Akademik Reiner: Ovo što se događa oko Obiteljskog zakona je potpuni sumrak zakonodavstva
SABORSKA RASPRAVA KASNO NAVEČER S 10 ZASTUPNIKA – Akademik Reiner: Ovo što se događa oko Obiteljskog zakona je potpuni sumrak zakonodavstva i prijezir spram javnosti i institucija
Obiteljski zakon više od bilo kojeg drugog zakona utječe na svakog građanina Republike Hrvatske, a rasprava o njemu ovaj tjedan vođena je kasno navečer, uz samo 10 saborskih zastupnika od njih 151. Sve samo kako bi se zakon koji je srušio Ustavni sud, ponovno stavio u proceduru. Više puta ovaj zakon, koji ministrica socijalne politike i mladih, Milanka Opačić uporno nameće, je bio na “popravnom ispitu”, pitanje je hoće li ovaj put proći, iako je štetan za obitelj?
Donosimo istup akademika Željka Reinera, potpredsjednika Sabora i zastupnika HDZ-a, u Sabornici, te večeri, 2. srpnja 2015.:
“Hvala lijepa, poštovani potpredsjedniče Sabora, poštovana zamjenice ministrice, kolegice i kolege.
Prvo moram napomenuti da je u najmanju ruku nekorektno prema hrvatskoj javnosti da je ovaj prijedlog jednog toliko ozbiljno osporavanog zakona došao na red na raspravu tek u ove kasne večernje sate i to pred svega desetak saborskih zastupnika, no potpuno nam je jasno da je isključivi razlog tome kako bi se svi propusti ovog katastrofalnog zakona pokušali što je moguće uspješnije i bolje sakriti od očiju hrvatske javnosti.
Htjela se postići ignorancija medija
Nemamo naime nikakvih iluzija da će zbog kasnih sati u kojima se o njemu raspravlja mediji o njemu išta izvještavat a očito se to željelo i postići. Pred nama je u prvom čitanju ponovno prijedlog Obiteljskog zakona kojeg je u prethodnoj varijanti Ustavni sud suspendirao upravo zbog primjedbi na koje u saborskoj raspravi ukazivala ne samo HDZ kao oporbena stranka, već je tada na brojne pogreške i propuste ukazivala i stručna javnost, najizvrsniji stručnjaci za obiteljsko pravo ali nevladine udruge i to kako one sa lijevog tako i one sa desnog djela političkog spektra.
I što se dogodilo nakon te Vladine blamaže, ali i blamaže vladajućih zastupnika u Saboru koji su ne razmišljajući samo zato što im je rečeno da tako moraju jednodušno digli ruke za takav protuustavan zakon?
Opačić želi napraviti samo sitne izmjene – je li u pitanju prkos?
Događa se jedan bizaran deja vu. Naime, prema izjavi same ministrice Opačić, prijedlog zakona kojeg je ovaj puta Vlada poslala u Sabor sadrži citiram “samo manje nomotehničke izmjene, ispravke nejasnoća dok su u njemu”, opet citiram “zadržani svi instituti zbog kojih se išlo u takvu veliku reformu Obiteljskog zakonodavstva”. Dakle prema javnom priznanju ministrice Opačić pred vama se nalazi tek minimalno kozmetički promijenjen jedan izvorno loš, te i dalje protuustavan zakon koji u biti istovjetan sa onim prethodnim.
I sada se naravno nameću neka pitanja. Radi li se tu samo o inatu i prkosu ministrice prema Ustavnom sudu, a čuli smo sada brojne kritike na Ustavni sud i ne poštivanju te neovisne institucije koja je, što je bio presedan u hrvatskoj povijesti, suspendirala cijeli zakon od 563 članaka ili se istodobno radi o potpunom nipodaštavaju Sabora i saborskih zastupnika odnosno demokratske procedure općenito kada Vlada i ministarstvo se usuđuju poslati isti zakon još jednom u proceduru iako ga je Ustavni sud suspendirao?
Želi li uistinu da Sabor po prvi puta u povijesti temeljem članka 561.zakona koji je pred vama, apsurdno i na pravno nemogući način ponovo ukine već ukinuti Obiteljski zakon iz 2003.godine odnosno želite li da Sabor ukine rješenje Ustavnog suda i donošenjem ovog novog zakona gotovo istovjetno prethodnom učini bespredmetnom ocjenu ustavnosti prethodnoga?
Je li poruka vladajućih saborskim zastupnicima i hrvatskoj javnosti, mi ćemo ipak taj zakon izglasati ma šta mislio Ustavi sud, hrvatski građani, nevladine organizacije ili bilo tko drugi jer imamo većinu ruku u Saboru i držimo svu moć pa možemo učiniti što god želimo i jači smo od svih vas?
Zakon će stvoriti nove troškove
Budući da se radi praktički o istom tekstu zakona, gotovo sve primjedbe koje smo iznijeli u raspravi o konačnom prijedlogu tog promašenog zakona kada je prethodni puta bio raspravljen u Saboru mogli bismo izreći i sada. To naravno međutim nema smisla, ali naravno ako netko želi provjeriti što smo o tome mislili piše u stenogramu sjednice Sabora.
