POVRŠNOST, ISPRAZNOST, BANALNOST: Sustavno zaglupljivanje gledatelja komercijalnih TV postaja nije slučajno

Digitalno odašiljanje u Hrvatskoj je započelo 5. listopada 2010.g. Gledatelji su bili obasipani tehničkim podacima o vrhunskoj kvaliteti tona, slike i tehničkim karakteristikama koje su umnogome nadmašivale dotadašnji analogni signal.

To se doista pokazalo točnim, pa su televizijske smetnje uglavnom postale stvar prošlosti, kao i TV prijemnici s katodnom cijevi, što su bili najveći napretci još od prelaska emitiranja TV programa iz crno bijele tehnike, u onu „u boji“.

Iako je tehnološki napredak TV programa iz otvorene mreže u Hrvatskoj doista bio spektakularan, program koji komercijalne televizije nude gledateljima nikada nije bio površniji, isprazniji i banalniji no što je to slučaj danas.

Televizija je svakako najutjecajniji medij. Televizijska slika nalazi se u gotovo svakom domu i snažnije od bilo kojega drugog medija djeluje na svijest, a vrlo neposredno i na emocije gledatelja.

Donedavno se pod vodstvom kadrova iz komunističkog, totalitarnog sustava HRT zloupotrebljavalo u političke svrhe. Stoga je tema rasprava najčešće bio informativni program HRT-a. U takvoj atmosferi posve se propustilo sagledati što to komercijalne televizije iz otvorene mreže, čiji digitalni signal dopire u svaki dom emitiraju, i kakvog bi to moglo imati utjecaja na publiku.
Jedna od floskula koja se vrlo često može pročitati jest i ona kako, „komercijalne TV postaje s obzirom da gledatelje ne koštaju ništa, mogu emitirati program kakav god hoće.“ To bi trebalo značiti da s obzirom da ne ubiru TV preplatu, nemaju nikakavu, odgovornost ili obvezu spram gledatelja, osim onih koje im u pogledu formalnog programskog sadržaja i broja reklamnih minuta nameće zakonodavac. Ovdašnje se komercijalne TV postaje dakle unaprijed oslobađaju svake odgovornosti za štetu koju bi njihov program mogao prouzročiti kod gledateljstva. One se tako doista i ponašaju.

Cjelodnevna programska shema za ispiranje mozga

Stoga Doma TV već u 5.05. emitira „Masterchef“, kulinarski show, pet minuta kasnije RTL 2 „Večeru za 5“, lifestyle emisiju, čije epizode traju punih pet sati, do 11.10 sati. Doma TV uzvraća u 6 sati kulinarskim showom „Kod Ane“.

Nova TV nastavlja u 6.45 ujutro, emitirajući glazbeno humoristički show, „Nad lipom 35“. Radi se o emisiji koju je nekada prikazivala HTV, a zvala se „Jel, me netko tražio“. Emisija promovira u glazbenom smislu hrvatsku inačicu turbofolka, kojoj se nerijetko pridodaju i regionalne zvijezde te vrste zabave. Humoristični dijelovi emisije su neduhoviti, šablonizirani i valjda su od njih jedini neduhovitiji bili autori News bara, nedavno ugašene emisije, „Montirani proces“, koja je inače HRT stajala milijune kuna.

Već u 8 sati RTL televizija emitira reality show, „Mijenjam ženu“. U epizodama kako to zovu na RTL-u „dokumentarne sapunice“ scenarij je upravo takav. Dvije hrvatske obitelji mijenjaju na deset dana svoje voljene supruge i majke.

Nova TV u 12.10 prikazuje svoju sapunicu „Kud puklo da puklo“, a RTL u 16.15. „Zvjezdice“, glazbeno dječiji show. Istovremeno Nova TV prikazuje sapunicu „Stela“, a potom u 17.40 „Supertalent“ show koji navodno već četiri godine traži talentirane izvođače svih uzrasta.
Napokon, u 20.10. RTL emitira “Big Brother” dijaboličnu emisiju koja godinama služi za potpuno ispiranje mozga.

Na koncu za one koji pogledaju sve ove emisije neće biti nikakav problem u 1.35. nazvati nekoga u emisiju Astro show, RTL-a da mu tamo proreknu budućnost i objasne horoskopske aspekte, njihovih ljubavnih jada, te isprazne novčanike.

Bilo bi posve nepravedno ne spomenuti i lifestyle emisiju „Shopping kraljica“ koju RTL emitira tjednom u 17 sati. Zadaci, poput stila “vjenčane kume”, “rođendanski tulum”, “životinjski uzorci”, samo su neke od tema koje će biti zadane kandidatkinjama, ali i gledateljima.

„Ljubav je na selu“ reality seriju RTL emitira u 20 sati. Hrvatski farmeri kreću u potragu za ženama svojih života, a posvuda ih prate kamere.

Nova TV stoga u 21.15 svojom sapunicom „Kud puklo da puklo“, nastoji zadržati izbezumljenu publiku, ali uzalud jer istovremeno RTL uzvraća „Tri, dva, jedan-kuhaj!“ kulinarski show. Nova TV ipak zaključuje večer s „Celebrity Masterchef“, kulinarskim showom.

Nakon što prosječni gledatelj duže vrijeme gleda ovakve emisije, pretpostavljam da mu čitanje kakve dobre knjige ili gledanje kvalitetnog filma više uopće ne pada na pamet. Jer, kako propustiti neku od spomenutih emisija, koje sustavno zaglupljuju gledateljstvo, promovirajući banalizaciju života, na način koji se to producentima čini najsvrsishodnijim. Naravno ne radi se ovdje samo o komercijalizaciji i zaradi, nego i nametanju sasvim određenih i specifičnih vrijednosti, koje se kasnije reflektiraju u svakodnevnom životu, u njegovim najrazličitijim aspektima, a da toga gledatelji ovakvih programa uopće nisu niti svjesni. Njihove najrazličitije životne odluke, često su plod manipulativnih tehnika koje se svakodnevno koriste u spomenutim emisijama te odašilju u njihove domove. I sve to, kako im kažu, dobivaju besplatno, bez plaćanja TV pristojbe.

Autor: Željko Sakić/narod.hr

Odgovori

Skip to content