TwitterFacebookPinterestGoogle+

5. svibnja 1912. Dragutin Novak – što povezuje prvog hrvatskog pilota i slavnog Penkalu?

  • Written by:

Genijalni konstruktor i izumitelj Slavoljub Penkala i prvi hrvatski pilot Dragutin Novak nerazdvojan je dvojac u pionirskim počecima razvoja hrvatskog zrakoplovstva motornim avionima. Oni su svojevrsna hrvatska braća Braća Wright.

Dragutin Karlo Novak, rođen u središtu Zagreba u Ilici 19, poletio je, prvi u Hrvatskoj, avionom konstruktora Slavoljuba Penkale 22. lipnja 1910. godine s vojnog vježbališta u Črnomercu u Zagrebu. Kasnije se avion prilikom jednog Novakovog leta 20. listopada 1910. oštetio i Penkala je odustao od daljnjih istraživanja. Ipak, to je bio prvi let avionom na motorni pogon u Hrvatskoj i time Dragutin Novak postaje prvim hrvatskim pilotom u povijesti.

A na današnji dan 1912. Novak je doživio težak pad avionom na mitingu u Grazu od kojeg se dugo oporavljao.

Ipak, koncem 1914. odlazi u I. svjetski rat i nakon kraćeg vojevanja u pješadiji (gdje biva odlikovan), prebacuju ga u avijaciju Austro-Ugarske monarhije. Za pilotske zasluge dobio je Zlatnu medalju za hrabrost, Srebrnu medalju prve klase, titulu Feldpilota i Križ s vijencem. Od 1916. nakon ranjavanja prilikom borbenog leta (kada je nakon eksplozije granate pored aviona, oglušio na lijevo uho), postavljen je za učitelja letenja u najznačajnijoj vojno-pilotskoj školi Monarhije u Bečkome Novome Mjestu. Ima pilotske dozvole vojnog i civilnog pilota.

Po završetku Prvog svjetskog rata odbio je ostati u Austrijskoj vojsci i vraća se u Veliki Raven obitelji: supruzi Anđeli r. Pongrac i tek rođenoj kćerki Nevenki, kasnije dobivaju i kćer Dešu. Prestaje trajno letjeti, a zrakoplovstvo novostvorene Jugoslavije uglavnom je odbijalo primiti iskusne i prokušane hrvatske časnike iz I. svjetskog rata.

Tako da se više nikada nije vinuo u zrak niti kao putnik. Seli se s obitelji u Križevce gdje kratko radi u paromlinu, vraća se zatim u Zagreb na Anatomski institut Medicinskog fakulteta.

Nakon 1918.godine, sustavno je narednih 60 godina prešućivan izniman doprinos Dragutina Novaka povijesti hrvatskoga zrakoplovstva.

Grad Križevci, u kojem je živio jedan dio života, odužio mu se postavom spomen-ploče na kući u kojoj je živio i radio, nazvavši susjedno šetalište imenom Dragutina Novaka te nazvavši njegovim imenom Aeroklub.

Grad Zagreb, u čijem se središtu rodio, ga je zaboravio, ali zato nije ljude kao Vladimir Ranogajec ili Ivo Lola Ribar koji sa Zagrebom imaju jako malo veze.

Izvor: narod.hr

Komentari