Hoće li na ovom mjestu započeti apokalipsa?
Saznajte zašto hrvatski analitičar vjeruje da bi u ovom moru mogla započeti globalna bitka
Hrvatski geostrateški analitičar Davor Domazet Lošo prošlog je tjedna označio Južno kinesko more kao glavnu gravitacijsku točku trenutnih globalnih događanja. Nedvojbeno je da se na ovom području “sijeku” politički, strateški i, ponajprije, gospodarski interesi mnogih nacija pa tako i onih najvećih. Bruneji, Kina, Indonezija, Tajvan, Malezija, Vijetnam i Filipini, neposredno su uključeni. Zašto je to tako? O ovoj geografski vrlo udaljenoj točci prosječan Hrvat zna vrlo malo. Vijeće za međunarodne odnose (CFR), međunarodni think tank, nedavno je objavio analizu u kojoj se objašnjavaju razlozi zbog kojih su velike sile bacile oko na ovo područje.
Gdje je Južno kinesko more?
More se proteže na 3,62 milijuna kvadratnih kilometara Tihog oceana, na području od Singapura i Malajskog prolaza, do Tajvanskog tjesnaca, zapadno od Filipina, sjeverno od Indonezije i istočno od Vijetnama. U moru je stotine otoka, a na najveće od njih svih šest velikih južnoazijskih zemalja polaže pravo. Otoci su uglavnom nenastanjeni i nikad nisu imali domicilno stanovništvo, tako da je pitanje povijesne suverenosti vrlo škakljivo. No, nisu problem samo otoci – svaka od zemalja ima isključivi gospodarski pojas koji se proteže 200 nautičkih milja od obale svake države.
Što je linija “9-Dash”?
Riječ je o kontroverznoj demarkacijskoj liniji koji Kina koristi kako bi polagala pravo na teritorije i vode u Južnom kineskom moru. Objavljena je 2009. godine. Obuhvaća gotovo cijelo more, a Kina je izdala i novu putovnicu na kojoj je more označeno kao kinesko. Zemlje ASEAN-a (zajednica deset zemalja jugoistočne Azije) osporavaju njeno važenje, no Kina tvrdi da na nju ima pravo zbog povijesnih okolnosti (ekspedicije, ribarenje, pomorske patrole).
Linija “9 dash” iscrtana je zelenom bojom
Koji resursi su u igri?
Prema podacima Svjetske banke, more skriva najmanje sedam milijardi barela nafte i 25 bilijuna kubnih metara prirodnog plina. U prosincu 2012. godine, Kina je započela s iskopavanjem u dubokim vodama kraj južne obale. Tenzije su eskalirale kada je indijska državna tvrtka Oil and Natural Gas Corp objavila da je u partnerstvu sa PetroVietnam-om oko eksploatacije nafte. U svibnju 2014., kineski brodovi su vodenim topovima pucali na vijetnamsku flotu koja se, navodno, približila velikoj kineskoj bušotini. Zemlje svako malo hapse strane ribare, putem čega poručuju drugim zemljama da baš one polažu pravo na određeni teritorij.
Kako to utječe na trgovačke puteve u ovom moru?
Čak 50 posto globalnih tankerskih isporuka prolazi ovim morem, što je tri puta više od prometa u Sueskom kanalu i pet puta više od prometa u Panamskom. Dakle, riječ je o najprometnijoj trgovačkoj ruti na svijetu. Više od polovice deset najvećih svjetskih luka su smješteni u i oko ovog mora.
Što je s vojskom?
U regiji je došlo do povećane militarizacije zbog kineskog snaženja. Vijetnam i Malezija su ojačali svoje vojske, pojačavši trgovinu oružjem sa zemljama poput Rusije i Indije. Filipini su za dvostruko povećali svoj obrambeni budžet 2011. godine i ugovorili zajedničke vojne vježbe sa SAD-om u idućih pet godina. U travnju je najveći filipinski ratni brod, nabavljen od SAD-a, bio na rubu sukoba sa kineskim izviđačkim brodovima, nakon što je posada pokušala uhititi kineske ribare.
Američki ministar obrane Chuck Hagel prije desetak je dana izjavio da Kina svojim ponašanjem destabilizira regiju. CFR piše da bi mnogi željeli vidjeti SAD u snažnijoj ulozi u ovim previranjima. No, Kina je opasan protivnik.
Izvor: dnevno.hr