Agencije za ispitivanje javnog mnijenja su agenture!?

JESU LI SPOMENUTE AGENCIJE U STVARI AGENTURE koje pokušavaju mijenjati javno mnijenje i pripremati teren za izborne prijevare?!

Jesu li agencije za ispitivanje javnog mnijenja paravan tajnih službi? 

Predizborne ankete su predviđale uvjerljivu pobjedu Ive Josipovića u prvom krugu, rezultati su posve drukčiji. Čak su i izlazne ankete na dan izbora bile posve promašene, a to je u Hrvatskoj već odavno pravilo. Uvijek u korist lijeve opcije.

Otkad se u Hrvatskoj održavaju izbori, agencije za istraživanje javnog mnijenja redovito prognoziraju SDP-ovim kandidatima osjetno veći broj glasova nego što ga oni stvarno dobivaju na izborima. Slučajno? Doduše, taj fenomen je poznat i u svjetskim razmjerima: kandidati desnog centra u anketama redovito dobivaju koji postotak manje nego oni lijevog, jednostavno zato jer je glasanje anonimno, a brojni ljudi, naročito iz urbanih sredina, ne žele se izjasniti javno, pa ni anketarima za koje nisu sigurni što su i tko su, za opciju koja je u takvom okruženju “neprihvatljiva”.

No, i mediji u pravilu više naginju ljevici nego opća populacija. Jednostavno, takve stavove je danas lakše “prodati”. Ali agencije za ispitivanje javnog mnijenja bi ipak trebale davati koliko toliko točne rezultate. Najviše je prozivan Ipsos puls, koji tradicionalno i najviše “nabrijava” anketne rezultate ulijevo. Ta je agencija na prozivke danas odgovorila: smatraju kako nema mjesta negativnim ocjenama uspješnosti rezultata predizbornih istraživanja kakve su se nedavno pojavile “kod pojedinih komentatora u medijima”, a najmanje ocjenama nestručnosti i tendencioznosti agencije koja ih provodi. “Izuzetna točnost upravo provedenih izlaznih anketa argument nestručnosti čini potpuno deplasiranim”, kažu.

Međutim, Ipsos nije prozivan zbog izlaznih anketa – koje su, usput, isto bile pogrešne – već zbog onih plasiranih u medije prije izbora. Te ankete služe za oblikovanje javnog mnijenja i često se rade da bi udovoljile naručitelju. Ipsos, multinacionalna korporacija sa sjedištem u Francuskoj, koja djeluje u više od 60 država, pogriješila je, a udruga građana “Promatrač” napravila je anketu na uzorku od 1000 građana u isto vrijeme kada i Ipsos i dobili su rezultate – Ivo Josipović 38,7 %, Kolinda Grabar – Kitarović 37,1 %, gotovo u dlaku točno. Jedino što su u Ipsosu točno prognozirali jest redoslijed kandidata, ali njega bi ispravno prognoziralo oko devedeset posto ljudi ionako, i bez ikakvog istraživanja.

Rezultati predizbornih anketa očito su lažirani u cilju reklamiranja jednog kandidata i demoraliziranja njegovih protukandidata te njihovih birača. Radi se o manipulaciji. No, pogledajmo malo što je zapravo “Ipsos Puls” i povijest njihovih prognoza. Godine 2007. se temeljem njihovih “izlaznih anketa” Ljubo Jurčić već predstavljao kao “novi hrvatski premijer”. Vox populi je na kraju, kada je glasove prebrojao DIP, pokazao nešto drugo, no tada je kreirana i mantra o tome da je “HDZ dobio izbore kad su stigli glasovi iz Hercegovine”, iako je u samoj Hrvatskoj, bez dijaspore, dakle u prvih deset jedinica, HDZ tada dobio 833 000 glasova, a HDZ 764 000. Stvaranju mita su znatno doprinijele i te “izlazne ankete”, koje su bile na rubu kriminala i krivotvorenja izbornih rezultata. Puls je naime, dok su još trajali izbori, objavljivao pobjedu SDP-a, i time demotivirao birače drugih stranaka da izađu na izbore. Prave smo rezultate saznali tek kasnije, osim Milanovića koji je i tada tvrdio da je ”većina glasala za promjene” te da ”on ne priznaje HDZ-ovu pobjedu bez većine u Hrvatskoj”. Je li lagao o rezultatima u Hrvatskoj, koji su i danas dostupni na stranicama DIP-a ili ih onako dekoncentriran nikad nije niti pogledao nego je nastavio vjerovati svom IPSOS-u, ne znamo. No znamo da se takvim anketama narušavaju osnove demokratskog uređenja u Hrvatskoj.

No, što je zapravo ta agencija? Nekoć se zvala “Puls”, a vlasnik je bio beogradski “Strategic marketing”. A vlasnik beogradskog “strategic marketinga”, danas IPSOS STRATEGIC MARKETING – Beograd, je od 2009. godina francuska korporacija IPSOS.

Portal SEEbiz je te godine objavio kako je “francuska kompanija za istraživanje tržišta Ipsos preuzela 60 posto srpskog Strategic marketinga. Kako je priopćio Strategic marketing, ugovor se odnosi na sve istraživačke agencije koje u okviru Strategic Puls grupe pokrivaju tržišta Srbije, Hrvatske, Slovenije, Bosne i Hercegovine, Makedonije, Crne Gore i Albanije.”

“Strategic marketing će u Srbiji poslovati pod novim imenom Ipsos Strategic marketing, a regionalnom kompanijom Ipsos Strategic Puls rukovodit će dosadašnji direktor Strategic marketinga, Srđan Bogosavljević i dosadašnji direktor Pulsa, Srđan Dumićić. Kako se navodi u priopćenju, Ipsos je jedna od najvećih kompanija za istraživanje marketinga, medija i javnog mnjenja u svetu, ima promet od skoro milijardu eura i radi u 55 zemalja. Nakon strateškog povezivanja s grupom Strategic Puls, broj zemalja u kojima je kompanija prisutna povećat će se na 62”, poručili su tada iz kompanije.

Što je zapravo “Ipsos”? Sudeći po tome gdje i kako najviše djeluju (Irak, Quebec, Balkan), dakle u područjima gdje Francuska ima svoje geopolitičke interese, moglo bi se zaključiti da iza njih stoji francuska obavještajna služba, odnosno da su povezani s francuskom državom, kako vlasničkim tako i političkim vezama. “Ipsos” je, gle čuda, iako “biznis” agencija, snažno prisutan upravo na kriznim žarištima svijeta, a najviše u Iraku. Kome tamo trebaju istraživanja tržišta? I kakva? A i Kanada i neka druga mjesta gdje Francuska ima interese su snažno zastupljeni. Agencije za istraživanje javnog mnijenja su zapravo savršen paravan za tajne službe, koje na taj način mogu legitimno raditi ono čime se inače bave – prikupljati informacije. No, pored prikupljanja informacija, mogu ih i zloupotrebljavati u političke svrhe. I to, opet, posve legalno.

Iz svega ovog se da zaključiti zašto upravo IPSOS, iako ima najveće resurse i najbolje stručnjake i metodologiju, najviše i griješi u prognozama.
Autor: Marcel Holjevac/dnevno.hr

 

Odgovori

Skip to content