Spomenut ću samo jedan aspekt ovog prijedlog zakona o kojem bi svi naprosto morali misliti, posebno u ovim teškim vremenima recesije i neimaštine osim ako ne povjerimo potpredsjedniku Grčiću da smo izašli iz recesije pa nas zbog blagostanja u koje smo uplovili punim jedrima ne mora više biti briga to što će ovaj zakon stvoriti nove troškove, naime slijedom njega trebat će vještačiti tisuće osoba koje su potpuno lišene poslovne sposobnosti kako bi se dobio stupanj njihovog djelomičnog lišenja poslovne sposobnosti.
Svaki će takav postupak koštati otprilike oko 5 tisuća kuna. Zakon će prouzročiti i brojne druge troškove, međutim trošak ovog zakona za državni proračun uopće ne može doznati niti ocijeniti jer je Ministarstvo socijalne politike i mladih uskratilo, premda je na to bilo obvezno i javnosti i Saboru iskaz procjene učinaka propisa odnosno obrazac PFU o trošku provedbe zakona, a u uvodnom dijelu prijedloga zakona u poglavlju ocjena sredstava potrebnih za provođenje zakona, ne navodi se koliko će sredstava trebati za provedbu ovog zakona nego se lakonski kaže da su sredstva osigurana u državnom proračunu.
Novi nacrt zakona samo 13 dana nakon rušenja na Ustavnom sudu
Danas bi se u svojoj raspravi prvenstveno usmjerio na niz proceduralnih pogrešaka i protuzakonitih postupaka koji ministarstvo odnosno Vlada načinila u svezi sa prijedlogom zakona koji je pred vama radi čega će sasvim sigurno ako se takav zakon donese on opet biti osporavan pred Ustavnim sudom.
O tome kako se radi o istom zakonu koji je zbrzan u nevjerojatno kratkom roku najbolje sljedeće, odlukom Ustavnog suda obustava primjene Obiteljskog zakona donesenog 2014.godine stupila je na snagu 16.siječnja ove godine, a Ministarstvo socijalne politike i mladih već je 4.veljače objavilo prvi nacrt novog zakona dakle u svega 13 radnih dana.
Iako je povjerenica za informiranje izrijekom upozorila da je javna rasprava kraća od 30 dana protivna zakonskoj odredbi i svrsi savjetovanja, javna rasprava o ovom prijedlogu zakona protuzakonito je trajala samo 15 dana do 15.veljače 2015.
Osim toga donošenje novog Obiteljskog zakona nije bilo najavljeno u planu savjetovanja Ministarstva socijalne politike i mladih o nacrtima zakona za 2015.godinu koje je objavljeno 23.siječnja ove godine pa je i to bilo protupropisno.
Iako propisi obvezuju predlagatelja da prvo provede raspravu o tezama zakona koje namjerava donijeti ministarstvo je najprije i to pokušalo protupropisno izbjeći, a nakon upozorenja javnosti su paralelno protuzakonito proveli tobožnju realnu raspravu istodobno i o tezama i o samom tekstu zakona. Dakle opet je izostalo poštivanje procedure koja bi trebala biti jedna od osnovnih podloga vladavine prava.
Protuzakonite javne rasprave
U razdoblju od 10.do 19.veljače ove godine trajale su prema tome protuzakonito čak tri javne rasprave o istoj pravnoj stvari o Obiteljskom zakonu. Nakon takvih, dakle ponavljam, protuzakonitih četiriju nazovi javnih rasprava zakon se zgotovio slovima i brojkama u tri (3) radna dana i po tome taj propis može ući u Guinnessovu knjigu rekorda kako je to izjavila jedna ugledna profesorica prava.
Nacrt propisa na 323 stranice sa 562 članka izrađen je u svega 6 dana. Za usporedbu Nijemci su svoj građanski zakonik sa početka 19.stoljeća pisali 20 godina i on takav uz određene izmjene vrijedi i danas. Očito su naša sadašnja Vlada i ministarstvo neusporedivo uspješniji i sposobniji od jadnih Nijemaca kojima je eto trebalo toliko dugo da stvore svoj zakon.
Treba napomenuti također da nakon takvih protuzakonito provedenih navodnih javnih rasprava, ministarstvo nije prihvatilo više od 90% prijedloga javnosti.
Prihvaćeni i odbijeni prijedlozi bez obrazloženja
Usprkos zakonskoj obvezi nisu obrazložili zašto pojedine prijedloge nisu prihvatili a za one koji jesu možda bi bolje bilo da i nisu. Barem na način na koji su to učinili. U javnoj raspravi su se javili jedno tijelo državne vlasti, 4 pravne osobe sa javnim ovlastima, jedan predstavnik crkve, 5 udruga i 19 fizičkih osoba.
Na njihovih ukupno 315 prijedloga ministarstvo se 30 puta očitovalo sa prihvaća se, 2 puta sa djelomično se prihvaća a čak 268 puta sa neprihvaća se. Dok se na 15 prijedloga uopće nije izjasnilo iako je bilo obvezno.
