PAPA: Ne može se trgovati istinom

Naviještanje istine o Bogu nikada ne treba odvajati od razumijevanja ljudske slabosti, to uči Isus, a to je istaknuo i Sveti Otac u propovijedi na jutrošnjoj svetoj misi, komentirajući misno evanđelje koje opisuje kako Isus s farizejima raspravlja o preljubu. Krist nadvisuje ljudsko viđenje koje Božje viđenje svodi na „kazuističku jednadžbu“.

Evanđelje je puno zamki koje farizeji i zakonoznanci postavljaju Isusu da ga kušaju, potkopaju njegov autoritet i povjerenje koje uživa kod naroda. Današnje evanđelje govori o jednoj o tih zamki, farizeji naime pitaju Isusa je li mužu dopušteno otpustiti ženu – kazao je Papa.

Istina a ne kazuistika
Papa njihov upit nazivam ‘zamkom kazuistike’, koju je upriličila mala skupina prosvijetljenih teologa, uvjerenih da posjeduju sve znanje i mudrost Božjega puka. Isus izbjegava zamku uzdižući se „povrh“, „u puninu braka“. To je već učinio sa Saducejima, raspravljajući o ženi sa sedam muževa, kad im je rekao da se u nebu ne će ni ženiti ni udavati. Isus je u tom slučaju mislio na „eshatološku puninu“ braka. U ovom pak slučaju naprotiv misli na „puninu stvoriteljskoga sklada“. Bog je stvorio muško i žensko, a oboje će biti samo jedno tijelo – kazao je papa Franjo dodajući:

Nisu više dvoje, već samo jedno tijelo. Dakle čovjek neka ne rastavlja ono što je Bog združio. U oba slučaju, Isus odgovara golom istinom, razvidnom, uvijek cjelovitom – to je istina! Isus nikada ne trguje istinom. A ova mala skupina prosvijetljenih teologa uvijek trguje istinom, svodeći je na kazuistiku. Isus je rekao istinu o braku i nema druge – istaknuo je Sveti Otac.

Istina i razumijevanje
Isus je također vrlo, vrlo milosrdan, on nikada ne zatvara vrata grješnicima. Stoga se ne zadovoljava naviještanjem istine o Bogu, već farizeje pita što je Mojsije odredio u zakonu. A kad mu oni uzvraćaju da je protiv preljuba dopušteno napisati „otpusno pismo“, Isus je uzvratio da je taj zakon bio napisan „zbog okorjelosti njihova srca“. Isus zaista uvijek razlikuje između istine i ljudske slabosti, „bez uvijanja“.

U ovom svijetu s privremenom kulturom, stvarnost je grijeha vrlo jaka. Isus pak, sjećajući se Mojsija, veli: Postoji okorjelost srca, postoji grijeh, može se nešto učiniti: oprost, razumijevanje, potpora, uključivanja, razlučivanje tih slučajeva… uvijek, ali nikada prodavati istinu. Isus je kadar izreći tu vrlo veliku istinu i istodobno biti vrlo uviđavan s grješnicima, sa slabima – istaknuo je Papa.

Opraštanje nije jednadžba
Isusa nas dakle uči dvije stvari: istinu i razumijevanje, to pak prosvijetljeni teolozi ne uspijevaju jer su zatvoreni u zamku „matematičke jednadžbe“: može se, ne može se?; zbog ljudske su slabosti nesposobni za nove obzore i za ljubav. Dostatno je osvrnuti se na Isusovu ljubaznost prema preljubnici koju su htjeli kamenovati: „Ni ja te neću osudit, idi i ne griješi više“ – ustvrdio je Papa obraćajući se Isusu da nas nauči srcem prianjati uz istinu te da srcem shvatimo i pratimo svoju braću u teškoćama. To je dar, to poučava Duh Sveti, a ne ovi prosvijetljeni učitelji koji Božju puninu svode na kazuističku jednadžbu. Neka nam Bog udijeli tu milost – zaključio je Sveti Otac.

Izvor: Radio Vatikan

Odgovori

Skip to content