UDBOMASONERIJA ZABRINUTA ZA KVALITETU VJERE HRVATSKIH KATOLIKA?! Što otkriva medijsko predstavljanje američkog istraživanja?

Snimio: B. Čović

Nacionalni tjednik »Globus« od 26. svibnja te mrežni portal Jutarnjega lista 28. svibnja objavili su članak o »velikom istraživanju o religiji i nacionalnom identitetu« što ga je proveo američki »Pew Research Center« u 18 država na uzorku od 25 tisuća ispitanika od lipnja 2015. do srpnja 2016. To istraživanje, kako se navodi, pod nazivom »Religiozna uvjerenja i nacionalna pripadnost u središnjoj i istočnoj Europi« u Hrvatskoj je provela agencija »Ipsos« zatraživši mišljenje 1616 odraslih osoba.

Budući da do zaključivanja broja nije bio dostupan pristup izvornomu izvještaju o rezultatima istraživanja što ga je proveo »Pew Research Center«, ovaj djelomičan osvrt odnosi se na prikaz rezultata i na interpretaciju tih rezultata u »Globusu« i na mrežnom portalu Jutarnjega lista. Premda je članak o tom istraživanju i rezultatima istraživanja uvelike kaotičan i metodološki ne samo neprincipijelan, nego i neodrediv, pa čas govori o Hrvatskoj, čas o nekoj drugoj zemlji ili svih 18 zemlja u kojima je istraživanje provedeno, ipak iznosi neke podatke koji zaslužuju pozornost, kao i neke interpretacije koje otkrivaju tendencioznosti.

Ideološka stajališta širokoga spektra

Vrlo je tendenciozan već naslov toga članaka: »86 posto Hrvata vjeruje u Boga, ali ih i 71 posto smatra da Crkva ne smije imati utjecaja na politiku«. Naime, rezultati istraživanja pokazali su da zapravo 86 posto hrvatskih građana vjeruje u Boga, a ne Hrvata kako se ističe u naslovu, jer u tako visok postotak osoba koje vjeruju u Hrvatskoj osim Hrvata ubrajaju se i pripadnici drugih naroda i nacionalnih manjina.

Istodobno, u Hrvatskoj se samo 7 posto građana izjasnilo da su ateisti, agnostici ili »ništa posebno«. Ti podatci nesumnjivo otkrivaju da je u Hrvatskoj religioznost jedna od najšire prihvaćenih vrjednota te bi to trebalo biti uvaženo prilikom rješavanja svih pitanja društvenoga života. Umjesto da je općenito prihvaćen i uvažen – što bi bilo logično i proporcionalno uvjerenju hrvatskih građana – religiozni element u hrvatskoj javnosti često je izložen sektaškomu odbacivanju, izrugivanju i osporavanju. Umjesto religioznih elemenata u hrvatskoj javnosti prevladavaju ideološka stajališta, i to širokoga spektra, s tim da je opća javna dogma ateistička ili agnostička svjetonazorska matrica. Ni građani koji su se izjasnili da vjeruju u Boga ni Katolička Crkva u Hrvatskoj ni na kraj pameti nemaju plan konfesionalizacije hrvatskoga društva jer poštuju autonomiju svjetovnoga po onoj Isusovoj »Bogu Božje, a caru carevo«, ali očekuju da u pluralnom društvu vjerska uvjerenja i njihovi nositelji uživaju punu ravnopravnost i slobodu u izricanju i u zaštiti. U svjetlu tih rezultata, a objavljeno je i da prema tom američkom istraživanju 99 posto roditelja katolika u Hrvatskoj odgaja svoju djecu kao katolike, dobro je vidljivo kolika je bezočnost što se svako malo javljaju glasovi o izbacivanju vjeronauka iz škole.

Baš nitko ne smije biti isključen, pa ni Crkva

U naslovu je također istaknuto da »71 posto smatra da Crkva ne smije imati utjecaja na politiku«, a u tekstu se više nego smušeno navodi stajalište da su »religijske institucije« u Hrvatskoj i Bosni »previše upetljane u politiku (71 posto i 72 posto)«. Iz članka nije vidljivo kako je točno bilo formulirano pitanje koje je bilo postavljeno ispitanicima, pa se može zaključiti da se tom tezom u članku i u oba medija željelo manipulirati. Naime, u Hrvatskoj od 1945. godine do danas kontinuirano se govori o (negativnom) utjecaju Crkve na politiku, pa je i to američko istraživanje trebalo poslužiti toj propagandi. Riječ je o veoma važnom pitanju pa su sve nijanse važne, a najvažnije je da budu jasni i definirani sadržaji pojmova koji se u tretiranju te teme upotrebljavaju. Ako je riječ o politici kao zauzimanju za opće dobro, onda baš nitko, ni fizička ni pravna osoba, u demokratskom društvu ne smije biti isključena, osporavana niti na ikoji način onemogućena da dadne svoj doprinos poštujući pozitivni državni i društveni pravni poredak. U tom kontekstu 71 posto pitanih građana jednostavno ne može zastupati stajalište da bi se baš samo i jedino Crkvu (misli se Katoličku Crkvu u Hrvatskoj) trebalo onemogućiti da daje svoj doprinos općemu dobru u hrvatskom društvu. Istodobno, samo vodstvo Katoličke Crkve u Hrvatskoj, poštujući rastavljenost Crkve i države – što je i s crkvenoga stajališta važno i potrebno postignuće – i ne pomišlja na stranačko političko svrstavanje ni na ikoji oblik uključivanja članova crkvene hijerarhije u stranačko-politički život ili u natjecanje za vlast, ni na utjecanje na dnevnopolitičke odluke ili kadrovska rješenja.

