TREBA NAM ORBAN: I za petokraku na boci piva kazna do 48 milijuna kuna

U slučaju kršenja zakona, kazna – bez obzira na tip poslovnog subjekta – kretala bi se od 500 tisuća forinti (12 tisuća kuna) do 5 posto neto godišnjeg prometa kompanije s maksimalnim iznosom od 2 milijarde forinti.

Isticanja simbola totalitarnih režima na komercijalnim proizvodima – bilo da je riječ o nacionalsocijalističkim ili komunističkim simbolima – šteti kolektivnoj memoriji društva i predstavlja napad na dignitet osoba čije osjećaje vrijeđaju ti simboli. Pojašnjavaju nam to iz mađarske Vlade premijera Viktora Orbána koja je pripremila i pustila u parlamentarnu proceduru prijedlog zakona kojim bi se zatvorila i posljednja “rupa” u zakonskom tretmanu simbola totalitarnih režima.

Dok mađarski kazneni zakon brani i kažnjava – što novčano, ali i zatvorom – korištenje tih simbola, on se sada ne primjenjuje na komercijalne proizvode. Tako, primjerice, osoba odjevena u majicu s crvenom zvijezdom petokrakom, koji u ruci drži bocu piva Heineken, čiji logo pak sadrži isti simbol, platit će kaznu samo zbog majice. Ovim prijedlogom zakona, kazna je predviđena i za znak na pivu. Nju, naravno, ne bi plaćao konzument, već kompanija, a kazne idu do dvije milijarde forinti (48 milijuna kuna).
– Prijedlogom zakona žele se zabraniti svi oblici komercijalnog korištenja simbola autoritarnih režima te kazniti takvu primjenu u interesu zaštite javnog reda i javnih moralnih standarda. Cilj je zaštititi dignitet ljudi čije osjećaje vrijeđa korištenje simbola, bilo da je riječ o simbolima nacionalsocijalističke ili pak komunističke diktature, ali i zaštititi interese Mađarske – pojašnjavaju nam iz tamošnje Vlade.
U neprihvatljive znakove, dodaju spadaju nacistička svastika, znakovlje SS-a te “strelasti križ”, simbol istoimene totalitarne nacionalsocijalističke stranke. Od simbola s drugog političkog spektra, zabranjen je znak srpa i čekića te crvene zvijezde petokrake.

– Prema našem prijedlogu zakona, bit će protuzakonito prikazivati sve te simbole u profitabilne svrhe, u svrhu prodaje robe ili usluga – dodaju iz Vlade. 
U slučaju kršenja zakona, kazna – bez obzira na tip poslovnog subjekta – kretala bi se od 500 tisuća forinti (12 tisuća kuna) do 5 posto neto godišnjeg prometa kompanije s maksimalnim iznosom 2 milijarde forinti.

Na pitanje kako će se kažnjavati i što ako proizvođač ili distributer nastavi s plasmanom proizvoda, sliježu ramenima i kažu: “Ovo je tek prijedlog. Detalje nismo razradili.”
No i sami su svjesni da je pred njima komplicirani postupak i da će prijedlog zakona biti uvelike izmijenjen. Sada im je glavni problem pronaći održivo rješenje kako bi se osigurali da ustavni sud, kao što je već jednom napravio, ne sruši zakon. Sud je, naime, imao zamjerke na originalni zakon o totalitarnim simbolima kad je ocijenjeno kako njegova široka primjena zadire previše u slobode govora i izražavanja. Danas je na snazi novi zakon koji ipak dopušta korištenje totalitarnih simbola za edukativne ili pak u umjetničke svrhe, ali i komercijalne – što sada žele promijeniti.

Simbol Sovjetskog Saveza

U objašnjenju pravne pozadine prijedloga navode odluku Suda Europske unije iz 2011. koji je zabranio engleskoj kompaniji korištenje simbola SSSR-a na parfemima jer bi tako povrijedila dostojanstvo stanovnika Latvije ili Mađarske. Drugi pak primjer tiče se Heinekena. Sama kompanija nije koristila crvenu zvijezdu između 1951. i 1990-ih, tvrdeći da je simbol Sovjetskog Saveza. 
– Stoga mi u Mađarskoj samo želimo iz prakse te kompanije izvesti zakon – objašnjavaju.

Dok još raspravljaju o pravnoj formulaciji odredbi o zabrani korištenja simbola totalitarnih režima u komercijalne svrhe, iz mađarske vlade navode kako su uvjereni da su “predložene mjere realne“.

– Od proizvođača ili prodavača se traži samo da uklone simbole s proizvoda, ali ne i da potpuno povuku proizvod s tržišta – kažu. S druge strane, dodaju, u nekim slučajevima prikladni bi forum – a za sad se ne specificira koji – mogao odlučiti i izdati djelomičnu ili potpunu iznimku od zakona za neki određeni proizvod.

Kompanije, poput Heinekena, s kojim je vlada u sukobu, negoduje, tvrdeći da njihova zvijezda nije ideološka, već tradicijska, od 19. stoljeća.

Izvor: vecernji.hr

Odgovori

Skip to content