Hrvatska udruga Benedikt predlaže slijedeće izmjene u Nacrtu Zakona o gradnji:

Članak 82

Stavak 1 i 2 – brisati ih, nepotrebni

Stavak 3 postaje stavak 1, mijenja se i glasi:

(1) Smatra se da posebnih uvjeta nema i da je glavni projekt izrađen u skladu s

posebnim propisom, odnosno da se građevina može priključiti na infrastrukturu ako javnopravno tijelo u roku iz stavka 2. ovoga članka upravnom tijelu, odnosno Ministarstvu investitoru ne dostavi posebne uvjete ili rješenje kojim se odbija utvrđivanje istih.

Nadnaslov iznad članka 173 mijenja se i glasi:

Građevina izgrađena na temelju akta za građenje izdanog do 1. listopada 2007 21. lipnja 2011.

Članak 173

Stavak 1 mijenja se i glasi:

(1) Za građevinu izgrađenu na temelju građevinske dozvole, odnosno drugog

odgovarajućeg akta za građenje nadležnog tijela, izdane do 1. listopada 2007. 21. lipnja 2011. godine tijelo graditeljstva može na zahtjev stranke, umjesto uporabne dozvole, izdati uporabnu dozvolu za građevinu izgrađenu na temelju akta za građenje izdanog do 1. listopada 2007. 21. lipnja 2011.godine.

Članak 174 mijenja se i glasi:

Izreka uporabne dozvole za građevinu izgrađenu na temelju građevinske dozvole,

odnosno drugog odgovarajućeg akta za građenje nadležnog tijela izdanog do 1. listopada 2007. 21. lipnja 2011. godine sadrži:

 

Dodatno predlažemo:

  • Da se smanji broj traženih posebnih uvjeta. Primjerice Vodovodu i HEP-u je dovoljno poslati obavijest da je u postupku izdavanje građevne dozvole, te ih uputiti da međusobne odnose s investitorima rješavaju ugovorom (poput Hrvatskog telekoma), uostalom, na tržištu bi oni trebali dobiti konkurenciju.
  • Izmjenama odgovarajućih zakona omogućiti osnivanje privatnih ureda za urbanizam (ili sličnog naziva) koji bi preuzeli poslove sadašnjih gradskih i županijskih ureda (odjela) za urbanizam, a županijskom uredu ostaviti drugostupanjsko odlučivanje (po žalbama).
  • U nacrtu zakona umjesto riječi “dužan” koristiti riječ “obvezan”, jer se ista i pojavljuje u smislu obveze, ne duga.

Obrazloženje:

Posebne uvjete treba propisati samo tamo gdje je to poseban interes šire društvene zajednice kao što su to protupožarni, sigurnosni i ekološki uvjeti, te utjecaj na okoliš i sl.

Javno poduzeće koje prodaje energiju ili vodu trebalo bi biti na tržištu (poput Hrvatskog telekoma), te bi u svom interesu moralo rješavati odnose s investitorima. Nema razloga da uvjeti priključenja na vodovod ili elektrenergiju prethode građevinskoj dozvoli. Dok tržište ne regulira te odnose (monopol) država i lokalna zajednica, kao vlasnici, imaju načina da utječu na ponašanje “Vodovod-a” i HEP-a, jednako kako utječu i na cijenu vode i elektroenergije.

Na žalost, sada imamo situaciju da ta javna poduzeća često odbijaju suglasnost glumeći “vlast”.

Predviđeni “dvokorak” u pribavljanju posebnih uvjeta (prvo investitoru, zatim upravnom tijelu) je nepotreban i samo formalno skraćuje rok pribavljanja dozvole jer se u taj rok ne računa vrijeme u traženju suglasnosti prije formalnog zahtjeva za građevnu dozvolu.

Na nelogičnost tretmana legalno i nelegalno izgrađenih zgrada u razdoblju između 1. listopada 2007. g. i 21. lipnja 2011. g Hrvatska udruga Benedikt već je upozoravala Ministarstvo.

Naime, za sve zgrade čiji je dokument kojim se odobrava gradnja stariji od 1. listopada 2007. g. te za sve legalizirane zgrade, predviđeno je dobivanje uporabne dozvole po jednostavnijem postupku u kojem se provjerava samo namjena, položaj na čestici zemljišta i vanjske mjere.

Za zgrade legalno izgrađene u istom razdoblju, između 1. listopada 2007. g. i 21. lipnja 2011. g., treba obaviti “puni” tehnički pregled, a to za nezakonito izgrađene zgrade u istom razdoblju, pa legalizirane, nije potrebno. Za njih vrijedi navedeni, puno jednostavniji postupak.

Dakle, dodatno je nagrađena nelegalna gradnja u odnosu na legalnu gradnju u istom vremenskom razdoblju, što je i protuustavno.

Prijedlog za uvođenje privatnih ureda za urbanizam (ili neki sličan naziv) dajemo iz uvjerenja da bi oni, djelujući poput javnih bilježnika, zasigurno višestruko skratili rokove pribavljanja potrebne dokumentacije. Obavljali bi sve poslove koje obavljaju adekvatni županijski i gradski uredi. Bili bi zasigurno efikasniji, a rad bi im i tako bio strogo određen zakonskim propisima i urbanističkim planovima. U žalbenom postupku odlučivali bi županijski uredi. Nešto veća cijena usluge je u ovom slučaju zanemariva.

Inače, Nacrt zakona je bolji od sada važećeg zakona, napose u pogledu pristupa informacijama, dokaza pravnog interesa (vlasništva), propisanih rokova i dopuštenih minimalnih odstupanja.

Držimo posebno važnim i korištenje uobičajenih naziva “građevinska dozvola” i “uporabna dozvola” bez obzira na složenost građevine, umjesto do sada zbunjujućih raznih rješenja, potvrda i sl., da ih ne nabrajamo jer ih je previše. 

Ovim svojim prijedlogom Hrvatska udruga Benedikt želi doprinijeti da on bude još kvalitetniji. 

U Splitu, 30.10.2013.

Predsjednik Hrvatske udruge Benedikt

Vide Popović, dr. med.

 

Odgovori

Skip to content