Propitivanje kvalitete vjere je unutarcrkveno pitanje

Dojam je da su rezultati američkoga istraživanja, sudeći po članku, iznenadili njegove medijske prezentere u Hrvatskoj, koji nisu naišli baš na građu koju bi mogli argumentirano iskoristiti za ocrnjivanje Hrvata, hrvatskih građana i Hrvatske, pa su još jednom pribjegli propitivanju kvalitete vjere onih koji se u Hrvatskoj izjašnjavaju katolicima. Nije poznato da bi hrvatski mediji ikada tako propitivali ikoja druga uvjerenja i ponašanja kao što, i u tom članku, propituju kvalitetu vjerničkoga ponašanja katolika. Takvo je propitivanje posve na mjestu, ali kao unutarnje crkveno pitanje, i sigurno je da se na svim razinama crkvenoga života od osobne do nacionalne unutar Crkve u Hrvatskoj postavljaju takva pitanja jer je izazov i za vjernike i za Crkvu kao zajednicu vjernika biti što bolji, što bliži idealu.

Teško je vjerovati da je onima koji su u doba komunizma željeli zatrti vjeru ili onima koji danas u ime novih ideologija ne podnose katolike sad najednom veoma stalo da svi katolici budu savršeni vjernici. Vjerojatnije je da je takvima danas zapravo stalo samo do toga da javnost i katolici budu uvjereni da su zapravo beznačajni.

Ivan Miklenić/Glas Koncila

5 comments

  1. strauss

    “Ne mogu prežaliti što sam se izjasnio kao katolik na popisu stanovništva kao i ogromna većina ljudi.” Znači ti si se samo izjasnio,a nisi član Crkve, june satrapa tita i prozivaš vjernike”ustašama”. Svi vi koji niste članovi Crkve treba vam zabraniti u Crkvu, tako isto i onima koji su vas doveli u Nju (ili nepljujte po Njoj). Crkveni porez treba plaćati svaki član Crkve, sa tim se slažem! Isto tako opljačkanu crkvenu imovinu koju su opljačkali komunistička partija na čelu sa diktatorom titom treba vratiti Crkvi! Isto tako, crvena komunistička smrdež uzimala su od nas poriz i sa naših leđa živjela ali radno mjesto i uslove za život dali nama nisu nikada i to treba vratiti! Kada se to napravi, jer upravo ste vi ti koji ste progonili Crkvu i njene vjernike, jer su davali Crkvi redovinu i van plaćali crkovni poriz. Treba napraviti uvid tko je bio član Crkve i ispunjavao svoje obaveze prema Njoj i sve one koji nisu bili članovi Crkve i svoje obaveze prema Njoj ispunjali, treba izjuriti vanka sa onima koji su vas u Nju doveli, jer ste vi svi bili dio partije koja je razapinjala Crkvu Kristovu vijernike i blaženog Stepinca!

  2. Adolf Dado Pavelić

    Crkveni porez uvesti i ukinuti vam sva davanja iz državnog proračuna pa ćete onda vidjeti koliko ima vjernika bagro parazitska koja je podržavala naciste i ustaše i sada to radite.Bagro živite na grbači ljudi u svilenim haljama i mramornim dvorima dok narod nema što ni jesti.
    Ne mogu prežaliti što sam se izjasnio kao katolik na popisu stanovništva kao i ogromna većina ljudi .
    Vi ste veća gamad nego ovi lopovski političari a jedni i drugi nas kradete samo budite svjesni ovo je 21 stoljeće i sve voše mladih boli ona stvar za vaše obmane i laži o Bogu svemogućem pa zato je toliko patnje
    i bolesti i stradanja nevinih ljudi jer je milostivi svemogući Bog sve učinio da to spriječi.

    1. Ljubo Bakula

      Nisam neki obožavatelj Crkve, ali sam na njenoj strani kad je ovako fašistički napadaju stoput gori od nje. I dok je takvi napadaju, meni nije žao što se financira iz OPĆEG poreza, a posebno mi je drago što u financiranju sudjeluju i militantni ateisti, kojima inače ne smeta što i vjernici financiraju stvari protiv svog svjetonazora. Kad na drugoj strani pretegnu normalni, demokratični ljudi, tek će se onda moći razgovarati o crkvenom porezu, kao i o nekim drugim posebnim porezima.

    2. petar 100

      ….crvenoguzog majmuna trese partizanska bolest. Ne boj se druže adolfe drugovi su to lako rešavali !!!! Vidi pobožnog
      simu dubajića!

Odgovori

Skip to content