DON DAMIR RAZOTKRIVA PRAZNOVJERJE: Astralna projekcija i (lucidni) snovi

Zanima me što Crkva kaže o lucidnim snovima, astralnoj projekciji i tumačenju snova. Neki kažu da su lucidni snovi samo proizvod našeg uma, da nema veze s magijom, što mogu djelomično povjerovati, ali mislim da je astralna projekcija čista magija.

Također me zanima što Crkva kaže o tumačenju snova jer je u Starom zavjetu Josip tumačio faraonu snove. Sanjala sam smrt trudne sestre, i brine me taj san.

Poštovana!

Lucidno sanjati značilo bi jednostavno moći kontrolirati snove. U tome po sebi nema ništa loše. No, ako lucidno sanjanje postaje opsesijom i predmetom oholog traženja posebnih moći ili pak zavirivanja u svijet okultnoga, onda se svakako radi o nečemu što nije dobro i što treba izbjegavati, a po potrebi i ispovjediti. Kao i sve ostalo, i eventualno ovakvo iskustvo valja staviti pred Gospodina u molitvi, tražeći njegovu volju, a po mogućnosti poslušati i savjet osobnog duhovnika.

Valja napomenuti i da moći kontrolirati snove znači biti do određene mjere svjestan, a time i odgovoran za vlastite postupke u tom stanju – dakle, ukoliko i (nehotice) osoba kontrolira san, treba se i u njemu vladati u skladu s Božjom voljom.

Astralna je pak projekcija svojevoljno, namjerno izlaženje iz tijela radi ostvarenja nekog posebnog kontakta s duhovnim svijetom i duhovima u njemu. To je praksa svojstvena okultistima, a nikako ne kršćanskim svecima, misticima i vjernicima uopće. Izravno je i teško kršenje prve Božje zapovijedi.

Sveti je Pavao, doduše, imao iskustvo uzdignuća „do trećeg neba“ i sam kaže da ne zna je li to bilo u tijelu ili izvan njega (usp. 2 Kor 12,2). No, kod Božjih se izvanrednih milosti uvijek radi o njihovu slobodnu podjeljivanju od strane Gospodina osobama koje su za to zrele i na način koji je njima primjeren; te su osobe pod posebnom Božjom zaštitom i u tim iskustvima uživaju predokus vječnog zajedništva s Bogom i njegovim svecima.

Suprotno tome, kod okultizma se radi o grešnom ljudskom pregnuću koje dovodi čovjeka u veliku duhovnu, a zasigurno i zdravstvenu pogibelj, a duhovi s kojima se tako povezuje nisu od Boga.

Što se tiče tumačenja snova, poznati su biblijski primjeri Božjeg obraćanja ljudima na taj način. Josip je po snu najavio faraonu rodne i gladne godine u Egiptu, Daniel je protumačio san kralju Nabukodonozoru, Salomon je u snu razgovarao s Bogom koji mu je obećao ispuniti želju, mudracima je u snu javljeno da se vrate drugim putem kući nakon poklonstva malome Isusu u Betlehemu… Primjera je još mnogo.

Međutim, paralelno s time Gospodin nas upozorava da sa snovima može biti povezano i praznovjerje, čega se, dakako, valja kloniti:

„Za bezumnika su prazne nade i tlapnje, i od snova luđaci okrilate. Kao hvatač sjene ili gonič vjetra, takav je onaj koji vjeruje snovima. Slični su san i zrcalo: u jednome i drugome samo je prividnost. Što se može nečistoćom očistiti? Kako će biti istina od laži? Gatanje, proricanje i sni – sve ispraznosti, sve kao tlapnje porodilje. Ako ih Svevišnji ne šalje kao glasnike svoje, ne posvećuj im ni jedne misli. Jer mnoge su sni zaludili i propali su uzdajući se u njih“ (Sir 34,1-7).

Snovi, kao i druge misli i nadahnuća, mogu imati trostruki izvor: samog čovjeka koji sanja, Boga ili đavla. Samo ukoliko su snovi od Boga, oni će imati proročko značenje; čisto ljudski snovi bit će neka vrst projekcije čovjekove podsvijesti (što može biti i korisno u smislu posvješćivanja), dok će đavlu (kao i uvijek) biti u interesu da nas uplaši i zavara. Valja, dakle, razlučiti duhove, u čemu svakako može pomoći duhovnik, kao i kriteriji koje o tome daje sv. Ignacije Loyolski u svojim Duhovnim vježbama. U molitvi valja potražiti eventualno tumačenje sna za kojega se smatra da bi mogao sadržavati „dublju poruku“. No, snovi koje šalje Bog obično su toliko specifični i jasni da čovjek jednostavno zna da su Božji i što znače (kako je to bilo primjerice kod sv. Ivana Bosca čija „Snoviđenja“ svakako preporučam kao duhovno štivo).

U svakom slučaju, treba se kloniti tumačenja putem sanjarica, ezoterijskih tumača i uopće praznovjernog shvaćanja da je svaki san nadnaravna poruka, kao što nas upozorava starozavjetni mudrac Sirah u gore navedenome odlomku.

Božji blagoslov,
don Damir

Izvor: ovdje

Odgovori

Skip to content