Neshvatljivo je da je ministarstvo odbilo čak 76 prijedloga socijalnih radnika i svih 13 prijedloga 8 odvjetnica koje se bavilo obiteljskim pravom. Javnosti osim toga nisu predočena sva očitovanja, dakle njih 14 odnosno petina čak, dok su neka samo ugrubo prepričana.
Očito ministarstvo smatra da se uopće ne mora držati procedure na što upućuje i to da je pomoćnik ministrice na javnom izlaganju Obiteljskog zakona 25. veljače ove godine izrijekom rekao opet citiram: “Ovo više nije vrijeme za stručne rasprave, ove su stvari koje ne možemo držati se strogo propisane procedure.”.
Sumrak zakonodavstva u Hrvatskoj
Zaključno moram reći da ovo što se događa sa Obiteljskim zakonom predstavlja uistinu sumrak zakonodavstva u Hrvatskoj i bjelodani dokaz potpune dominacije Vlade, zapravo gospodarenja Vlade nad Saborom, potpuno izopačeno shvaćanje pojma zakonodavstva, očitovanja apsolutnog prezira prema svekolikoj hrvatskoj javnosti i institucijama ove države kao što je primjerice Ustavni sud i potpuno pomanjkanje ikakve odgovornosti od strane vladajućih.
HDZ će naravno biti protiv ovog prijedloga, a nadamo da se da će i svi ostali kolege shvatiti pogubnost mogućeg prihvaćanja ovakvog zakona.
Hvala lijepa.”
Velika pobjeda ‘U ime obitelji’ – Ustavni sud pokrenuo postupak ocjene ustavnosti
Većina odredbi tog zakona trebala se početi primjenjivati 1. rujna 2014. godine, a jedan dio i 1. siječnja 2015. godine. Do toga ipak nije došlo, nego je u siječnju Ustavni sud odlučio pokrenuti postupak ocjene ustavnosti Obiteljskog zakona, a dok to traje, obustavljeno je izvršenje po njemu određenih svih akata i radnji te će se do konačne odluke Ustavnog suda primjenjivati stari Obiteljski zakon iz 2003. godine.
“Ovo je presedan jer se prvi put suspendira cijeli zakon, a ne samo neke odredbe. Time je stvorena pravna nesigurnost u ovom osjetljivom području obiteljsko-pravne zaštite; što s ljudima koji su razvedeni u međuvremenu, s djecom koja su posvojena u protekla tri mjeseca? Zahtjev za ocjenu ustavnosti predani su ljetos, a odluka donesena danas. U međuvremenu su izabrani medijatori, pravni zastupnici, doneseni su pravilnici”, rekla je tada Opačić.
Bila je ovo i velika pobjeda građanske inicijative “U ime obitelji”, jednog od podnositelja ocjene ustavnosti Obiteljskog zakona, koja je pozdravila ovu odluku ističući da je Ustavni sud uvažio uvjerljivost mnogobrojnih prigovora na novi Obiteljski zakon, između ostalih i njihove Udruge.
“Iznimno je vrijedno da se faktično odmah dokida primjena tako značajnog zakona koji zadire u živote svakog građanina naše zemlje, a sve dok još nije počinio veliku štetu svojim nedorečenostima i očigledno nekvalitetnim rješenjima koja predviđa“, rekao je tada odvjetnik Krešimir Planinić, voditelj pravnoga tima Udruge “U ime obitelji”.
“Ako većina stručnjaka s tog područja prava (očitovali su se o našim prigovorima i pravni fakulteti u Zagrebu, Splitu, Osijeku i Rijeci) potvrđuju naš stav da predmetni Obiteljski zakon vrvi nedostacima različitih oblika u gotovo svim područjima koje uređuje Obiteljski zakon (od braka, odnosa roditelja i djece, pa do posvojenja i skrbništva nad djecom), tada doista postoji ozbiljna “…sumnja da je taj zakon disfunkcionalan do mjere da bi se mogao ocijeniti nesuglasnim s Ustavom”, naglasio je Krešimir Planinić.
“Veseli nas”, dodao je, “da su u ovom slučaju daljnje neprimjene Obiteljskog zakona spomenuti najbolji interesi djeteta kao jedno od mjerila, te načelo pravne sigurnosti koje evidentno izostaje u tom uratku koji je potpredsjednica Vlade, ministrica socijalne politike i mladih Milanka Opačić, tako zdušno promovirala“.
Priča se nastavlja…
Reiner se s pravom zapitao “je li poruka vladajućih da će zakon izglasati ma šta mislio Ustavi sud, hrvatski građani, nevladine organizacije ili bilo tko drugi jer imamo većinu ruku u Saboru i držimo svu moć pa možemo učiniti što god želimo i jači smo od svih vas”?
Na kraju, čini se kako ministrica socijalne politike i mladih Milanka Opačić jednostavno ne misli odustati od ovog zakona, iako je, po svemu sudeći, štetan za obitelj. Priča se tako nastavlja, a nadamo se da neće imati kraj koji će najviše štetiti onima na koje se odnosi – hrvatskim građanima.
Izvor: narod.hr